Annons:
Etikettvalparna
Läst 5456 ggr
Cahira
2015-04-02 19:40

Köpa tillbaka såld valp - frågor

Pratade om detta med en vän häromdagen och tänkte kolla hur ni ser på detta.

* Köper ni tillbaka sålda valpar?
* Helpris, halvpris, annat?
* Har ni en buffert för utifall det skulle hända?
* Har ni samma svar på om valpen skulle vara över 5 eller rent av 10?
* Några tillägg?

Detta är spekulationer och funderingar. Ofta när valpen är 1 år eller mindre så brukar alla hänvisa att kontakta uppfödaren men om man är förbi den åldern så brukar folk inte kontakta uppfödaren. Så blev nyfiken på vad ni skulle göra om en valpköpare sen 7-10 år frågade om ni ville köpa tillbaka valpen. Men undrar även med yngre hundar också såklart.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
vallhund
2015-04-02 20:39
#1

Återköpspriset är reglerat o finns på baksidan av SKKs köpeavtal.

Uppfödare kan kryssa i en ruta om huruvida de köper tbx uppfödda valpar/hundar eller inte på köpekontraktet. Ingen uppfödare i min bekantskapskrets kryssar i att de tar/köper tbx valpar/hundar.

Vi kan ta exemplet en RR/rottis uppfödare, RRs får många valpar, lixom flera andra storvuxna raser.

Min vän Rottisuppfödaren blir änka o flyttar in i en enrumslägenhet med sina två sista avelstikar.

Det ringer på dörren o där står X antal valpköpare med odrägliga/ouppfostrade slyngelhanar som uppfödaren då är skyldig att ta emot.

Nä, skulle inte tro det. Att däremot bistå på alla sätt o vis om det går fel är en helt annan sak. Om man har volym på uppfödningen o riktar sig mot hudar för tjänst så har man naturligtvis en nisch, som t ex Krokasmeden.

Skulle jag vilja ha en schä/mall/tollare så skulle jag köpa därifrån.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Cahira
2015-04-02 21:13
#2

Jo jag vet att det finns på köpeavtalet, men är nyfiken på hur enskilda brukar göra och hur de skulle göra om en äldre "valp" skulle omplaceras och man blir kontaktad. Vissa kryssar ju i att inte köpa tillbaka men kan säga att om valpen blir till salu så blir de gärna meddelande ändå.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Katti
2015-04-03 07:28
#3

Jag kryssar i nej på köpeavtalet, men säger samtidigt att jag gärna hjälper till efter diskussion och under förutsättning att jag har praktisk möjlighet. På så vis är det ändå bra att rutan finns, för då blir det av att prata med alla valpköpare om hur man ser på en sådan situation. 

Skulle det bli aktuellt så följer jag rekommendationen på baksidan, men det kan hända att jag inte har möjlighet att betala förrän jag har hittat ett nytt hem till vovven. Sen är det ju självklart deras val om de vill lämna hunden till mig eller sköta omplaceringen själva!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Cahira
2015-04-05 04:37
#4

#3 Tack för svar. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Taxelina1
2015-04-05 12:47
#5

Vi fyller i JA. Och köper tillbaka till fullt pris om hunden är i rätt ålder. Och rätt ålder avgör vi om frågan kommer upp. Köpte tillbaka en tik på 2 år när Husse blev svårt sjuk till fullt pris. Det är en hund vi själva har användning av. Annars köper vi tillbaka enligt skk,s rekommendationer på baksidan av köpeavtalet. Fy för att se en egenuppfödd hamna på blocket…

Buffert måste man som uppfödare ha😉

Hälsning från en stor djurvänCool

Cahira
2015-04-10 22:05
#6

#5 Tack för svar. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Vattnadal
2015-05-20 11:45
#7

Jag fick tipset av kennelkonsulenterna att kryssa nej på stamtavlan, men muntligt tala om att man självklart hjälper till om man kan.

I höstas fick vi tillbaka en av våra valpar, nästan 5 år gammal. Köparen hade inte vågat kontakta oss, utan vi hittade henne ute på annons. Hon flyttade tillbaka till oss, utan betalning. Hon omplacerades till nära vänner efter en dryg månad, då hon varken trivdes med många hundar eller i hundgård längre.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

russin
2015-06-16 11:08
#8

Köpeavtalen har precis nyligen ändrats och rutan för ja eller nej till återköp finns inte längre med. Det tycker jag är bra, då den bäddade för missförstånd. Kryssade uppfödaren i nej, så var det nog många valpköpare som trodde att uppfödaren aldrig skulle köpa tillbaka valpen/hunden om något händer oavsett vad man sa (har råkat ut för det själv) och kryssade uppfödaren i ja, så är denne skyldig under hela hundens liv att ta emot en återlämnad hund oavsett när och skick.

Nu får man istället prata om hur man kan göra om det en dag blir så att valpen/hunden inte kan vara kvar i sitt nya hem.

vallhund
2015-06-16 12:59
#9

#8 bra förändring!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

russin
2015-06-16 13:04
#10

Ja jag tycker det, för där är kommunikation vida bättre än ett ett kryss som kan ställa till trubbel 🙂

Mysisa
2015-06-16 15:38
#11

#8 När ändrades det? På mina köpeavtal på mina valpar som jag sålt nyligen finns den rutan kvar. Jag fick hem köpeavtalen för ca 4 veckor sedan bara

minavitas.wix.com/kennel

Vattnadal
2015-06-16 16:22
#12

De valpar som flyttade i april hade rutan kvar, de som flyttade första veckan i juni hade den inte.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Mysisa
2015-06-16 16:40
#13

Hmm.. Jag skrev ut alla mina avtal i slutet av maj för att ha de klart när valparna flyttade. Nu har jag en hane kvar som flyttar om 9 dagar. Kanske jag måste skriva ut nytt till honom då om avtalen ändrades i Juni. Är det nåt annat som ändrats?

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
russin
2015-06-16 17:15
#14

vet inte då jag inte använt dom på länge - gå in och kolla om du har inloggningsuppgifter kvar🙂

Amandla
2015-06-16 19:03
#15

Avtalen ändrades alldeles häromveckan. Tror det är så att du måste använda det nya avtalet även om du sålt andra valpar ur kullen med det tidigare.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
russin
2015-06-16 21:08
#16

Tror knappast det är så bråttom med att använda dom nya avtalen - då hade det stått på SKK:s hemsida att dom gamla inte får användas längre🙂

Det finns fortfarande många som inte har dator och som heller inte har skrivare och då skickar man nog inte efter nya köpeavtal om man redan har en eller ett par hemma.

Mysisa
2015-06-16 22:08
#17

Tror jag ska ringa dit imorgon för säkerhets skull :)

minavitas.wix.com/kennel

[HundochKatt]
2015-06-16 22:22
#18

När jag födde upp så var det självklart att jag köpte tillbaka oavsett orsak. Men vad de fick tillbaka reglerades av SKK's avtal. Dock behövde jag bara köpa tillbaka en hund som var året gammal. Jag själv kände att jag ville ha lite koll på vart mina valpar/hundar hamnade och då tyckte jag att det var självklart att jag köpte tillbaka.

Cahira
2015-06-18 04:11
#19

Intressant ändring! Och intressant tråden blev.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Lena129
2015-07-08 23:17
#20

Jag har alltid köpt tillbaka tidigare men efter ett par nitar förra året bestämde jag mig för att sluta med det. Så jag är glad över förändringen. Yngre människor har ibland en förmåga att ge upp väldigt lätt och förstår inte alltid vad det innebär att ta ansvar för en levande varelse. 2 dagar eller 2 månader senare är det något annat som lockar och valpen åker tillbaka till uppfödaren med vändande post. Självklart hjälper jag gärna till om jag har köpare på lut och kan göra det, men ibland är det inte möjligt att ta emot en halvvuxen hund i ens hem. En hund som är äldre än 7 år hjälper jag om möjligt till att omplacera. Här kan det knappast vara några pengar inblandade utan ett gott hem är det man vill ha.

//

Lena

Annons:
Taxelina1
2015-07-21 09:20
#21

Har nyss levererat en kull och saknade rutan. Jag hade ett gammalt där jag visade hur det kunde se ut.  Men som ni säger, så är det nog bättre att ta det muntligt. Så jag berättade och förklarade. Jag sa att det finns ett krav, och det är att hunden ska vara besiktad innan återköp. Annars ställer vi upp till 100% om något problem skulle dyka upp.

Hälsning från en stor djurvänCool

Upp till toppen
Annons: