Annons:
Etikettlite-allt-möjligt
Läst 12541 ggr
PttCherie
2014-07-30 17:53

Lever ni på enbart kennel/hunduppfödning?

Hejsan!

Jag är en ungtjej som undrar om ni lever enbart på hunduppfödning? Eller om ni har någon annan huvudsysel/bisysel? Själv så vill jag i framtiden bli en uppfödare, men jag har ingen anning om man kan gå runt på det?

Annons:
Jamie+Engla
2014-07-30 18:04
#1

Man är inte uppfödare för att tjäna pengar. Jag kommer förhoppningsvis ha uppfödning efter att jag flyttat hemifrån och jag kommer att ha jobb brevid. De är en hobby och de krävs en hel del pengar om man ska vara aktiv. Men just nu kör vi på med vår uppfödning och tanken är att sen får jag stå med som uppfödare. (Är 16)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

kigon
2014-07-30 18:06
#2

Den enda situationen där jag kan tänka mig att man tjänar på avel är om det är oseriös (inga hälsotester, ID-registreringar, stamtavlor, osv)…

Dessutom så hade man behövt massavla för att få in så pass mycket att man skulle ha råd till boende, räkningar och mat varje månad, så nej tror inte en seriös uppfödare kan gå runt på det alls, snarare minus 😉

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Paxxa
2014-07-30 18:15
#3

Min uppfödare livnär sig på sin uppfödning. Men sen är hon en av världens största/mest framgångsrika också, så det är väldigt ovanligt att man livnär sig på sin kennel.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

PttCherie
2014-07-30 18:44
#4

 Jag vill ha det som hobby då jag tycker om djur :) och jag kommer ha ett jobb som jag kan leva på. Men nu vet jag inte om uppfödare går i back hela tiden? A

kigon
2014-07-30 22:06
#5

#4 Man ska räkna med att gå back tycker jag… Man föder inte upp för pengar, utan för att man vill föra vidare bra gener och förbättra sin ras och har det som stort intresse, det är som sagt en hobby, inte många djur hobbys man inte går back på 😉

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Taxelina1
2014-07-31 19:23
#6

Som ett exempel kan jag visa att jag under ett år lade ut ca 57 000 på mina hundar i foder, försäkringar, inköp av en ny valp med mera…och då är det en rätt låg summa när det gäller hundar. Som uppfödare vill man nog att hundarna i längden betalar sej själva genom en kull då och då😉

Man behöver alltså jobba för att få det att gå runt.

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
NiklasTyreso
2014-09-20 00:38
#7

Är man extremt duktig uppfödare och kan hitta internationella köpare som betalar bra, då kanske hundavel kan gå runt.

Jag och de flesta andra som är intresserade av avel och genetik väljer att avla på andra sälskapsdjur som inte kräver lika mycket investeringar i tid och pengar, för vi har insett att det är i stort sett omöjligt att leva på avel av sälskapsdjur.

russin
2014-09-22 10:26
#8

För ett antal år sedan så var det någon uppfödare som räknade ut detta - det behövdes minst 8 kullar per år med denna ras (dvärghundsras) för att kunna leva på det och få det att gå ihop. Men det förutsätter ju att alla valpar blir sålda….

NiklasTyreso
2014-10-25 20:09
#9

Tänker man att man ska kunna ta ut en lön på 200 000 kr per år och tänker betala skatt och driva firma hederligt, då bör man sälja valpar förminst 400 000 kr per år.

Hur många raser har en så fantastisk efterfrågan på valpar så det år efter år går att sälja valpar för 400 000per år år ut och år in?

Michaela-N
2014-10-27 19:34
#10

#9 Fast hur många skattar på sina valpkullar även fast de borde?

Taxelina1
2014-10-27 20:23
#11

#10 Alla som har en registrerad kennel måste skatta för sina inkomster.

Hälsning från en stor djurvänCool

Michaela-N
2014-10-27 20:28
#12

#11 Menar du SKK-registrerad? SKK nämner ingenting om skatt i någon av sina regelhäften.

Taxelina1
2014-10-28 16:47
#13

#12 När man har en kennel, driver man ett företag. Enskild firma. Men nu när jag tänker efter gör inte alla det. En del driver det som Hobby verksamhet och betalar då inte skatt.

Vi betalar skatt på varje valp som levereras.

Men ändringar är på väg och hobby verksamheten kommer då troligen att försvinna.

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
Michaela-N
2014-10-28 16:50
#14

#13 Det är skillnad på företag och registrerat kennelnamn. En enskild firma registrerar du hos Skatteverket/Bolagsverket. Inte hos SKK. Ett företag registreras inte automatiskt när du ansöker om kennelnamn hos SKK. Du måste själv skicka in blanketterna. 99 % av alla uppfödare gör inte det ;)

Taxelina1
2014-10-28 16:57
#15

#14 Jag vet allt det där😉 Och det är nog troligen på grund av detta som Hobby verksamheten kommer försvinna.

Jag köpte en valp av en uppfödare och jag skulle då dra momsen och uppfödaren stog och trampade. Så hon betalade 0 skatt😉

Hälsning från en stor djurvänCool

Katti
2014-10-28 22:58
#16

Om man ska kunna få ut 200 kkr om året behöver man inte bara sälja valpar för 400 000:-. Man måste tjäna 400 000:- på valparna! Så nej, det finns ytterst få, om några, i vårt land som lever på hunduppfödning. Man måste ha någon form av annan inkomst också (eller en vinst/arv/rik partner att leva på 😂). Väldigt många hunduppfödare driver  t ex även hundpensionat eller någon form av träningsverksamhet/kurser. Många har även vanligt förvärvsarbete.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: