Annons:
Etikettvalpköpare-och-fodervärdar
Läst 6181 ggr
Katti
2014-10-28 23:03

Avbetalning!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Säljer du valp på avbetalning? Varför/varför inte?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
[T-Fia]
2014-11-09 09:41
#1

Jag skulle inte göra det för att jag inte vet hur jag skulle gå till väga om köparen inte betalade. Och jag litar inte på folk alls vad gäller sådant ;-)

Taxelina1
2014-11-10 10:35
#2

Bra fråga. NEJ, jag skulle aldrig sälja på avbetalning. Hela summan i handen eller att dom för över samtidigt som dom hämtar valpen, annars ingen valp.

Det sker så mycket tråkiga incidenter angående hundaffärer, så det är bäst att se till att går rätt från början.

Sen är ju nästa fråga…Om man inte kan betala hunden, så har man nog inte pengar till allt det andra heller. Foder, vaccinationer, försäkringar och så vidare🤔

Hälsning från en stor djurvänCool

hund_katt
2014-11-10 18:02
#3

Beror på vem det är. Är det någon jag känner så skulle jag nog kunna gå med på det. Men som #2 säger, hur har dom råd med det andra om dom inte har råd med hunden? Men har man inte fått bra lön den månaden för att man varit sjukskriven kanske, så skulle jag nog gå med på det. Fortfarande om jag känner personen, och inte bara känner personen som valpköpare. Ok… Vet inte ens hur det funkar med löner osv ännu, haha, så ska kanske inte lägga mig i det riktigt än ;3

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

vallhund
2014-11-11 16:47
#4

Skulle inte falla mig in!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Lojs
2015-01-07 12:27
#5

En anekdot i sammanhanget. Jag har köpt en hund på avbetalning, men "tvärtom". Jag hade svårt att lägga upp hela summan på en gång, men hade bestämt vilken hund jag ville ha valp efter långt innan ens hanen var bestämd, så jag betalade faktiskt på avbetalning innan valpen var född och gjorde slutbetalningen när valparna var småbebisar. 
Nu är uppfödaren en väldigt kär vän till mig och jag litar på henne fullt ut, så hade det nu inte blivit någon kull så hade jag fått mina pengar tillbaka, men som det var kändes det som en perfekt lösning, jag behövde inte ge hela summan på ett bräde och blev inte pank för alla kostnader kring att valpen kom hem med valpkurs och hela kitet,  och uppfödaren fick extra buffertpengar till när kullen skulle komma.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Saffran0Spice
2015-01-07 12:35
#6

Jag har aldrig sålt valp eller planerar det, men har själv köpt på avbetalning.
Detta skedde med största sannolikhet endast pga att jag och uppfödaren är mycket nära vänner =)
+ att vi bor nära varandra, så hade jag inte betalt så hade hon kunnat sparka in min dörr om hon ville hahaha😃

Annons:
Rafflan
2015-02-27 11:48
#7

Enda anledningen att inte sälja på avbetalning anser jag är pga att man riskerar att inte få betalt för valpen/riskerar att bli lurad.

Det är sällan en hund kostar 10.000-15.000 kr som klump summa efter man köpt den, alla mina hundar har vart försäkrade och jag har då aldrig kommit upp i den summan som engångsbelopp utom vid köpet :)

Samma med köpare, man ska aldrig köpa en hund där uppfödarens sen skickar stamtavlan för då riskerar man att aldrig få någon stamtavla ;)

Katti
2015-02-27 14:00
#8

Kanske enda anledningen, men det är väl en mycket bra anledning tycker jag!

En person med inkomst och utan betalningsanmärkningar har inga problem att få ett lån i bank eller från något låneinstitut för att köpa valpen. Varför ska jag agera bank?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Rafflan
2015-02-28 05:09
#9

#8 nej precis, uppfödare gör helt rätt att ta full betalning utom i enstaka fall där man känner ägaren. Menade inte att det var nåt fel utan att det är orsaken bara, och en väldigt bra orsak :)

vallhund
2015-02-28 10:06
#10

Skulder vänner emellan leder ofta till att vänskapen går upp i rök.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Rafflan
2015-02-28 15:31
#11

#10 jo men riktiga vänner tar inte en hund på avbetalning om man inte har ekonomi att betala som man lovat.

Taxelina1
2015-03-02 12:24
#12

#11 Riktiga vänner ställer upp för varandra i vått och torrt. Och tyvärr är det som #10 skriver. Vänskapen kraschar då det ofta blir osämja om pengarna.

Hälsning från en stor djurvänCool

[Forest]
2015-04-07 08:50
#13

Nej med undantag att jag känner personen väl sen innan. Jag kan agera som bank när det gäller pengar med om det är till personer jag känner. Är ingen uppfödare men drömmen finns att bli det inom 10 år.

Annons:
Upp till toppen
Annons: