Annons:
Etikettjuridik
Läst 8087 ggr
Saffran0Spice
2014-05-29 20:40

Sviken av uppfödaren?

Jag ställer denna frågan åt en vän - då jag själv inte vet svaret =)

Min vän känner att hon har blivit sviken av sin uppfödare. Hon köpte en valp på halvfoder som uppfödaren skulle ställa ut och som hon också fick ställa ut utan uppfödaren om hon ville detta.

Det var en inofficiell utställning idag och för några veckor sedan frågade Hen uppfödaren om dom skulle ställa valpen på denna utställning.
- Först sa uppfödaren ja, sedan ringde denna och sa att dom inte skulle detta då hon inte kunde vara med. Hen sa då att hon kunde ställa utan uppfödarens närvaro enligt kontraktet, men att hon hellre såg att uppfödaren var med - då detta var första utställningen för hunden.

Men det beslutades iallafall att hunden skulle ställas utan att uppfödare var med.
- Men nu ikväll ringde uppfödaren och skällde ut Hen då hon fått veta att hunden ställdes och det var ''Inte vad de kommit överens om''.

Nu vill uppfödaren ta tillbaka valpen då hon anser att Hen brutit deras avtal, trots att det står i avtalet att Hen fick göra så om hon ville.

Hen känner sig sviken och är rädd att uppfödaren nu kommer att ta valpen från henne - vad kan hon göra i detta läge?

Annons:
Amandla
2014-05-29 20:44
#1

Att ha en hund på halvfoder betyder att man är ÄGARE till hunden och att den andra parten (oftast uppfödaren till hunden men kan vara annan person) har rätt att ta den första valpkullen på hunden. Uppfödaren kan alltså INTE ta tillbaka hunden.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
jnielsen
2014-05-29 20:45
#2

Enligt lagen är det vad som avtalats som gäller, står det att hunden får ställas ut så är det detta som gäller. Problemet kan bli om avtalet är svårtolkat, tex innehåller ord som "bör" och liknande.

Tjeja
2014-05-29 20:45
#3

Det är ju skrivet avtal som gäller och har din vän det kan inte uppfödaren ta tillbaka valpen. Det låter som en korkad och dum ursäkt att vilja ta tillbaka en valp. 

Det hela låter lite konstigt tycker jag… En uppfödare är ju in normala fall bara glad om nya ägaren ställer ut självmant! Det är ju bara en bonus för uppfödaren! 🤔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Saffran0Spice
2014-05-29 20:48
#4

Kan detta ''utbrott'' från uppfödaren ha att göra med resultatet valpen fick?

Valpen vann nämligen de flesta utmärkelserna, vet inte exakt vilka då jag inte är så inne i detta ämne =P

Kan tillägga att uppfödaren sa att hon tänker hämta valpen i veckan, så min vän överväger om hon borde gömma valpen
=(

MagArne
2014-05-29 20:49
#5

"Men det beslutades iallafall att hunden skulle ställas utan att uppfödare var med."

Var uppfödaren med på detta eller tog din vän beslutet själv med stöd av kontraktet?

Exakt hur ser ert avtal ut? Är det något avtal från SKK?
Har ni några egna tillägg i avtalet?

Saffran0Spice
2014-05-29 20:51
#6

#5 Jag vet inte hur avtalet ser ut - då det inte gäller mig - men antar att det är ett SKK avtal då hunden kan ställas officiellt??
Men vad jag förstod det som hade dom gemensamt beslutat att valpen skulle ställas.

Enda tillägget var just att Hen kunde ställa utan uppfödarens medgivande.

Annons:
Amandla
2014-05-29 20:52
#7

#4 Läste du mitt svar? Din kompis ÄGER hunden och uppfödaren har ingen som helst rätt att ta tillbaka den. Din kompis ska ringa SKK och be dem om råd tycker jag.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Saffran0Spice
2014-05-29 20:53
#8

#7 Yes jag läste ditt svar, har sagt detta till min vän.

Hon kommer ringa SKK direkt imorgon
men hon är fortfarande rädd att uppfödaren tänker ta valpen.

Amandla
2014-05-29 20:55
#9

Bra, då väntar jag på att få höra vad SKK svarar 👍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Saffran0Spice
2014-05-29 20:55
#10

#9 Ska försöka framföra detta imorgon 👍

Tjeja
2014-05-29 20:57
#11

#4 det låter ju mer som att uppfödaren fått en girighets knäpp och ångrar sig försäljningen.

Men det spelar ingen roll, det är ju skrivet avtal som gäller och din kompis äger hunden! Inte behöver hon gömma den heller! Hon kan bara låta bli att öppna om uppfödaren ringer på. Blir uppfödaren bråkig så kan hon ringa polisen i värsta fall.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Saffran0Spice
2014-05-29 20:59
#12

#11 Ok, jag har sagt till min vän att ringa mig så kan jag komma, sen att hon ska ringa polisen om uppfödaren inte går.

Lexie82
2014-05-29 21:06
#13

Följer denna tråden, då jag är nyfiken på hur det går för din vän! Hoppas det löser sig och att hen får bra svar från SKK

Annons:
MagArne
2014-05-29 21:09
#14

Här kanske det går att hitta lite info?
http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/Broschyrer/avtal-J17.pdf

http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/Blanketter/fodervardsavtal-J2.pdf

Det har diskuterats lite om halvfoder här
http://sheltie.ifokus.se/discussions/4d713ea4b9cb462233055392-vad-innebar-halvfoder

Enligt avtal J2 så har överlåtaren/uppfödaren rätt att ställa ut hunden om denne så önskas. Jag hittar inget som säger att fodervärden INTE får ställa ut. Vad tror ni andra?

vallhund
2014-05-30 01:51
#15

Plättlät, oavsett om det gäller helfoder eller försäljning med bibehållen avelsrätt så kan uppfödaren aldrig hämta hunden. I det första fallet är det egenmäktigt förfarande o i det andra stöld.

En uppfödare kan få tbx en hund som är på helfoder med hjälp av polis o kronofogde, det är enda sättet. En hund som är såld med bibehållen avelsrätt kan uppfödaren inte ta tbx öht, dock kan denne få hjälp med att få igenom sin rätt att använda hunden i avel om köparen försöker förhindra avel enligt avtal.

Uppfödaren bör anmälas till SKKs Etiska nämnd o riskerar disciplinära åtgärder för sitt uppträdande.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Saffran0Spice
2014-05-30 08:34
#16

Tyvärr har SKK kansli stängt över långhelgen - så svar kommer på måndag!

Cahira
2014-06-01 06:10
#17

följer

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Michaela-N
2014-06-01 16:29
#18

#17 Följer inlägget gör du med funktionen Bokmärk längst upp under rubriken. 🙂

Tjeja
2014-06-01 21:37
#19

Hur har det gått i helgen? Har uppfödaren dykt upp någon gång?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Saffran0Spice
2014-06-02 08:44
#20

Nu har min vän pratat med SKK
Dom kommer kontakta uppfödaren samt prata med Disciplinnämnden och ev kommer uppfödaren få en varning.

- Tydligen var detta inte första gången som något sånt här hänt med denna uppfödaren…

Så min vän kommer på råd från SKK (och er) ringa polisen om uppfödaren skulle dyka upp och försöka ta valpen. När det kommer till uppfödarens rätt till utställning enligt kontraktet så skulle SKK se om de kunde ändra i kontraktet så denna rättighet avskrivs - just för att detta inte var första gången och för att uppfödaren hotat att ta valpen.

Vi får se vad som händer, men min vän och jag ska allt se till att denna uppfödare inte ser denna valp igen!

Tack för era svar 🙂

Annons:
Lexie82
2014-06-02 08:47
#21

#20 Härligt att höra att ni fick sådan hjälp och stöd från SKK. Jag hoppas att ni slipper fler bekymmer från denna uppfödare. =)

Amandla
2014-06-02 11:57
#22

Underbart! 👍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
vallhund
2014-06-02 12:31
#23

Vad glad jag blir för er/din kompis o hundens skull!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Saffran0Spice
2014-06-02 12:54
#24

Tack alla!

SKK har meddelat att de skriver av uppfödarens rätt till hunden då denna har varningar sedan tidigare.
Verkar som om denna kennel kommer att stängas pga detta, så hundvärlden slipper troligen ännu en oseriös uppfödare! 🥳

Amandla
2014-06-02 12:57
#25

Heja SKK! 🥳


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Tjeja
2014-06-02 13:46
#26

#20 Vad skönt att höra!  👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

russin
2014-06-02 21:07
#27

Hm - SKK är ingen laginstans och kan inte "skriva av" rätten till en hund. Däremot kan dom ta till disciplinära åtgärder av detta, vilket kan resultera i registreringsförbud för ägaren eller "värsta fall" uteslutning ur SKK - men det är en sak som tar lite tid.

Annons:
MagArne
2014-06-02 21:17
#28

Ni har inte funderat på att köpa ut hunden för att slippa alla skyldigheter mot uppfödaren?

Amandla
2014-06-02 22:23
#29

#28 Det kan man inte göra, det står så här i SKK:s broschyr om avtal

"Om inte båda parter är överens om att bryta ett avtal kan det bara hävas i allmän domstol. Det är inte du som uppfödare som avgör om fodervärden har begått ett brott mot avtalet genom att inte sköta hunden ordentligt, det ska avgöras i domstol. En uppfödare har aldrig rätt att utan vidare åka och hämta tillbaka en hund."

Reglerna förtydligades för något/några år sedan för att stärka skyddet både för fodervärd/köpare och uppfödare/säljare.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[MikaelaR]
2014-06-03 13:41
#30

följer

Em_
2014-06-04 12:49
#31

#29 Enligt mitt "köpeavtal med bibehållen avelsrätt" från 2011, har jag rätt att när som helst köpa ut hunden utan uppfödarens medgivande. Jag skulle alltså in bryta avtalet om jag gjorde så.


Amandla
2014-06-04 14:58
#32

#31 Ok, då har du det gamla avtalet.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Anna-Helga
2014-06-05 13:07
#33

Jösses vilken märklig historia… Hoppas verkligen det löser sig på bästa sätt!

Taxelina1
2014-06-14 14:18
#34

Jag blir så himla ledsen att läsa om oseriösa uppfödare. Toppen om det löser sej för er och kompisen. Själv är man så petnoga och har "livslång support" Hoppas verkligen att den så kallade uppfödaren får en rejäl knäpp på näsan.

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
iml73
2016-12-13 09:53
#35

Gammal tråd, men jag undrar hur det gick?
Är uppfödaren avstängd?

Denna kommentar har tagits bort.
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: