Annons:
Etikettjuridik
Läst 10285 ggr
Itchy
2014-01-20 12:09

var kan man anmäla en dålig uppfödare/kennelägare

igår fick vi avliva våran älskade familjehund efter alla problem han har haft blivit för mkt och han inte längre hade ngn bra livskvalité.

och har suttit och funderat lite, och kommit fram till att det är rent käpprätt åt helvete med alla de ärftliga problemen han drabbats av (blindhet,dövhet,allergier (mat & annat) hudproblem)

och hans uppfödare har avlat på dessa problem, trots att hon vetat om det, och om man försöker få tag på henne möts man bara av otrevligheter & spydiga kommentarer såsom

"inte bryr jag mej väl om eran hund heller, spelar ingen roll om jag fött upp den"

(fick denna kommentar då jag vänligt sökte kontakt med henne på en rasspecial i stan jag var & tittade på) 

då jag själv fött upp smådjur så kan jag inte förstå hur man inte kan vara intresserad av vart djuren man fött upp hamnar, eller hur ens linjer utvecklas under åren,och fram för allt, vara otrevlig mot sina köpare

You can't spell Bitchy without Itchy

Annons:
VildaVittra
2014-01-20 12:16
#1

Det är djurskyddsenheten på länsstyrelsen i ditt län som du ska vända dig till i första hand.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Katti
2014-01-20 23:58
#2

Du kan även ringa till SKK och prata med dem. De är mycket måna om att veta vad uppfödarna håller på med! Vad en person säger kanske inte spelar så stor roll (det snackas ju tyvärr skit av andra anledningar än att det är ren fakta…), men jag lovar att de har rätt bra koll på oss uppfödare! En jag känner har tyvärr råkat ut för ett riktigt rötägg till uppfödare och när hon pratade med SKK var deras kommentar att "den damen har vi hört en hel del om". I såna fall är de bara glada att man fyller på med fakta!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Itchy
2014-01-21 00:15
#3

#2 denna uppfödare har en del missnöjda valpköpare, så tyvärr är vi inte de enda, och ser ofta nya annonser från henne ute på blocket & i lokaltidningen.

och hemskt nog så sitter hon i styrelsen i rasrcirkeln :(

men jag ska ta & kika runt lite på SKKs hemsida och se om jag hittar formulär för en anmälan

You can't spell Bitchy without Itchy

Nicoli.I
2016-08-03 13:27
#4

Fast det är 2 år sedan ni skrev här. Men får man fråga vilken kennel elr iaf vilken ras det här handlar om? 😯

Itchy
2016-08-03 20:19
#5

amerikansk cocker spaniel

You can't spell Bitchy without Itchy

Taxelina1
2016-09-07 12:33
#6

Så fort man tar en kull vilket det är blandis eller renras, om det blir 1 eller 12 valpar så är man uppfödare. Och en uppfödare har tre års uppfödar ansvar. Det glöms väldigt lätt bort. Blir man bara av med valparna så är det tyvärr många som inte bryr sej längre.

Vi försöker i möjligaste mån följa upp våra avkommor och stötta när det behövs. Vi har valpträffar så vi kan se hur kombinationen blev och så vidare.

Det är fler uppfödare än man tror som blir av med sitt kennelnamn på grund av slarv. Hoppas den aktuella uppfödaren fick förklara sej för ansvarsnämnden i skk.

Även om tråden har ett par år på nacken är den lika intressant och aktuell.

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
Upp till toppen
Annons: