Annons:
Etikettvalpköpare-och-fodervärdar
Läst 8257 ggr
Katti
2/27/15, 11:18 AM

Hur är du mot valpköpare?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har just insett att jag kanske har en för tuff attityd för vissa människor! Hade potentiella valpköpare här nyss och fick frågan "Hur är de att gå med i koppel? Är de starka?" Jag blev lite ställd faktiskt. I min värld är en hundpromenad inte en kamp om vem som är starkast, det ska vara en trevlig avkopplande stund tillsammans! Så jag svarade att jag tycker att frågan är konstig. Hur din hund går i koppel beror på hur du som ägare uppfostrar den. Och så gav jag min syn på hundar, koppel, uppfostran och en del annat 😃. 

Jag bara vägrar att bete mig som en bilförsäljare som marknadsför fördelarna och mörkar nackdelarna! Om man pratar med mig berättar jag om hundar i allmänhet och  om rasen utifrån mitt perspektiv. Hur jag ser på att ha och leva med dem och vad jag upplever som för- och nackdelar. Dessutom kan jag självklart ta upp andra saker som andra kan uppfatta annorlunda. Men det är ju ändå alltid utifrån mitt eget perspektiv jag pratar!

Det här samtalet fick  mig att tänka en del. Men jag har kommit fram till att jag inte ångrar något! Kan tillägga att det var en ung tjej som skulle ha hunden och det var hennes mamma som ställde frågan om de är starka. Hon funderade väl antagligen på hur hon skulle klara att passa hunden dottern skaffar. Så hon var säkert inte så korkad som jag kanske fick henne att känna sig 😇.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Moag
2/27/15, 11:28 AM
#1

Jag är ingen uppfödare men i mina ögon är det oerhört otrevligt att säga att en valpköpares fråga är konstig. För mig är det inte märkligt alls att fråga om en ras är stark, även om man lär hunden gå i koppel kan den ju dra iväg efter något. Risken är ju att de inte kommer våga fråga sina eventuella frågor till uppfödare i fortsättningen.

Taxelina1
3/19/15, 2:31 PM
#2

I bland ringer personer och frågar lite om våra kommande valpar, om dom ska ställa sej i kö och så vidare. En fråga dom ställer i bland är…Fäller dom mycket? Hade en senast förra veckan. Han skulle höra av sej men gjorde inte det sedan. Skaffar man en hund fäller dom minst 2 gånger om året rejält. Sen fäller dom lite hela tiden. Kanske inga massor, men det syns om man har mörka kläder på sej.

Vill man inte ha hundhår inomhus, så ska man inte ha hund. Jag är ärlig och säger det. Ibland får man vara obekväm men det lönar sej i längden.

Så du gjorde helt rätt #0

Hälsning från en stor djurvänCool

Moag
3/19/15, 8:46 PM
#3

#2 Men det skiljer sig ändå mycket mellan olika hundraser.  Min ena hund fäller i princip ingenting alls. Lite hundhår tror jag alla räknar med, med tanke på att hundar har päls. Jag förstår inte riktigt vad man vinner på att vara otrevlig.

Katti
3/19/15, 8:54 PM
#4

Fast borde det inte vara ganska självklart att långhårig hund = mycket päls = mycket päls som ska bytas? Jag får också den frågan allt som oftast och svarar rättframt att ja, de fäller mycket eftersom det ju är mycket päls som ska bort. På vilket sätt är det otrevligt?

Och jag tror faktiskt inte att tankar inför köpet som att man inte vill ha hundhår, inte vill ha smuts och inte vill att det ska låta t ex bäddar för ett harmoniskt hundägande. Det är trots allt en annan levande individ med egna behov man ska dela sitt liv med!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Moag
3/19/15, 11:11 PM
#5

#4 Jag tycker att det är otrevligt att svara "Vill man inte ha hundhår inomhus, så ska man inte ha hund" när någon frågor om rasen i fråga fäller mycket, ja. Om man aldrig har haft hund tidigare är det inte lätt att veta allt, även om man som uppfödare tycker det är självklara frågor tycker jag man ska försöka svara sakligt på frågan. Precis som jag nämnde i #1 tror jag många undviker att fråga uppfödare frågor om man blir dumförklarad. Det hade jag gjort.

Och alla långhåriga hundar fäller ju faktiskt inte.

annia1
3/20/15, 12:22 AM
#6

Hamnade i den här tråden av en slump. 

Alla och jag menar alla även uppfödare har varit nybörjare och ställt dumma frågor. Hur ska man få veta nåt om man inte frågar.

Som köpare anser jag att man ska kunna ställa vilka frågor som helst till uppfödare och få bra svar för man vill ju hitta den hund som passar en bäst och sen kunna sköta den bästa sätt.

Sen en helt personlig reflektion, jag skulle inte köpa en hund från en uppfödare som på det stora hela dumförklarar mig. Och om nån senare frågade mig om uppfödare jag träffat så skulle jag säga nåt i stil med 'akta dig för x och y för de dumförklarar dig om du frågar enkla frågor'. 

Det finns inga dumma frågor.

.

Annons:
TrasselTroll
3/20/15, 9:12 AM
#7

#6 Kan inte riktigt hålla med dig där annia1 även om jag förstår din tanke.
Nog för att en erfaren uppfödare skall kunna svara på de flesta frågor en nyfiken valpköpare har, men i dagens samhälle där information är så lätt att komma över kan jag förstå att man som uppfödare reagerar om man får någon på tråden som knappt verkar veta vad en hund är.
Nu är jag inte uppfödare, men jag hade helt klart dragit mig för att sälja valp till en person som verkar vara i absolut 0 besittning av  det som kallas "sunt förnuft".

Katti
3/20/15, 9:27 AM
#8

#7, jag är helt inne på samma linje. Det är faktiskt inte bara valpköparen som ska få "bra vibrationer". Även som uppfödare måste man verkligen känna att det klickar. För inte föder vi upp hundarna bara för att sälja dem snabbast möjligt och få pengar?!

De två övergripande krav jag har på mina valpköpare är tid och engagemang. Och vet man inte ens något lite om vad rasen man funderar på har för behov innan man ringer en uppfödare tycker jag helt enkelt inte att engagemangskravet är uppfyllt!

Sen är det ju svårt att bara försöka återge vad som sägs, då mycket i en konversation handlar om saker som tonläge och inte minst hur man har presenterat sig och helt enkelt uppför sig i samtalet. Och det gäller så klart från båda håll!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Moag
3/20/15, 11:04 AM
#9

Men bara för att ni inte dumförklarar de som ställer frågor behöver ni ju inte sälja en valp till dem? De kontaktar ju er för att få veta mer om rasen, uppenbarligen.  Jag tycker att frågorna ni har tagit upp inte är konstiga överhuvudtaget. I mina ögon säger det inget om hur bra hundägare valpköparen kommer att bli.

annia1
3/20/15, 2:46 PM
#10

Jag slår ihop mitt svar så blir både till #7 och #8.

Hur vet man om nån saknar sunt förnuft. Och hur vet man vilken tid och engagemang den kommer lägga ner.
Personen ifråga kan läst på både generellt om hundar och sen läst vad andra skriver om hur just den rasen är. Visst det finns mycket information att hitta på nätet, men allt är inte korrekt, mycket är från andra hundägare och dom beskriver utifrån hur just deras hund är och det är ofta andra hundägares ord som man lägger vikt vid inte rena fakta. För det är ju hur hunden är när den kommit hem som man behöver veta. Så de frågor en möjlig köpare frågar kan vara för att få reda på om det stämmer det de läst.

Den kan ha läst att hunden är stark och drar mycket och då blir det en självklar fråga. Och ett svar borde då gå i stil med. 'Beror på vad du menar med stark. alla hundar kan dra iväg, men det brukar inte vara nå problem när den lärt sig lydnad'.  Sen kan man ev rekommendera att dom går en lydnadskurs (speciellt om det är deras första hund) så dom får lära sig på rätt sätt.

När det gäller det med fällning. Som moag skrev att de flesta vet nog att det blir hundhår. Så jag tror nog att många frågar om det är för att veta hur mycket utöver det vanliga de fäller. Så ett svar som mer skulle passa (beroende på hundras då) skulle gå i stil med. 'Den fäller ju extra mycket på våren då vintern är slut annars är det inte mer än det vanliga' Är det en hundras som fäller mer/oftare än vanligt så får man tala om det.

Ska man skaffa sin första hund så spelar det egentligen ingen roll hur mycket man läst på, man har ändå frågor som i en uppfödares ögon verkar dumma. Även om det är kanske sin andra hund man ska skaffa så kan det finnas  frågor om just den rasen.

Och nåt att komma ihåg att uppfödare och vanliga personer menar kanske inte samma sak med orden som används.

.

Cahira
4/1/15, 1:18 AM
#11

Jag minns att jag ställde många dumma frågor när vi skulle skaffa Ixxi och uppfödaren svarade alla dumma frågor med väldigt bra svar. Lärdomsrika, logiska och lätta att komma ihåg. Jag var 17 och hade ingen riktig erfarenhet av icke fällande pälsraser och hade aldrig hört talas om ryckning av päls i hörselgångarna förut. Var van vid spetsar så var verkligen en annan värld. Men jag var glad att jag fick bra svar för jag ställer ju frågan för att lära mig. :)

Jag är många år bort från mina uppfödarplaner men den typ av person jag är så lär jag alltid svara så lärorikt jag kan. Var ett barn som frågade mig varför mitt hår var blått och även om jag hörde mitt huvud säga "för att min pappa är en smurf" så sa jag "För att jag ville ha blått hår så jag färgade det." och pojken frågade hur man färgar det och jag kunde riktigt känna tjat till mamma om jag inte svarade på bra vis så jag sa "Först växte jag upp och blev vuxen, sen skaffar man ett jobb så man har pengar, och sedan köper man hårfärg eller går till frisör. :)" och han sa "okej tror inte jag vill göra det." och mamman suckade lättat. Hon tackade mig efteråt för att jag gav ett bra svar för han kunde vara riktigt envis tydligen. Han var väl runt 6 år nånstans.

Så även med barn kan man välja att antingen säga "Jag kysste en smurf" eller att det finns nåt som heter hårfärg. Och med kunskapsnivån här i USA så förväntar jag mig en hel del udda frågor när jag väl är uppfödare. Ju mer jag kan utbilda en valpköpare desto bättre kommer det kännas den dagen valpen flyttar. Det är inte ovanligt att amerikaner köper hund efter utseende, inte efter vad som passar rätt nämligen.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Katti
4/1/15, 2:03 PM
#12

Nu har jag läst igenom den här tråden ett antal gånger, och jag kan faktiskt intee förstå att jag ses som rent elak och en dålig uppföadere av somliga, på grund av det jag har skrivit i tråden. Det känns som om jag då har blivit rejält missuppfattad! 

I mitt första inlägg skriver jag att jag svarade att jag tycker att frågan är konstig, men också att jag gav ett uttömmande svar på den, utifrån mitt perspektiv (nej, i min värld drar inte en väluppfostrad hund iväg med sin ägare, oavsett hur mycket den skulle kunna det rent fysiskt!). Min första reaktion var ju att frågan var konstig/ovanlig och jag sa, med glad röst, ungefär "Oj, det var en ovanlig fråga, den har jag inte fått förut" innan jag gick vidare och förklarade hur jag tänker. Det är inte samma sak som att vara oerhört otrevlig som #1 skriver. 

I #4 skriver jag att jag säger till den som frågar att ja, de fäller mycket eftersom det ju är mycket päls som ska bort. I nästa stycke utvecklar jag vad jag tänker, detta är alltså inget jag har sagt! Då blir jag återigen, av samma person, anklagad för att vara otrevlig (#5).

Som jag skrev redan i mitt ursprungliga inlägg så går mitt liv inte ut på att göra alla positiva till min ras, eller ens till att ha hund. Min roll tycker jag är att ge en så rättvisande bild jag kan av rasen och, om det är första hunden som planeras, av att ha hund.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Cahira
4/2/15, 7:02 PM
#13

12 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Vaargen
4/2/15, 7:52 PM
#14

Jag tycker man ska få fråga uppfödaren frågor utan att känna sig dum! det borde vara en självklarhet jag har stor erfarenhet av hundar men jag brukar ändå ställa en del frågor bara för att vara extra säker uppfödaren ska ju ha stor erfarenhet av rasen man är intresserad av. Ibland kan jag ställa frågor jag redan vet svaret på men bara för att jag vill veta vad uppfödaren tycker, det kan ju skilja sig mycket vad folk tycker. Jag skulle inte vilja köpa en hund av någon som sa åt mig att mina frågor var konstiga. Lika väl som uppfödaren vill veta mycket om den som köper hunden så vill väl köparen också ställa många frågor.

Vaargen
4/2/15, 8:00 PM
#15

#12 Det finns hundar som drar mer i kopplet än andra, är hunden stark så känns det ju mer när den drar i kopplet. Jag kände en stor hund som var väldigt väluppfostrad och välskött, men trots att ägarna arbetade mycket med olika metoder så drog den ändå i kopplet och då kunde man dras med ganska mycket.

vallhund
4/2/15, 8:47 PM
#16

#15 O det har vad med saken att göra?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Vaargen
4/2/15, 9:44 PM
#17

#16 För att i sitt första inlägg skrev TS att hon som var valpköpare hade frågat "hur är dem i koppel är dem starka?" 

Varför frågar du?

[Forest]
4/3/15, 10:14 AM
#18

Tycker du verkar svarat bra, att tala om att det hör till hur man fostrar o tränar hunden var ju rätt info. Sen kan man säkert bolla med dig som är uppfödaren om man kört fast i just delar i sin träning. 

Jag är ingen uppfödare kanske jag blir i framtiden men jag är ganska säker på att jag kommer kanske kommer våga svara som en hundsäljare o inte marknadsföra en sak. Levande ting föds inte i en form det bör man veta även som valpletare ;) TS tror inte du behöver fundera på att du idiotförklara henne tvärtom så upplyste du henne med bra vetande 😉

[Sthlmshundarna]
4/3/15, 1:31 PM
#19

Innan man besöker en uppfödare kollar man upp så mycket man kan om rasen, annars har man ju uppenbarligen inte ansträngt sig.

Då borde man veta om den fäller, vilket aktiveringsbehov den har, eventuella problem rasen kan ha osv osv

Jag skulle aldrig köpa en hund utan att kolla upp sådant i förväg…..

Vaargen
4/3/15, 7:21 PM
#20

#19 Ja fast man kanske ställer frågor ändå fastän man vet för man vill veta vad uppfödaren har att säga? sen är man alltid nybörjare i början man kanske har glömt något. Tycker inte man ska döma så hårt.

Annons:
annia1
4/3/15, 7:53 PM
#21

Det är nog inte bara i USA man går på utseendet utan det gör nog rätt många, i alla fall de som ska ha en sällskapshund. De tittar kanske på rätt många olika raser för att hitta rätt. Och att de lär sig grunderna när det gäller hundar generellt och sen frågar man i alla fall uppfödarna frågor.

När det gäller just det här med fäller. Om det bara står att hunden fäller så säger det ju ingenting. Utan det ska i så fall stå att den fäller si eller så mycket mer/mindre jämfört med den och den rasen för att man ska veta.

Om man läser på olika djursajter så när det är problem så brukar ett svar vara att man ska vända sig till uppfödaren. Om man blivit dumförklarad inför köpet så är uppfödaren den sista man kontaktar vid problem, ja förutsatt att man köpt en hund fast man blivit dumförklarad.

Tittar jag på #2, om hon verkligen sagt till ev köpare att de inte ska hund om de inte vill ha hundhår inne. För min del jag skulle bett henne dra åt helvete och jag skulle aldrig köpa nåt från henne och det gäller även om jag skulle upptäcka att hon jobba i nån affär jag tänkt besöka, jag skulle vända i dörren. Jag hoppas jag missförstår och att hon aldrig sagt så till nån för för mig är det oacceptabelt att säga nåt sånt.

Komma ihåg en sak. Nästa gång man ska köpa nåt (oavsett vad det är) så är man själv den som frågar de enkla/konstiga/ovanliga frågorna och vill man själv bli bemött på det sättet man bemöter andra.

.

Vaargen
4/3/15, 8:05 PM
#22

För att dra ett exempel jag var och kollade på en Eurasieruppfödare och var påläst som många här inne tycker man ska vara, och jag hade läst detta på SKK "Den är vaksam och uppmärksam utan att vara skällig." 

Så jag frågade uppfödaren om detta gällde hennes hundar, och hon hade fött upp i många år och alla hennes hundar hade vart skälliga, så allt man läser måste ju inte stämma därför ska man kunna ställa frågor till uppfödaren utan att känna sig dum men nu ska jag sluta skriva i denna tråd..

Meg
9/13/15, 8:17 PM
#23

Hej, för min del är det enkelt. Alltid trevligt bemötande oavsett frågor. Man får aldrig glömma att det finns en annan sida av saken…uppfödaren måste också på kort tid sälja in sitt namn, sin kennel och vara rädd om sitt rykte oavsett om de sen väljer bort vissa spekulanter. Personligen skulle jag aldrig köpa av uppfödare som saknar respekt, hänsyn, empati  inför sina medmänniskors okunskaper, nyfikenhet för rasen. Alla barn i början 😉och vem vet! det är kanske just den "dumma" valpspekulanten som skördar framgångar för din kennel.

Changrila
9/14/15, 8:48 AM
#24

En sak som är väldigt värd att tänka på är att långt ifrån alla vet hur man söker information om raser på internet, och inte alla har dator med internet (javisst, de flesta har det). Det kan också vara så att någon har så stora problem med att läsa (synfel, kraftig dyslexi m.m.) att de trots dator hemma tycker att det enklaste sättet att få information är att prata på riktigt med folk. Att de då ringer och ställer "idiotfrågor" behöver inte vara något konstigt. Sedan bör en uppfödare också kolla vad det finns för info om rasen på internet. Jag vet hur det är med saluki. Det finns en eller två texter som kopieras överallt, ytterst få uppfödare har någon(!) info om rasens mentalitet eller så på sina hemsidor och på rasklubbens sida står det "salukin finns i olika typer, ta reda på vilken du föredrar innan du köper hund". Ehm,… Ja just det ja… Hur sjutton ska en valpköpare kunna förstå något där? (För nej, det står inget om dessa olika typer lättillgängligt på nätet) Jag vet också att många uppfödare både klagar på att de får "idiotfrågor" och på att internet finns för att det är "för lätt" för valpköpare att läsa på, för lätt att hitta skitsnack osv. Jag är inte uppfödare, men har bott periodvis på kenneln som mina hundar kommer från. Jag vet att jag kan fråga dem precis vad sjutton som helst när som helst och de kommer alltid svara trevligt och ordentligt. Jag skulle kunna komma nu efter 15-20 år med rasen och fråga vad som är bak och fram på mina hundar, de skulle svara trevligt och ordentligt ändå. Sedan är det klart, beter sig någon otrevligt mot dem, då ryter de ifrån, men vem gör inte det? :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

LinaLj
9/14/15, 12:38 PM
#25

Jag är ju ingen hunduppfödare men jag har fött upp katter, en ganska ovanlig ras där man får de mest konstiga frågor eftersom det finns ganska begränsad information speciellt på svenska, och jag är just nu mitt uppe i att skaffa hund och letar efter en bra uppfödare.

När jag själv hade uppfödning så fick jag som sagt en hel del frågor, både sådana som var väldigt vettiga och sådana som man undrade om personen i fråga ens visste vad en katt var för något. Men jag anser att det är bättre att informera och eventuellt ge tips om var de kan läsa mer om saken än att inte svara eller svara på ett sätt som får frågeställaren att känna sig dum.

Det finns i huvudsak tre anledningar till detta. Först och främst för att hur många av oss gillar att känna sig som en total idiot? Bara för att jag inte håller med eller anser att den här personen är en bra kattungeköpare så innebär det inte att jag har rätt att få dem att må dåligt. För det andra är det väldigt lätt att skaffa sig dåligt rykte och väldigt svårt att skaffa sig ett gott. Om alla de som ställde konstiga frågor till mig fick känslan av att jag idiotförklarade dem och därför talade illa om min uppfödning till två personer som sedan förde det vidare till två andra osv så skulle det verkligen kunna skada chanserna att hitta bra köpare. Om jag i stället behandlade personerna med respekt och de därför fick en positiv syn på min uppfödning så skulle jag förhoppningsvis inte få det problemet. Den tredje, och kanske den viktigaste, orsaken är att om jag får någon att må dåligt över att de ställen en fråga och sedan får de inte köpa en kattunge av mig så går de till nästa uppfödare och då ställer de inga frågor, för det har de ju lärt sig att då får man ju bara ett otrevligt bemötande. Den uppfödaren får då inte alls veta att det finns bristande kunskaper och säljer en kattungen till någon som kanske inte är redo. Hellre då att jag svarar på frågan och ger tips om var man kan hitta mer info och att de vågar fortsätta ställa frågor och i slutändan bli bra kattägare.

Sedan är det inte nödvändigt att jag även om jag är trevlig och svarar på frågor väljer att sälja en katt till den personen. Jag kan mycket väl vara trevlig och ändå säga nej. Jag är alltid tydlig med att det i slutändan är mitt beslut vem som får köpa en kattunge. Men jag har även haft köpare som hört av sig och som helt klart inte varit redo för en kattunge men som faktiskt har tagit till sig den informationen som jag har rekommenderat och som efter något år kommit tillbaka och varit strålande kattungeköpare.

Så det var från uppfödarens sida. Men jag kan också tillägga att jag som hundletare faktiskt troligen har ställt en och annan konstig fråga till den uppfödaren jag har kontakt med nu. Jag ska, förhoppningsvis, skaffa en helt ny ras för mig och även om jag har läst allt jag kan hitta på nätet om rasen så har jag frågor som jag inte hittar svar på. Då anser jag att det mest ansvarsfulla jag kan göra är att fråga någon med erfarenhet av rasen och den enda jag känner eller har kontakt med som har den erfarenheten är uppfödaren. Så här om sist när vi pratades vid så frågade jag hur hennes hundar klarade värmen på sommaren eftersom rasen är långhårig och har tät päls. Visst, kanske inte den mest intelligenta frågan men min enda erfarenhet av långhåriga hundar är vår St Bernard från när jag var barn och jag vet att hon avskydde värmen och att hon ibland hade problem med värmeeksem. Jag hade försökt att hitta info om det på nätet men hittade verkligen inget som var relaterat till den rasen jag är intresserad av. Så jag ställde frågan och fick en väldigt bra svar från uppfödaren och dessutom tips på ett par sidor där jag kan läsa mer om ämnet.

Lena129
10/4/15, 9:13 AM
#26

Dumma frågor får man som uppfödare hela tiden. Det svåra är att svara vettigt eftersom dagens ungdomar inte tål minsta lilla kritik eller ens antydan till det. Jag funderar ibland allvarligt på att sluta med hunduppfödning eftersom grundläggande kunskap som fanns förr inte finns längre. Dagens ungdomar som nu vill ha hund har ofta vuxit upp i familjer där man valt bort husdjur. Man vet ingenting. När man sen tycker uppfödaren är dum när hen inte börjar svaret på alla 10000 frågor med att berömma vederbörande så får i alla fall jag då o då problem. Jag får lägga ner otroligt mycket arbete på dagens valpköpare och det är ofta mer hundarnas än valpköparnas förtjänst om det går vägen under de första 2 åren. Och ja - jag är fruktansvärt frustrerad just nu….

//

Lena

[Birmarag]
10/4/15, 4:11 PM
#27

Blir uppriktigt skrämd av mycket i denna tråd. Har själv ingen hund men katter. Är man en sämre potentiell köpare för att man har "dumma" frågor? Är det inte bättre att man faktiskt vågar fråga? Om man inte kan få fråga sin uppfödare, vem ska man då isåfall fråga? Har säkert ställt flera dumma frågor till mina katters uppfödare och av det lärt mig oerhört mycket. Har en fin relation till båda med kontinuerlig kontakt och uppdatering om mina djurs liv. Ni som fött upp djur i år, det är säkert alldeles glasklart för er men så trångsynt att döma ut en köpare för att denne undrar om hunden är mycket stark eller fäller väldigt? Vet ni bakgrunden till frågorna? Själv ville jag veta ALLT om mina raser, även hur mycket de fäller för att vara FÖRBEREDD. Inte trodde jag hemmet skulle vara pälsfritt. Så ledsen jag blivit om jag fått ett sådant svar som i #2. Kanske inte så konstigt att den potentielle köparen inte hörde av sig igen. Och #0; "hon var säkert inte så korkad som jag fick henne att känna sig". Har man åstadkommit något bra här genom att kanske få en potentiell köpare att känna sig dummare efter besöket?

Annons:
[Rebeska]
10/4/15, 8:51 PM
#28

#26 Dumförklarade du precis en hel generation (ungdomar)? Wow alltså, wow.

russin
10/5/15, 7:21 AM
#29

Dumma frågor är absolut inget jag tar illa av - det viktigaste är att personen som frågar lyssnar och tar till sig av det man berättar och förklarar 🙂

Katti
10/5/15, 8:41 AM
#30

Jag känner att mitt ursprungsinlägg i den här tråden har missförståtts en hel del. Jag har läst det om och om igen och jag sår för varenda ord, dock inte för alla sätt som dessa ord kan uppfattas på! Vad jag menar med att jag inte beter mig som en bilförsäljare är att jag ju faktiskt inte vill sälja till varje potentiell kund!!! För inte menar väl ni som protesterar att det är mitt jobb att göra varje valpintressent till en bra hundägare? Som jag ser det är faktiskt en av våra allra viktigaste uppgifter som uppfödare att gallra bland de som vill köpa valp. Kanske hänvisa till andra raser eller, ibland, försöka få vederbörande att förstå att de inte bör ha hund, i alla fall inte med nuvarande förutsättningar.

Så var det t ex när jag för ett antal år sedan hade en spekulant på telefon från Norge. De var en mycket aktiv familj som "gick på tur" varje helg. På vardagarna jobbade dock båda föräldrarna heltid och barnen gick i skolan, så hunden skulle vara själv hela dagarna. Jag sa att det inte är okej, att hundar är flockdjur och inte ska lämnas så länge och absolut inte när de är unga och att för att kunna bli bra hundägare så måste de lösa det problemet på vardagarna. Påpekade också att hundar faktiskt inte får lämnas hur mycket som helst, men då sa hon att Norge inte har de reglerna då de inte är med i EU och att hon vet många som har hundar som är ensamma hela dagarna och mår alldeles utmärkt. Jag sa att de hundarna inte kommer från mig, att jag inte kan tänka mig att sälja hund till ett sånt liv. 

Jag är heller inte känd för att skrämma bort valpköpare. Många har varit här och hälsat på mina hundar och på stående fot bestämt att de vill ha hund från just mig, oavsett när jag får valpar. Så det intryck jag har gjort på vissa här med mitt inlägg är inte det jag ger vid kontakt. Samtidigt är det faktiskt både min rättighet och min skyldighet att inte sälja hund när personkemin inte stämmer. Det måste faktiskt inte vara fakta utan kan precis lika gärna vara en känsla som gör att man väljer att inte sälja hund till en viss person. Tyvärr lär sig ju oseriösa människor efter ett antal nej vad de ska säga som låter bra. 

Och jo, jag står även för min åsikt att man faktiskt ska ha grundläggande kunskaper om rasen man är intresserad av innan man hälsar på en uppfödare. Inte nödvändigtvis mycket, men sånt som man hittar inom någon timme om man letar på nätet bör man faktiskt veta! Om jag bestämmer mig för att jag vill skaffa en kamel så letar jag väl rätt på fakta om kameler innan jag hälsar på en uppfödare?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Birmarag]
10/5/15, 1:09 PM
#31

#30 ingenstans nämner någon att du bör bete dig som en bilsäljare och kränga hundar hej vilt. Men det måste väl vara skillnad på detta och att behandla potentiella köpare med respekt, oavsett om det är någon man vill sälja till eller ej. Att vara påläst och ändå ha dumma frågor är vitt skilda saker enligt mig. Du kan läsa på en massa om en kamel, men ändå vilja veta förstahandsfakta från en uppfödare. Man kan även vilja dubbelkolla information eller ha delar som man inte förstår. Om jag frågar om hunden fäller eller inte, eller drar eller liknande, så betyder det inte att jag eller någon annan är en sämre köpare eller hundägare för det. När jag köpte min ena långhåriga katt, förstod jag att den skulle fälla. Jag ville bara få bekräftat NÄR det är som mest eller vilka mängder, hur mycket pälsvård etc. För det är jag inte en sämre köpare eller en ointresserad kattägare. #26 trevligt inlägg.

annia1
10/6/15, 3:52 AM
#32

Katti #30 när jag läser ditt inlägg så endera har du inte läst det som skrivits i tråden eller så tycker du det är ok att dumförklara människor, jag vet inte vilket.

Det som handlar om internet tas upp i flera olika inlägg så bara läsa. Att det finns människor som inte ens dator, det finns ibland inte korrekt information eller att man hittar motstridiga uppgifter. Så att läsa på, är inte så enkelt som du vill få det till.

Sen du behöver inte alls agera bilförsäljare, det handlar helt enkelt om att bemöta människor med respekt. Jag känner inte nån som vill bli dumförklarad av nån annan. För min del om en säljare (oavsett vad den säljer) dumförklarar mig så får den behålla det den säljer för jag accepterar inte att bli dumförklarad.

Sen finns det en annan aspekt på det hela. LinaLJ tar upp det i sitt inlägg #25 det att det är svårt att få bort dåligt rykte.  Kommer det ut dåligt rykte på nätet så är det näst intill omöjligt att få bort.
Den som du dumförklarad kanske hade hört rykten inte nödvändigtvis om dig, men kanske rent generellt att uppfödare beter sig illa och därför ställde dumma/enkla frågor för att se hur hon skulle bli bemött. Om det var så så fick hon ryktet bekräftat.
En annan aspekt, om den får frågan om hunduppfödare framöver så kan du vara ganska säker på att hon talar om hur hon blev bemött av dig.

Jag för min del när jag ska köpa från ett nytt ställe. Jag kollar upp lika mycket vilket rykte företaget har som jag kollar på produkten. 

Finns ett talesätt. Behandla andra som du själv bli behandlad.

.

Katti
10/6/15, 8:08 AM
#33

De som kontaktar mig har i stort sett undantagslöst hittat mig via internet, så de har internet! Skulle någon inte ha det så visar det sig redan i början av samtalet när de t ex frågar om kullen eller föräldrarna, för då frågar jag om de har sett min hemsida. Jag har alltid en sida om aktuell kull och även en blogg om valparna. Att jag frågar beror inte på att jag inte vill svara på frågor utan på att det där ju finns t ex bilder som de, om de inte redan sett dem, kan titta på medan jag berättar vad de vill veta. (http://katlavalpar.skullebo.se/#home)

Det som känns så tråkigt är att jag som skapare av den här tråden (och även detta forum) blir dömd som en dålig/oseriös uppfödare på grund av missförstånd. Att jag sa ifrån till intressenterna i ursprungsinlägget berodde så klart inte på en enda fråga. Det handlar mycket om attityden från deras sida som är väldigt svår att återge. T ex slingrade de sig från alla frågor om hur hundens dagar hos dem skulle se ut då dottern, som skulle ha hunden, bodde själv, pluggade och sedan skulle skaffa jobb och därmed inte visste hur hennes liv skulle komma att se ut. Självklart kan jag då inte få detaljer, men jag vill veta hur man har tänkt lösa olika situationer som kan uppstå. En plan eller tanke måste ju faktiskt finnas och är än viktigare i osäkra situationer. 

Hela tanken med detta forum är att vi som är uppfödare ska kunna diskutera det som är vår vardag med andra i samma situation. Det blir svårt om vi ska döma varandra.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Rebeska]
10/6/15, 1:19 PM
#34

#33 Jag tror du misstolkar och/eller tar det för personligt. Kommentarerna i tråden handlar nog mer om sakfrågan än om dig personligen. Du skapade ju en tråd där du frågar andra om hur de är mot valpköpare.

Instämmer i kören om att inga frågor är dumma. Uppfödaren bör vara trevlig och besvara valpköparens frågor även om valpköparen verkar dåligt påläst. En bra uppfödare är enligt mig en engagerad uppfödare som inte blir besvärad av frågor. Det borde tvärtom ligga i uppfödarens intresse.

Sen finns det nog ingen som menar att uppfödaren ska sälja till vem som helst, men uppfödaren bör ändå bemöta valpköpare på ett trevligt och respektfullt sätt.

Annons:
Changrila
10/6/15, 10:15 PM
#35

#26, vad är det för ras du föder upp? Vad tycker du är grundläggande kunskap som folk saknar och hur hittar dina valpköpare dig?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Mysisa
10/15/15, 9:05 PM
#36

#30 Jag har faktiskt haft valpköpare som tredje gången vi träffas fortfarande säger "vad hette rasen nu igen" där och då känner man att det är slut att försöka utbilda den valpköparen. Jag kan ta dumma frågor, men nånstans måste man dra gränsen

minavitas.wix.com/kennel

vallhund
10/19/15, 4:10 PM
#37

Jag måste ha varit en gräslig uppfödare eftersom jag  bara sålde BC vappar till djurägande bönder, dessutom krävde jag att de skulle veta lite mer om hundar än att de har fyra tassar o en svans.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Birmarag]
10/19/15, 4:36 PM
#38

#37 hur drar du en parallell mellan att ha krav på köpare till att dumförklara köpare? Går detta hand i hand?

Upp till toppen
Annons: