Annons:
Etikettlite-allt-möjligt
Läst 4762 ggr
Lexie82
2015-02-16 01:28

Frågor när man avlar

Jag har några funderingar över hur det går till när man väljer att ta en kull på sin tik. Det är rent hypotetiskt då jag har en hane som jag dels bara är fodervärd åt, och dels har han kroksvans och ska därför aldrig avlas på. Så det här kommer sig av ren nyfikenhet och vilja att lära mig lite hur det fungerar.

Några frågor jag har är:
- Hur länge är en tik dräktig?

- Brukar tikar behöva hjälp vid födseln eller sköter den sådant själv? Förutsatt att det inte är några komplikationer alltså.

- Vilka kostnader får man räkna med under dräktigheten?

- Vilka kostnader får man räkna med när valparna kommit?

- Jag har sett att man brukar ha tiken och valparna i en valplåda första tiden. Hur länge ska valparna vara i den?

- Vid vilken ålder börjar valparna äta annat än mammans mjölk? Och går de direkt på valpfoder då eller ska de ha något annat under en övergångsperiod?

Annons:
Katti
2015-02-17 23:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 11
Förhandsgranskning av bild 2 av 11
Förhandsgranskning av bild 3 av 11
Förhandsgranskning av bild 4 av 11
Förhandsgranskning av bild 5 av 11
Förhandsgranskning av bild 6 av 11
Förhandsgranskning av bild 7 av 11
Förhandsgranskning av bild 8 av 11
Förhandsgranskning av bild 9 av 11
Förhandsgranskning av bild 10 av 11
Förhandsgranskning av bild 11 av 11
#1

- Hur länge är en tik dräktig?

I genomsnitt 63 dygn, d v s nio veckor. Men det varierar en hel del mellan olika raser och individer.

- Brukar tikar behöva hjälp vid födseln eller sköter den sådant själv? Förutsatt att det inte är några komplikationer alltså.

Nej, tikar behöver i allmänhet inte hjälp vid förlossningen. Vad de ska göra finns nedärvt sedan urminnes tider. Däremot har människor ett stort behov av att hjälpa till 🤐.

Men självklart måste man finnas till hands för att ha koll så att inget går på tok!

- Vilka kostnader får man räkna med under dräktigheten?

Kostnader har man redan innan tiken blir dräktig. I många raser ska tiken kollas hos veterinär. Det kan vara t ex ögonlysning som ska göras inför varje valpkull och inte bara en gång. Det man ska göra en gång är t ex röntgen (olika på olika raser, inte sällan är det flera saker som ska röntgas, t ex höfter och armbågar), patellaundersökning, gentester mm.

Sedan är det dags att planera kullen, med t ex val av avelsdjur. Det tar oftast väldigt mycket tid och kostar pengar i form av t ex telefonsamtal. När det är gjort blir det en resa till hanhunden. Det kan självklart kosta väldigt olika, men oftast blir det en hel del mil och minst en övernattning (och man måste alltid vara beredd attt stanna längre än man tänkt - det kanske inte blir parning på den dag man tänkt sig). Har man jobb måste man ta ledigt. 

När (om…) det har blivit parning ska hanhundsägaren ha en parningsavgift. Även denna skiljer sig en hel beroende på ras (förvånansvärt lite beroende på hundens meriter enligt min erfarenhet). Inom många raser är den runt 10% av gängse valppris i rasen och sedan lika mycket per valp när de är födda. Jag har dock själv betalar så mycket som 3000:- i parningsavgift och 2500:- per valp, så det blev, med åtta valpar, 23 000:- till hanhundsägaren. 

Under dräktigheten äter tiken mer och väldigt många uppfödare väljer att röntga eller ultraljuda henne för att konstatera dräktigheten och få ett hum om hur många valpar det är. Är det första kullen så behöver man ordna en valplåda av något slag, fällar en del nödvändiga saker inför förlossningen. Vad man vill ha och vad det kostar varierar också här stort. 

- Vilka kostnader får man räkna med när valparna kommit?

Tiken äter nu ännu mer (flera gånger sin normala ranson). Man måste vara ledig från jobbet om man annars jobbar. Att ha valpar är ett heltidsjobb, i alla fall efter att valparna har blivit omkring fyra veckor. Då äter också valparna massor! Nu kommer kostnader som registrering i kennelklubben, veterinärbesiktning, chippning och vaccination av valparna, avmaskningsmedel samt leksaker och saker man vill skicka med till nya hemmet. Själv har jag aldrig haft en valpkull som inte har förstårt saker i hemmet som måste bytas ut eller repareras… Tapeter och mattor till exempel… För att inte tala om trädgården (men den har jag gett upp om)! Annonsering är en annan kostnad som kommer här. Även annonsering på rasklubbarnas sidor kostar ofta en summa, och där vill man ju vara med!

Allt hittills uppräknat ska betalas innan man har sålt en enda valp!

- Jag har sett att man brukar ha tiken och valparna i en valplåda första tiden. Hur länge ska valparna vara i den?

Valplådan är vårt substitut för lyan som tiken hade haft i naturen. Där ska hon känna sig trygg och säker på att inga valpar kan försvinna. Så snart valparna är ute och går och börjar intressera sig för världen måste de få komma utanför lådan.  Först bara korta stunder, men när de är 4-5 veckor är de utanför lådan när de är vakna. Då brukar man göra en hage eller ett helt rum där valparna kan vara (och självklart även utomhus när vädret tillåter!) och valplådan blir bara en plats där de kan sova om de vill ha lugn och ro. Snart sover de överallt och man kan ta bort lådan om man vill!

- Vid vilken ålder börjar valparna äta annat än mammans mjölk? Och går de direkt på valpfoder då eller ska de ha något annat under en övergångsperiod?

Många uppfödare ger vaparna mat från tre veckors ålder. Själv väntar jag till fyra om hon har en normalstor kull och valparna är stora och fina! Alla har sina egna tankar om vad som är bra mat. Själv ger jag absolut inte torrfoder eller fabrikstillverkad mat i någon form! Valpar såväl som vuxna får kött, inälvor och ben. I början får valparna det malt.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Talidass
2015-02-18 11:06
#2

Vad kul att du ger dina valpar rått! Har främst läst av uppfödare som ger uppblött torrfoder…

Upp till toppen
Annons: