Annons:
Etikettdräktighet-och-förlossning
Läst 7079 ggr
Amandla
6/23/14, 11:17 AM

Pixies valpning närmar sig

Nu är min toypudel Pixie på dygn 52, hon börjar få en rejäl mage och har gått upp 850 g från normalvikten 3750 gram och hon är då sannerligen inte fet, revbenen känns lite väl mycket fast hon får så mycket mat hon vill äta.

Åtminstone tre valpar känner jag när de sparkar 😍Jag tror hon kommer att valpa söndag - måndag, få se om det stämmer! Förra gången (inte hos mig, jag hade henne på halvfoder) valpade hon på dygn 56, små men fina och fullgångna valpar.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
vallhund
6/24/14, 5:18 AM
#1

Vi håller alla tummar o tassar!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

tjoopa
6/24/14, 6:53 AM
#2

Spännande :D Vi håller tummar och tassar att allt ska gå smidigt :)


Taxelina1
6/24/14, 8:46 AM
#3

Oj vad spännande🙂

En vecka före och efter beräknat datum fungerar bra. Men inte tidigare då lungorna inte är fullt utvecklade. Mysigt att sitta och känna på en valpfull mage då man kan förnimma en liten tass eller hela valpen.

Lycka till🙂

Hälsning från en stor djurvänCool

Amandla
6/24/14, 12:00 PM
#4

Tack!🙂 Jag vägde henne igen igår, förra vikten var från dygn 49. Hon har ökat ytterligare 250 g, så totalt är det + 1100 g. Tror jag kan vara helt säker på att det är mer än en valp, eller? Förra kullen vägde strax över 100 g/valp, de var tre och hon gick upp ca 600 g. Stämmer ju bra med att fostervätska och valp väger ungefär lika mycket. Såklart hon kan ha flera tomma fosterblåsor och då väger ju det vattnet förstås. Vad tror ni?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
russin
6/24/14, 5:14 PM
#5

Tumhållning🙂

Tarotstollan
6/26/14, 2:25 AM
#6

Är också nyfiken hur det går!👋

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Amandla
6/28/14, 10:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag börjar tro att det kan vara 5 valpar 🙂Nu har hon gått upp lite till, totalt 1100 gram!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
russin
6/28/14, 12:45 PM
#8

Vilken härlig tjockmage❤️

Amandla
6/28/14, 1:04 PM
#9

Smeknamnet Pumpan (som kommer från smeknamnet Lillrumpan) börjar få en ny betydelse 😛 Undar om det inte börjar hända saker här nu? Hon har haft en liten klar flytning och magen blir stenhård med ganska täta mellanrum.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
vallhund
6/29/14, 1:27 AM
#10

Låter som det är pg, uppdatera när du får tid o ork.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Amandla
6/29/14, 4:43 AM
#11

Sitter här nu, hon har värkar men det händer inte mycket. Hon verkar inte särskilt påverkad, följer med ut och kissar, dricker lite vatten och har ätit också men jag törs inte tänka tanken på att försöka sova 😴


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Taxelina1
6/29/14, 12:26 PM
#12

Spännande🙂

(Själv blev jag överraskad med 3 små fina valpar i lådan i går morse. Ingen förvarning alls🤔)

Hälsning från en stor djurvänCool

Amandla
6/29/14, 12:30 PM
#13

#12 Grattis till valparna! 🥳Här händer fortfarande inget, det mest spännande är att vi gick och la  oss och sov ett par timmar 🤦‍♂️fast nu matvägrar hon, inte ens äggula med lite ost vill hon ha, hon som är hunden som aldrig skippar något ätbart annars. Ja ja, ut lär de ju komma, de små liven ❤️


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Taxelina1
6/29/14, 9:31 PM
#14

När dom vägrar äta är det på g. Det är ett säkert tecken. Dom bajsar ur sej det dom har i tarmarna också. Äter dom något kräks dom oftast upp det när dom får sina krystvärkar. Springer omkring och är oroliga, kissar och bajsar små fläckar för att det trycker på. Har det inte kommit någon valp än, kanske du skulle ringa någon veterinär och lyssna lite. Eftersom värkarbetet börjat. Det kostar ju inget att fråga. Bättre en gång för mycket än en gång för lite. Tack för grattulationerna. Den här tiken är nog född till att valpa. Hon visade ingenting på kvällen så jag blev jätte snopen. Pigg och allert och som vanligt efteråt.

Hälsning från en stor djurvänCool

Amandla
6/30/14, 3:21 PM
#15

Nu är Pixies valpar här!😃 En tik på 174 g, en hane på 169 g och en hane till på 178 g. De är födda på dygn 59 och alla ser ut att bli grå. Pixie hade värkar i 38 timmar utan att det blev några krystvärkar, hon var jättetrött och ville inte dricka alls så jag valde att åka till veterinär med henne inatt.

Där blev hon uppvätskad och kom igång fint med värkarbetet så där föddes lilla tiken. Då åkte vi hem till lugn och ro, hane 1 föddes i handduken jag "slagit in" Pixie i under den fem minuter långa bilfärden hem och hane 2 kom snart efter att vi kommit hem.

Alla mår fint och jag ser så mycket fram emot att få se valparna växa upp😍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Katti
6/30/14, 4:28 PM
#16

Grattis!!!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Tarotstollan
6/30/14, 7:28 PM
#17

Grattis igen!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

russin
6/30/14, 8:45 PM
#18

Grattis till båda valpkullarna ❤️

Amandla
6/30/14, 9:20 PM
#19

Tack för grattisarna! 🙂Pixie är så lugn och fin, den enda gången det låter ifrån valparna är när hon byter liggställning eller tvättar dem i rumpan 😃


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
vallhund
7/1/14, 6:07 PM
#20

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
tjoopa
7/1/14, 9:31 PM
#21

Grattis till dem små :D


Amandla
7/1/14, 9:38 PM
#22

Tack Vallhund och tjoopa! Mor och barn mår fint, alla tre småttingarna har ökat 7 gram sen igår 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Taxelina1
7/2/14, 10:29 PM
#23

Oj, vad kul att det gick så bra🙂 Tre fina småttingar. En sak som är så mysig, det är att sitta och lyssna på dom när dom diar.

På en vecka brukar dom dubblera sin vikt. Passa på att njuta nu😉

Ett litet råd ska du få i all välmening. Man ska inte lyfta upp valparna innan dom fått ögonen då dom kan bli väldigt desorienterade. Men ibland måste man ju, som när man ska bädda rent och så. Men då flyttar jag dom försiktigt så nära lådan jag kan🙂

Hälsning från en stor djurvänCool

Amandla
7/3/14, 11:27 AM
#24

Jadå, jag är så försiktig när jag lyfter dem. Jag gör det bara en gång om dagen då jag väger dem och kontrollerar så allt ser bra ut, passar på att bädda rent samtidigt. Sen har de lugn och ro igen 🙂Det riktigt klunkar i dem nu när de äter ❤️


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Taxelina1
7/3/14, 9:40 PM
#25

Det blir mysigare när dom fått ögonen och blir lite mer valp över dom. När dom börjar vingla omkring och bara är för goa. Våra ligger som tjocka paddor i lådan.

Hälsning från en stor djurvänCool

Amandla
7/3/14, 10:07 PM
#26

Jag sa  just till sonen att om valparna fortsätter att frodas på det här viset får de heta Rulle, Bulle och Bolla 😃men rörliga är dem, hej vad det går! Två av tre tänkte minsann - och lyckades nästan, attans vad kvicka de -är! - krypa ur vågskålen förut när jag vägde dem 😮


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Fruset blåbär
7/4/14, 4:16 PM
#27

Stort GRATTIS! 🎈

Annons:
Amandla
7/4/14, 6:02 PM
#28

Tack! 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Tarotstollan
7/11/14, 2:20 AM
#29

Hur går det i valpkorgarna Taxelina och Amandla?🤔

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Taxelina1
7/11/14, 10:56 AM
#30

I vår valplåda går de finfint. Dom har öppnat ögonen, väger runt ett kilo och har klippt klorna en gång. Man tar bara topparna, krokarna på klorna så dom inte fastnar eller river mor på ljuvret.

Det är så varmt att vi hängt mörka filtar för fönstret och öppnat så det blir svalare för dom. Dom lägger sej utanför pläden i lådan och härom dagen flämtade en av valparna. Inget bra. Men nu börjar det tack och lov bli svalare👍

Jag har kompisens tik här också som kan valpa vilken dag som helst så det är ju skönt om vädret blir svalare. Och ytterligare en som är beräknad till slutänden på Juli.  Låter som en valpfabrik va😎 Nää,oroa er inte. Vi har en kennelverksamhet här och det föll sej så att tikarna löpte så tätt inpå varandra. Men det är faktiskt ganska praktiskt fast det blir jobbigt. Skulle en tik ha dåligt med mjölk kan de andra hjälpa till, tills hon kommit igång😉

Hälsning från en stor djurvänCool

Amandla
7/11/14, 11:31 AM
#31

Här går det också fint 🙂Jag fick ta ut valplådan i vardagsrummet istället, det var för varmt i mitt sovrum. Mina valpar är nu elva dagar, inga ögon öppnade än, de väger ca 350 gram, har också fått klorna klippta och då visade en av dem att han minsann ärvt sin mors humör, han morrade! 😮😃Jag åkte bums iväg och köpte en mjuk borste för att kunna träna dem på pälsvård, går ju inte precis att använda kardan på bebbarna, och klorna ska vi strax se över igen. 


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Tarotstollan
7/11/14, 11:11 PM
#32

Skönt att höra att allt är ok och går framåt!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Taxelina1
7/14/14, 6:13 PM
#33

Värmen är faktiskt ett problem…

Hälsning från en stor djurvänCool

Amandla
7/14/14, 10:32 PM
#34

Nu har de fått ögon! Vikterna är tredubblade, nu bara väntar jag på att de ska börja röra på sig lite mer 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Tarotstollan
7/15/14, 11:56 PM
#35

Har du bra lås på dörren? Jag kommer snart och hämtar en!🤫😉
Det var det sötaste jag sett på länge!😍😍😍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Amandla
7/16/14, 12:37 PM
#36

Du är så välkommen Stollan! 😃 ❤️


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Amandla
7/16/14, 12:37 PM
#37

Pixie är rastlös idag, hon verkar tycka att det är dags att valparna börjar äta något annat och har lagt in en bit tjurmuskel i valplådan  De små otacksamma ungarna bryr sig inte det minsta utan sover vidare medans Albin står utanför och piper "jag kan ta hand om den". Han får bara ha sånt under övervakning och högst en timme, för han äter helt hejdlöst och ohemuliskt.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Tarotstollan
7/16/14, 6:33 PM
#38

😃, det dröjer nog innan de kan äta den!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Taxelina1
7/17/14, 10:27 AM
#39

Jag brukar börja ge valparna uppblött torrfoder vid 2 1/2-3 veckors ålder.

Har en kull som blir 3 veckor på lördag och en på kull som blir 1 vecka på lördag. Valparna som är 3 hanar ska få fast föda i morgon. Och kullen med 7 st kommer få fast föda vid 2 1/2 vecka för att avlasta mamman. Eventuellt några dagar tidigare beroende på hur stadiga dom är på benen. Norrbottenspetsar är väldigt tidiga och knallar ur lådan vid 2 veckors ålder. Det är väl urhunden i dom😉

Hälsning från en stor djurvänCool

Amandla
8/29/14, 5:32 PM
#40

Idag har båda pojkarna åkt hem med sina nya ägare! Det känns både tomt och skönt på samma gång, visst älskar jag dem men jag vet att de får det hur bra som helst och all uppmärksamhet de förtjänar 🙂Pixie tar det bra, hon är inte minsta orolig. Men så har hon tikvalpen kvar, som vi bestämt ska heta Aska.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: