Annons:
Etikettjuridik
Läst 5064 ggr
Dumpuck
2014-11-13 13:56

Anmäla uppfödare

En bekant till mig känner en uppfödare, denna uppfödare har en hane och tik av bruksras. H*n har tagit en kull där en individ fått avlivningshot på grund av aggressivt beteende, ingen ur kullen är för övrigt meriterad, röntgad eller har gjort MH. Alltså inget bevis på lyckad kombo.
Trots detta så tas ännu en kull med samma kombination, ur denna kull har en individ fått avlivats för aggressivt beteende. Inte långt efter så fick en ur tidigare kullen också avlivas av samma orsak, dock ej den som hade hot på sig om det.
Ingen ur denna kull har heller några meriter, är röntgad eller gjort MH.
Inte heller här finns alltså bevis på lyckad kombo, båda kullarna har snarare påvisat det motsatta. Något uppfödaren försöker få till som ägarfel trots att köparna varit erfarna och kunniga.

Nu planeras en 3e kull och återigen med samma kombination.
Från flera hålls hörs det att tiken är mycket ostabil, det är också en omplacering, och ägaren själv klarar inte av henne. Tiken slussas därför runt från fodervärd till fodervärd mellan parningarna eller tills att fodervärden inte klarar henne längre.
Min bekanta har påpekat tiken och då svarar uppfödaren med att bli riktigt grinig och försvarar tiken in i det sista, hon är minsann stabil trots att uppfödaren själv berättat att hon huggit.

Vad gör man, detta är ju inte ok!
Enligt SKK låter det inte alls bra och de anser att det bör anmälas, men hur får man till en anmälan som blir riktigt gjort så det faktiskt händer något? Uppfödaren ska vara anmäld sen tidigare men utan framgång, denna föder upp med stamtavla med utan kennelnamn.

Ska försöka svara så gott jag kan på eventuella frågor, som sagt så är det min bekanta som vet allt detta från grunden.

Annons:
vallhund
2014-11-13 15:38
#1

Finns mycket sällan anledning att upprepa en kombination, då ev intressanta gener redan finns att tillgå i första kullen.

Att para hane o tik bara för att de är av samma ras o man har båda själv är i de allra flesta fall inget annat än att man är kåt på pengar. Båda föräldradjuren bör utvärderas var för sig o huruvida de passar i avel eller ej. Om båda anses värdefulla för avelsbasen så återstår en bedömning av kombinationen, en sådan kan göras av erfaret folk. Hundägarna själva är oftast hemmablinda. Självklart anser de flesta hundägare att deras egna hund är perfekt, men är den det enligt raskännare/avelsrådgivare?

Mig veterligen kan man bara registrera 2 kullar i SKK, efter det så krävs det registrerad kennel.

Mig veterligen krävs MH o/e Korning hos föräldradjuren för att få regga avkomma efter brukshundar.

Jag föreslår att du, eller snarare din bekant tar kontakt med djurskyddet på Länsstyrelsen o prata med dem om sin oro. Som utomstående som fått uppgifter efter flera le klassas det som hörsägen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Dumpuck
2014-11-13 22:06
#2

#1 Så har även jag uppfattat det, och denna kombination ska alltså upprepas för 3e gången. Detta då h*n äger båda djuren själva, pengarna som denne går plus med festas det för nästan direkt.

Så uppfödaren ifråga måste alltså regga sin kennel först innan den 3e kullen tas, eller kan h*n göra det efter/i samband med kullen? Vad händer om denne tar kullen i alla fall utan att regga kenneln innan/efter?

Båda föräldradjuren har gjort MH men ingen alls av kullarna har, varken MH, röntgen eller någon merit har de.

tjoopa
2014-11-15 13:15
#3

#2 Jag tror inte att den 3e kullen går att regga om hon inte har kennelnamn. Sedan att avkommorna inte har MH - testats eller meriterats är ju deras respektive ägares "fel" och inte något som uppfödaren kan påverka egentligen :)

Men jag håller med om att det lät inte som någon höjdarkombination direkt :/ Och att upprepa den 3 gånger finns det absolut ingen fog för, speciellt om hon själv eller någon annan inte avser att använda någon avkomma i avel.


vallhund
2014-11-15 16:16
#4

#3 Jag menade föräldradjuren skall ha genomgått MH, sorry om jag var otydlig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

tjoopa
2014-11-16 07:00
#5

#4 Jag förstod hur du menade :) Riktade mig till #2 när jag sa att det bara finns krav att MH testa föräldrar men att uppfödaren inte kan kräva att valpköparna gör samma tester eller meriterar. Man kan ha önskemål men aldrig kräva detta av en köpare.


Dumpuck
2014-11-16 09:54
#6

#3 Okej, finns det någon typ av konsekvens om man tar en 3e kull men inte reggar kennel? Förutom då att avkommorna inte går att regga och därmed, enligt SKK, räknas som blandraser.

Det jag menar med att avkommorna inte har MH är att det finns ingenting som talar för en lyckad kombination = finns ingen anledning till att ta kombinationen på nytt eftersom det inte är bevisat någonstans att den tillför något. MH är ju en av de delar som behövs för att bekräfta en lyckad kombination.

Annons:
tjoopa
2014-11-16 19:08
#7

#6 Är inte säker på vad för konsekvenser uppfödaren kan få, men jag tror man kan bli utesluten ur SKK och få disciplinnämden på sig.

Nä man kan ju inte säga att kombinationen visade sig lyckad utan MH, det håller jag med om. Dessutom brukar det nästan aldrig finnas fog för samma kombination 2 gånger och aldrig någonsin 3 :/


Dumpuck
2014-11-17 13:13
#8

#7 Man kan ju hoppas att det är något liknande!

Att ta en 3e kombination säger, för mig, mer om uppfödaren än om aveln. Speciellt med tanke på att det inte finns något som talar för en lyckad kombination, snarare tvärtom… Uscha

vallhund
2014-11-17 14:21
#9

En tredje kull kan inte reggas utan kennelnamn, en tredje kull kommer att betraktas som blandraser av SKK.

Man upplyser den s.k. uppfödaren om det, o annonseras de ut på t. ex. Blocket så tar man en skärmdump o skickar till SKK´s disciplinnämnd. Uppfödaren blir förmodligen utesluten o kan därefter inte delta i några aktiviteter som anordnas av SKK/BHK eller annat som arrangeras av anslutna rasklubbar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Dumpuck
2014-11-17 15:41
#10

#9 Menar du att en själv upplyser uppfödaren om det eller är det skk som gör det?

vallhund
2014-11-17 19:57
#11

#10 Jag menar att man själv upplyser om det så att uppfödarna är medvetna om konsekvenserna om man fortsätter avla en tredje gång.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Katti
2014-11-17 21:32
#12

Får man inte ett följebrev från SKK vid registreingen av andra kullen som talar om att för att få registrera en tredje kull måste kennelnamnsansökan vara inskickad? Jag vet inte, men det vore ju lämpligt kan jag tycka. Och man får ju brev om man t ex avlar på en tik som är över 7 år, så SKK har rutiner för detta.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Cahira
2014-11-18 05:25
#13

Anmäl anmäl anmäl. Dom kan inte göra mycket av en anmälning men om det är upprepade anmälningar från flera håll så måste dom ju göra nåt. Eller?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Dumpuck
2014-11-18 18:50
#14

#11 Okej, tror h*n är medveten om det dock då h*n nämnt ett antal gånger om att ansökan om kennel ska skickas in.

#12 Låter ju som en lämplig sak, precis som du säger. Dock har jag ingen aning alls om hur det går till!

#13 H*n ska ha fått en anmälan på sig tidigare då valparna bott i ett stall utan tiken från 5 v ålder, dock hände ingenting med detta då h*n visade inspektören sin lägenhet och inte där valparna faktiskt föddes. 
Så man kan ju hoppas att en ny anmälan gör att det händer något, dessutom finns det två stycken som kan stärka innehållet i anmälan.

tjoopa
2014-11-18 23:46
#15

#14 5veckor och utan mamman? :O Huvva….


Cahira
2014-11-19 01:45
#16

#14 *rys*

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

vallhund
2014-11-19 09:37
#17

#14 När anmälningarna hopar sig så lär lst´s inspektörer reagera.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Dumpuck
2014-12-02 16:09
#18

Jag måste bara få skriva av mig lite, har hjälpt till och kollat massor i detta och blir lite förvånad över SKK.

Uppfödaren ifråga planerar fortfarande sin 3e kull, nu har det dessutom framkommit att tikens pappa har lämnat två avkommor med epilepsi. Han bär alltså på ep, man finner längre bak i ledet ytterligare en som lämnat massor av ep hundar samt en som garanterat har epilepsi finns med i stammen också.
Man vet idag inte om det bara behövs att en part bär på genen för att avkommorna ska riskera få det eller om det krävs att båda parter bär på genen, men i detta fall spelar det ingen roll.
De två sistnämnda hundarna finns nämligen också med på hanens sida alltså så löper de redan två befintliga kullarna stor risk att drabbas av ep.
Trots detta planeras en 3e kull, man vet dock inte om uppfödaren ifråga är medveten om detta eller ej. Ingen av valpköparna är medvetna om det i alla fall.

Ringde och kollade med SKK om detta kring valphållningen, hur vissa av avkommorna visat sig vara samt detta med epilepsin.
SKK tar inget som helst ansvar i detta, man hänvisas till den aktuella rasklubben gällande epilepsin samt den bristande mentalitet som uppkommit hos vissa avkommor - rasklubben ifråga har heller ingen beslutsrätt, vad jag förstått.
Gällande valphållningen så hänvisas man, som nämnts tidigare, till jbv eller länsstyrelsen/djurskyddet.
Finner det dumt att SKK inte har större ansvar i detta, som ledande kennelklubb där uppfödare reggas m.m så bör man ha mer krav på sina uppfödare. Vad jag vet så har SKK som regel att man ska avla på friska individer, men det är ändå helt okej enligt dom att man avlar på epilepsi?
Tycker att SKK bör sätta hårdare krav både på de uppfödare med reggad kennel samt de som nyligen påbörjat sin uppfödning och kanske inte har reggat sin kennel ännu. Med de svar jag hittills fått av de så känns det nästan omöjligt att få till en vettig anmälan… Är det bara jag som lyckats vridit till detta i min rådande sömnbrist eller är det slappt från SKK´s håll?

vallhund
2014-12-02 18:05
#19

#18 Vänd dig till länsstyrelsen, det är olagligt att avla på hundar som nedärver sjukdomar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Dumpuck
2014-12-03 13:39
#20

#19 Då ska jag göra det!
Finns det någonstans att hänvisa till denna lag?

Annons:
Upp till toppen
Annons: