Annons:
Etikettfrån-planering-till-parning
Läst 4320 ggr
Haztparken
2014-11-25 19:11

Uppfödaren ta kull?

Jag har fått höra av många kunniga inom rasen att min storpudel tikvalp är väldigt fin, rör sig snyggt osv härligt temperament med! Har sagts att hon varit väldigt lovande ända sedan hon bara var några veckor gammal. Hon har hittills ställts 2ggr båda med mkt goda resultat. Planerar att ställa henne mycket mer. Nu på senaste utställningen så sa hennes uppfödare att i framtiden om jag ville så kunde hon hjälpa mig att hitta en fin hane till henne. Jag har inte haft någon tanke innan på att ta en kull på henne då jag inte är någon uppfödare. Men samtidigt om det nu fortsätter gå bra på utställningar och hon får fina titlar och jag skulle åtminstone vilja göra ett BPH med henne så kanske man skulle satsa? Hon har bruna anlag vilket det inte finns så stort avelsmaterial för så det skulle hon tillföra, också såklart att jag anser att hon är väldigt rastypisk och ja, skulle kunna tillföra väldigt fina valpar, med rätt hane såklart. Självklart är detta bara en tanke, inget jag tänkt springa och para henne imorgon. Min tanke är då, går det att min uppfödare skulle kunna vara den som tog kullen, tog hand om valparna och alltihopa och sätta sitt uppfödarnamn på dom? Eller det är jag som måste isåfall ha hand om allt då det är jag som är ägaren? (Ingen fodervärd eller dylikt )

Annons:
Amandla
2014-11-25 19:20
#1

Din uppfödare kan leasa tiken av dig, det finns avtal hos SKK för det. Vilken färg har din tik?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Haztparken
2014-11-25 19:29
#2

#1 jaså det visste jag inte :) nu vet jag inte om hon ens är intresserad av att göra något sådant men jag kan tycka att en ordentlig uppfödare bör ta en kull istället för en vanlig hundägare isåfall! Hon är svart vilket är dominant men vad jag förstått så kan ändå brunt dyka upp, eller är det helt fel?

Amandla
2014-11-25 19:50
#3

Om hon har brunt anlag och paras med en brun hane eller en svart som också har brunt anlag så kan det bli bruna valpar, ja 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Haztparken
2014-11-25 19:57
#4

Toppen! :) Ja förhoppningsvis fick hon med sig bruna gener ifrån sin mamma och hennes sida, för det hade varit roligt att kunna få fram fler bruna storpudlar! Men vi får se vad framtiden utvisar och hur det går för henne och med röntgen m.m Tack för hjälpen! :)

Amandla
2014-11-25 19:59
#5

Så lite så 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
vallhund
2014-11-26 18:30
#6

Du kan själv gå SKKs uppfödarutbildning, väldigt lärorikt även om man inte föder upp hundar. Din tiks uppfödare kan hjälpa dig att hitta lämplig hanhund, hon kan oxå vara mentor åt dig.

Mentor kan annars vara en uppfödare som bor nära dig, vilken ras denne föder upp spelar ingen större roll.

Man kan ta 2 kullar som reggas i SKK innan man behöver kennelnamn.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Katti
2014-11-27 08:21
#7

Vad spännande! Är hennes mamma brun själv, eller är hon bärare av brunt? Enligt mitt sätt a tt se på det så får aldrig färgen bli ett självändamål, men visst är det roligt med ovanliga färger!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Haztparken
2014-11-27 10:50
#8

#6 Tack för infon! :) #7 självklart är inte färgen en topp prioritering men eftersom hon är (enligt kunniga ) väldigt fin och rastypisk så hade det varit fint att få vidare både det rastypiska men också hennes egenskaper! Sen isåfall gäller det ju att allt klaffar, såsom t.ex röntgen, fortsatt gott utställnings resultat :) Jag är inte för att bara avla på när det redan finns så många hundar, finns ju redan en del som hade kunnat tillföra det hon kan. Men just det tanken att hon kan både tillföra det och förhoppningsvis ge bättre grunder i den bruna aveln är väl lite det som triggar :) då det enligt min mening behövs större bredd inom den bruna aveln. Min hunds mamma parades med en svart hane av den anledning att uppfödaren intr hittade en tillräckligt bra brun så då fick hon kolla på andra färger. #7 ja hennes mamma är brun! Vad jag kommer ihåg när jag kollade på avelsdata och 6 led bakåt så vart nog dom allra flesta brun i hennes släkt :)

[T-Fia]
2014-12-01 08:57
#9

Statistiskt sett så är det väl 50% chans att hon bär på brunt, och hon måste paras med en brun eller bärare av brunt för att få bruna valpar (om hon är bärare så 50% resp 25% bruna valpar i kullen rent statistiskt ).
Finns numera dna-tester för att se vad för färger hunden bär, fast det kostar ju en slant förstås.

Katti
2014-12-01 15:43
#10

Eftersom mamman är brun så vet man med säkerhet att hon bär på brunt. Däremot så måste ju även pappan bära brunt (eller vara brun) för att valparna ska kunna bli bruna!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[T-Fia]
2014-12-02 21:51
#11

Trådstartaren skrev att hon hade bruna anlag vilket gav mig intrycket att hon var svart…

Katti
2014-12-03 22:02
#12

TS tik är svart med anlag för brunt ja! (Nu fastnade vi i färgdiskussionen vilket ju inte var meningen…)

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Haztparken
2014-12-03 22:24
#13

Jag har fått svar på min fråga så det gör absolut inget att ni diskuterar färger! Det är bara intressant och bra tycker jag! 🙂

#10 Menar du att min valps pappa måste ha anlag för brunt (han e svart) för att min valp ska kunna få bruna valpar? Eller menar du att hanen min valp ska paras med måste vara brun eller ha anlag för det? (om vi nu säger att hon ska paras).

Annons:
Katti
2014-12-04 09:43
#14

Pappan till de planerade valparna!

Eftersom brunt är ett recessivt anlag behövs det två anlag för att hunden ska bli brun. Med ett anlag (som din tik har) blir den svart bärare (om vi för enkelhets skull bortser från eventuella andra anlag än svart och brunt!).

Parar man en bärare med en brun blir det statistiskt sett hälften bruna och hälften svarta valpar. Parar man två bärare bir 1/4 av valparna bruna, 1/4 svarta utan anlag för brunt och hälften blir svarta med anlag för brunt. I praktiken kan det så klart bli helt annorlunda! Vilka av de svarta i en sådan kombination (bärare x bärare) som har anlag för brunt vet man inte. Det går att gentesta, men oftast får man veta det genom att hundarn får brun avkomma. Händer det så vet man att det finns ett anlag för brunt!

http://hundgenetik.blogg.se/category/b-locus.html

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Haztparken
2014-12-04 23:36
#15

#14 Tack så mycket för ditt svar! Nu har man blivit lite klokare 👍

Upp till toppen
Annons: