Annons:
Etikettvalparna
Läst 7732 ggr
Jamie+Engla
5/1/15, 4:12 PM

Dessa namn

Har en bok där alla namn på framtida valpar skrivs ner, och de är en hel del namn. De är sorterade efter bokstäver i ena halvan av boken, andra halvan har varje sida ett eget tema. Boken är nästan full, men ändå så letar jag nya namn varje gång vi har en ny kull planerad. Är de fler som gör som jag? Var får ni era namn ifrån? Har ni någon regel på era namn? Har namnen någon koppling till föräldrarna? För att vår kennel ska vara lite mer internationell så fick kennel namnet vara på engelska, och så även alla namn.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Annons:
[HundochKatt]
5/1/15, 4:19 PM
#1

När jag födde upp så hade jag både engelskt stamnamn och namnen var givetvis då på engelska (rasen engelsk). Namnen hade jag i bokstavsordning och jag gick på personlighet eller något som förknippades med just den kullen. Dessutom ville jag ha helt unika namn så jag kollade på SKK hunddata att det inte var "upptaget". Klurigt var det men lyckades finna namn till 14 kullar på det sättet. Som tur var så var det inte så stora kullar. :p

Jamie+Engla
5/1/15, 7:12 PM
#2

De där med att kolla upptagna namn gör jag också, är de dock ett namn jag verkligen gillar så får hunden de även om de redan är taget. Men de senaste kullarna är de ingen av de namnen som använts innan, temat på 2 av dem är "Guardians Of The Galaxy" och "Monster Truck".. Var tvungen att ta monster truck på den kullen, alla pojkar och de säger väl allt? ;)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Katti
5/6/15, 9:52 AM
#3

Jag är tyvär inte så strukturerad… Kommer på namn, men glömmer dem lika fort igen 😊. En bok för detta ändamål är en jättebra idé! Eller helt enkelt ett dokument i datorn. Då blir det lättare att lägga till och ändra varefter man kommer på mer! Fast en bok är helt klart betydligt trevligare 🌺.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Amandla
5/6/15, 11:17 AM
#4

Jag har ett dokument i datorn. Min idé är att använda människonamn men plocka bort första bokstaven alternativt ersätta den, allt för att få säregna och helst unika namn med kullar i bokstavsordning. Jag vill ha namn som är lätta att säga och funkar på olika språk. Första kullen heter Atharina, Acharias och Althasar 🙂Nästa kull kanske en hane kan heta till exempel Bikolas,  en tik kan heta Beronica.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Signizen
6/17/15, 11:58 AM
#5

Vi går i bokstavsordning. Vi väljer ett tema på bokstaven som tillexempel när vi hade M så hade vi mormors favoriter (Vi kom inte på något annat på M) och sen döpte vi valparna till mormors favoriter låter som tillexempel sånt "Callunavias Underbara Barbara".

Vattnadal
6/17/15, 12:46 PM
#6

Vi ar så få kullar att alfabetet struntar vi helt i på hund. Mössen däremot har jag varvat alfabetet massor av gånger nu.

Vi tar teman, första kullen fornnordisk mytologi, andra kullen var karaktärer från levande rollspel.

Vi sätter första bokstaven ur hanens och tikens tilltalsnamn som kullnamn, Första kullen hade vi tex Nattfrostens TD Skade (Treitiak och Drífa) och nu hade vi Nattfrostens HS Orka (Helmer och Skade).

Jag vill ha namn hunden kan fortsätta heta, så tvåstavigt och ett bra hundnamn, och sen hoppas jag att köparna behåller namnen, om de är tillräckligt bra. Kraka ur första kullen blev Kråkan, Embla bytta till Midna, men i sitt nya hem heter hon Embla igen. Harald, Vanja och Marja behåller sina namn hos nya ägare, Harkan fick bli Harry.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Cahira
6/18/15, 4:09 AM
#7

Jag vill ha ett system där jag har ABC kullar men inte där alla valparna börjar på samma bokstav utan bokstaven nämner en grupp eller artist och valparna namnges efter låttitlar. T.ex. Kull A, ABBA, Kull B Barbados, kull C, Carola…. om vi ska kolla svenskt vilket jag inte kommer göra. :)

Men jag är minst 10 år bort ännu. Mina 30-år kommer jag bygga en karriär och inkomst och sen kan jag tänka på uppfödning i mina 40-år och framåt. Är 28 snart 29.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Jamie+Engla
6/18/15, 7:49 AM
#8

Senaste kullen nu (födda 7 juni) har fått sina namn efter låten Heroes som vann Eurovision Song Contest. Jag sa när vi para tiken att om han vinner, då är låt titlen temat för valparna. Fashion Star Once And Forever Fashion Star Hero Of My Time Fashion Star Dancing With Demons

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Cahira
6/19/15, 6:13 AM
#9

Härliga namn!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Wenniz
7/2/15, 2:20 PM
#10

Har ingen kennel än men en vacker dag så, har redan namn till valpar å teman trots att det dröjer ett bra tag innan jag kommer vilja börja med avel. :) När vi födda upp katter gick vi ut efter olika Disney filmer så vår första kull blev Hitta Nemo kullen med Darla, Doris, Nemo och Korall. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Changrila
8/1/15, 10:23 PM
#11

Kenneln som mina hundar kommer från (och som jag varit väldigt mycket på) döper sina kullar i bokstavsordning. Valparna får alla namn på något språk som talas i salukins ursprungsländer. När det är klart hur många valpar som behöver namn så googlar vi, kollar i olika böcker osv efter lämpliga namn. Sedan sorterar vi ut de bästa och finaste med "saluki-passande" betydelser och därefter får valparna sina namn.

Senast jag var med och döpte valpar blev det såhär:
Waqar
Waseem
Wardah
Wahidah Cherazade Bint Zala
Wesper Wasimah

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Cahira
8/1/15, 10:45 PM
#12

Saluki!! 😍 Drömras… önskar jag kunde ha en men för mycket vilt här i skogen. :(

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mutal
9/4/15, 8:32 PM
#13

Åh jag har MÅNGA bra namn (enligt mig) men jag har inte någon kennel ^^
Än så länge är det bara drömmar, men jag vill avla på Lily (ess) om det vill sig!

Då blir det namn efter hisatsu-wasa (typ slutattacker) så jag har några från olika serier :) 

Till exempel:
Shajiku no Ame (Axle of Rain)
Skamaku Ame (Rolling Rain)
Yarazu no Ame (Last Minute Rain)
Shibuki Ame (Splashing Rain)
Shinotsuku Ame (Pelting Rain)
Utsushi Ame (Duplicate Rain

Så ungefär sådana namn till valparna :) 
A kullen blir alltså Ame och så fortsätter an så och hittar något till B kullen :)

Annons:
russin
9/10/15, 9:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag bryr mig inte om bokstavsordning eller att dom ska börja på samma bokstav. Jag kör enbart på tema🙂

Nuvarande kull har namn efter Ben & Jerry-glassar😃

Upp till toppen
Annons: