Annons:
Etikettdräktighet-och-förlossning
Läst 5164 ggr
Katti
5/16/14, 9:23 AM

Har du råkat ut för tjuvparning?

Jag har en stark känsla av att tjuvparningar är mycket vanligare än man kan tro. Har du råkat ut för det? Skriv gärna i kommentarsfältet!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
SuperLimm
5/16/14, 9:26 AM
#1

Inte än iaf men skulle det ske skulle min tik få en abortspruta. Föda upp en kull blandraser är det sista jag vill med min tik.

Mvh Linn

Toxics
5/16/14, 9:31 AM
#2

Alltså, jag tror att det är något man bara "skyller" på som oftast. Visst kan det hända av ren olycka. men man har väl koll på sin tik när hon löper? Råkar hon däremot smita in till någon hane eller så så finns det som sagt abortsprutor och liknande. 

Nej, jag tror inte på det där med tjuvparning.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

SuperLimm
5/16/14, 9:33 AM
#3

#2 Samma här, det är bara en väldigt dålig bortförklaring till att ta fram många gånger olämpliga blandningar. Folk som tar en kull och skyller på tjuvparning tar jag aldrig seriöst och skulle aldrig köpa valp ifrån. Min tik går på hunddagis och just nu löper hon. Hon sitter i ett eget rum ihop med enbart tikar och jag litar på personalen som jobbar där men det skulle fortfarande kunna hända en tjuvparning. Hon säger ifrån väldigt bra när hon inte är i höglöp och och jag försöker att hålla henne hemma när hon är i höglöp men det är inte alltid så enkelt :)

Mvh Linn

Toxics
5/16/14, 9:38 AM
#4

3# Precis, men personalen skulle berätta för dig om det hade smitit in en hane antar jag. Och då finns det åtgärder man kan göra. 
jag har träffat alldeles för många som säger något i stil med "Åh min hanhund smet in till min löptik när jag var och handlade" . Och jag blir så förbannad. För då när man kommer hem och inser att de är i samma rum så får man väl kolla upp det och sen göra abort om de behövs. Eller så får man se till att de verkligen inte kommer åt varandra när man ska åka och handla. 

nej jag tror att "tjuvparningar" är en av de anledningar till att folk kan hålla på med oseriös avel. De behöver ju lixom aldrig säga att det är en oseriös avel de bedriver. De behöver bara skylla på tjuvparning.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

SuperLimm
5/16/14, 9:57 AM
#5

#4 Exakt! :)

Såg nu att denna fråga kanske bara är riktad till uppfödare så jag kanske inte skulle svarat egentligen men men 😛

Mvh Linn

Toxics
5/16/14, 9:58 AM
#6

5# Fast det står inte att den är riktiad till uppfödare, eller? =)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Annons:
SuperLimm
5/16/14, 10:01 AM
#7

#6 Nej det är ju faktiskt sant men ett av svarsalternativen är ju att man inte är uppfödare :P

Mvh Linn

vallhund
5/17/14, 3:27 AM
#8

I mina ögon finns det inga tjuvparningar. Låter man bli att spruta tiken så är det ett medvetet beslut att låta tiken få valpar=dålig avel.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Cahira
5/21/14, 12:16 AM
#9

Jag är inte uppfödare så valde det, men jag har bevittnat tjuvparningar. Ena tiken fick en spruta (spaniel som tyckte en jaktspets var väldigt snygg) och andra tjuvparningen med full hängning och allt skedde på en helt kastrerad hane som inte helt visste att han var kastrerad så där behövdes ingenting. På det senare var båda huskies.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fjordell
5/21/14, 12:35 AM
#10

Inga tjuvparningar har skett hos oss. Vår äldsta tik var dock på rymmen en gång under löp för några år sedan, och så fort hon var hemma igen så for vi till veterinär och gav abortspruta i förebyggande syfte. Inga oplanerade parningar ska ske här inte, finns redan för många oseriöst uppfödda hundar därute.

russin
5/21/14, 3:25 PM
#11

Min äldsta är resultat av en tjuvparning, men då kombinationen inte var "en katastrof" (om än inte planerad och egentligen inte påtänkt) så blev det ingen abortspruta.

Så om det är dålig avel eller inte, beror ju helt och hållet på vad som hänt - men i de allra flesta fall så brukar ju tjuvparningar ske med en "absolut ingen bra hane/fel ras".

Cahira
5/22/14, 3:45 AM
#12

#12 Nu när du säger det, min valp är samma sak. Han var en tjuvparning som inte var planerad men som var ändå såpass okej att det fick bli så.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[TeamGolden]
5/23/14, 4:34 PM
#13

min hund är en tjuvparning:)

Annons:
Taxelina1
6/14/14, 2:43 PM
#14

Jag har fullt ärligt råkat ut för det. Jag ställde tillfälligt ut min stövartik i ena hundgården och i gårzen intill gick en han spets. Var bara borta över dagen. När jag kom hem igen tog jag in tiken. Allt var väldigt lugnt. Det dröjde tills hon började lägga ut runt magen när vi insåg att hon var dräktig. Kollade igenom hundgården som vi rengör varje dag. Då hade dom lyckats få upp nätet intill en bräda och när hanen gick in till sej igen efter ett väl förättat ärende slog nätet igen och det såg helt ut. Det var inte så trevligt att upptäcka detta då jag är helt imot blandras avel. Veterinären ansåg att det var försent och att tiken riskerade att bli riktigt dålig om vi framkallade abort. 5 fina valpar blev det och inga köpare. Jag trodde jag skulle tvingas ta bort dom. Men alla fick fina hem till slut och ena hanen är kvar hos min ena son. Så här blev det en tjuvparning som jag absolut inte ville befatta mej med. Det kanske går att skylla på tjuvparning och avla på blandisar så länge man har små snuttiga hundar man kan ha på armen och tjäna massor på. Men i alla fall i mitt fall blev det en riktig förlustaffär. Men tiken var nog den bästa mor jag haft här under alla mina år med kullar. Tyvärr så blir det inget mer på henne då vi inte kan meritera på grund av det stora rovdjurstrycket (varg). Men hon är helt klart en riktigt fina avelstik. För här är det bara renrasavel som gäller…

Hälsning från en stor djurvänCool

vallhund
6/15/14, 6:27 AM
#15

#14 Så mycket varg finns det inte i landet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Jetaime
6/15/14, 10:58 AM
#16

Jag är inte uppfödare, men har inte råkat utför tjuvparning "privat" heller o m man säger så :)

Taxelina1
6/15/14, 7:28 PM
#17

#15 Vi bor i de vargtätaste områdena och ska man få fram en fullgod stövare måste den släppas minst 3 gånger i veckan. Kravet för att få para en tik är att hon är jaktmeriterad och meriterad även på utställning. Hon har väldigt fina linjer och avelsrådet sneglar på henne. Men det är som det är tyvärr. Utställning är hon klar med, men hon kommer aldrig kunna meriteras på jakt. Så ser det ut…tyvärr. Och du, landet är rätt stort och avlångt. Man kan inte sätta sej och köra 50 mil 3 gånger i veckan från augusti till februari. Det finns ingen som varken har tid eller råd med.

Hälsning från en stor djurvänCool

[T-Fia]
8/31/14, 10:17 AM
#18

När jag träffade min man hade han en collieblandis. Den var fenomenal på att lukta sig till löptikar inom en mils radie… Den hunden hade några kullar efter sig på bygden här.

Nu vet jag inte om ni pratar bara om tikar när ni pratar tjuvparningar för mina tikar har aldrig blivit tjuvparade, och jag skulle ge dem abortspruta då. Det värsta som skulle kunna hända var väl om man inte ens märkte att de blivit parade.

Men den där collieblandishanen var helt jäkla hopplös. Och inget bra avelsmaterial heller :-S

Taxelina1
8/31/14, 12:14 PM
#19

#18 En häradsbetäckare🤪

Hälsning från en stor djurvänCool

[T-Fia]
8/31/14, 10:54 PM
#20

#19 Jo, verkligen. T.o.m vetten hade hört talas om honom när vi kom dit. Pinsamt. Vår nästa hanhund kastrerade vi. Det var en oreggad Grandis och tänk om en sådan sprang runt och hälsade på i stugorna :-P

Annons:
Katti
9/2/14, 10:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

När jag skapade tråden hade jag aldrig råkat ut för tjuvparning. Jag har alltid varit mycket noga med mina löptikar, så nu när jag har skaffat egen hane tog jag det säkra före det osäkra och lånade ut honom till min mamma medan tjejerna löpte. För säkerhets skull fick han vara där under större delen av löpen, och inte bara under deras höglöp. Katla var sist ut att löpa. Det är en äldre tik som har haft fyra kullar. Hon är alltid parad på dag 12 i löpet. Ibland även dagen efter, men har det blivit parning då så har det varit mindre intresse från både hennes och hanens håll.

För att ha marginal lät jag dock Toffee vara kvar hos min mamma tills hon var på dag 20, och jag tittade noga på både hans och Katlas beteende när han kom hem. Som väntat fanns inget som helst sexuellt intresse. Ungefär samtidigt var jag i Skåne och parade min mitteltik för första gången. Hon var beräknad till 25 juni, men uppfödaren hade varnat och sagt att hennes tikar aldrig gått till dag 63. Så på dag 56 började jag tempa henne. Tempen var stadig, så inga valpar på gång. På midsommaraftons förmiddag skjutsade jag min mamma och var borta några timmar. När jag kom hem hade jag fyra mittelvalpar! Ridå! Två av dem låg med sin mamma i valplådan, en låg i en sko vid skohyllan (!) och den fjärde låg hos Katla i biabädden i köket.

Oj så skendräktig hon var! Inte konstigt kanske, eftersom hon alltid varit en mycket omsogsfull mamma och ju var i precis samma fas som Kessi. Dock behövde ju den nyblivna mamma lugn och ro med sina små, så Katla befriades från sin stulna valp och fick gå in till grannnen eftersom hon var väldigt sugen på Kessivalparna. Där la hon sig trött i en biabädd.

Jag hade fullt upp med valparna och tänkte inte så mycket på Katla. Hon hade det ju bra där hon var! På Facebookchatten kom det så ett meddelande att "Katla har värkar. Hon kommer att föda snart". Jag avfärdade det. Har hört talas om tikar som varit så skendräktiga att de haft skenförlossningar, men trodde väl aldrig att jag skulle få uppleva det! Grannen var övertygad om att det skulle bli valpar, men jag visste ju att det var omöjligt, så hon blev kvar där till kvällen. När jag hämtat henne landade hon i sin bia i köket. Hon har alltid varit en mycket lugn hund, så jag tänkte inte mer på henne just då.

Jag har sena vanor, så sista kvällsrastningen blev inte förrän framåt ettiden på natten. Då ville Katla inte följa med ut. Jag gick till köket och hon hade då ordentliga värkar. Hade jag inte vetat bättre hade nu även jag trott att det var förlossning på gång. Ja ja, tänkte jag. För att vara helt säker kan jag ju känna efter att det inte är någon valp innan jag går och lägger mig. Sagt och gjort. Först kände jag en klump. I klumpen var det ett hål. I hålet var det en tunga…

Oj! En våg av riktigt dåligt samvete sköljde över mig. Här hade hon haft det jobbigt timme efter timme och valparna borde ju faktiskt ha kommit vid det här laget. Så ut och springa var det som gällde! Vi sprang. Och vi sprang… Inget hände, trots fortsatta kraftiga värkar, men Katla var vid gott mod. Nästa steg är att åka bil. Väldigt många valpar föds i bilen på väg till veterinären. In i bilen och fundera på var det fanns riktigt dåliga tvättbräde-vägar. Sen åkte vi! Efter någon halvtimme stannade vi vid badplatsen. Där är det backigt och fin utsikt. Nu sprang vi igen! Katla var lös och stannade och hade värkar med jämna mellanrum. Jag (i nattlinne!) sprang och tjoade uppmuntrande till henne. Undrar hur många som såg oss? Klockan var nu fyra på morgonen och det var helt ljust ute, midsommarnatt som det var.

Kraftiga värkar, men ingen valp. Jag bestämde mig för att åka hem och ge det en halvtimme. Hade ingen valp kommit då fick det bli veterinären. När vi kom hem ville Katla inte gå ur bilen. Hon hade en ännu kraftigare värk än de tidigare. När den var över lyfte jag ut henne med orden "det är dumt att föda i mormors bil. Den blir så kladdig då tjejen". På parkeringen kom valpen i nästa värk! Trots att det tagit tid var den mycket pigg och aktiv. Katla fick nosa på den och så rullade jag in den i nederdelen av nattlinnet och vi gick in. Där fick hon själv pyssla om den i biabädden. När jag tittade till dem efter en stund hade det kommit en valp till. Den var dock medtagen, så Katla och jag gnuggade den gemensamt och fick fart på den!

Med facit i hand måste det ha gått till så att min 11 månader gamla hane parade henne på natten efter att hon kom hem. Hundarna har samma ras och passar bra ihop, men han var ju inte röntgad och Katla var nästan 8 år och skulle inte ha fler valpar enligt planen. Dessutom hade hon valpar på löpet innan… Så det blev veterinärintyg för hennes del och röntgen för Toffee. Valparna blev mycket bra och är nu både registrerade och sålda!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Amandla
9/2/14, 11:52 AM
#22

Oj, vilken tur ändå att det gick så bra! Härligt 😃


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Cahira
9/3/14, 5:06 AM
#23

Oj jag satt med andan i halsen hela inlägget, jösses så spännande! Skönt det gick bra!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Taxelina1
9/3/14, 2:16 PM
#24

Jag blir så full i skratt då jag läser om din stora säkerhet för säkerhetens skull, rännande i natten och så gubbiga vägar som möjligt. Jag såg allt framför mej. Jag känner så väl igen mej i det du skriver. Vad skönt att allting gick bra. Och fina små rön fick du också…

Hälsning från en stor djurvänCool

Vattnadal
11/8/16, 1:53 PM
#25

Vi har haft vår första tjuvparning nu.
Hanen tuggade sig genom en planvägg på ladan för att komma åt två systrar i gården bredvid. Inte en förvarning innan, som ylande på nätter eller så heller.

Jag testade dagen efter att ha honom i koppel och en tik i taget lös i rasthägnet med honom. Båda ställde upp sig för honom, så troligen var de i höglöp. Vi bestämde oss för att den ena tiken skulle vi abortspruta om hon visade sig vara dräktig, men behålla om den andra var dräktig. Fosterblåsor kändes på rätt tik, och inte på den andra. På torsdag är det 9 v sen de hittades tillsammans. Fast ingen mage, ingen päls har lossnat runt tuttar eller på mage, så det blev nog inget ändå.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: