Annons:
Etikettfrån-planering-till-parning
Läst 2258 ggr
Estelle13
8/27/16, 4:33 PM

Lite frågor Mh Bph och annat.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det börjar mer och mer bli på tapeten att ta en kull valpar på min storpudeltik i framtiden, tanken är att så småningom ha en lite uppfödning alltså med riktigt kennelnamn. Vill såklart att allt ska vara så bra förberett och seriöst som möjligt redan från början :) Anledningen till dessa planer är att intresset är stort! Och att få en avkomma efter min tik skulle vara så guldvärt då hennes mentalitet verkligen ligger på topp. Får alltid höra att jag har en så snäll, lätt, stabil och väluppfostrad hund, och det roliga är att hon är född sådan, någon direkt uppfostran på henne har inte behövts, hon skulle verkligen vara en tillgång i pudel aveln om jag får säga det själv utan att skryta ;-) Även hennes linjer bakåt i ledet är väldigt bra med en farfar som är import från USA multichampionat med två världsvinnartitlar i bagaget, farmorn från Finland också multich. Även hennes pappa är multich med världsvinnartitel i bagaget. Morfarn är från Danmark och mormor från Finland. Hon bär även genen grått, så hennes avkommor kan bli både gråa, vita och blåa. Tanken är att jag såklart då vill göra en Mh beskrivning eller framförallt en Bph beskrivning innan parning men det verkar inte lika vanligt och lättillgängligt att göra. Så hur ska jag gå till väga om jag vill föra Bph beskrivning? Har tittat på bhk här men där verkar de bara göra endast Mh och Mt. Och sen det här med att starta kennel hur gick ni tillväga från skretch? Berätta allt ni ordna och fixade med innan själva parningen. Vet att det är dyrt och jag kommer behöva en stor budget. Detta är inget jag gör för att tjäna pengar på, pengar för mig är det minst viktiga när det gäller att ta valpar. Friska och stabila valpar är prio 1!

Annons:
Luisa
8/27/16, 4:58 PM
#1

Tass, vill gärna veta vad andra svarar :)

XeZafir
8/27/16, 5:10 PM
#2

Jag går i samma funderingar när det gäller kennel.

Tips jag fått

Lista en del kennelnamn som du gillar, fundera länge och väl, det är dyrt att byta. Läs på SKK.se under avel. Där är massor av information.

 Var ute i god tid med kennelnamn innan du planerar ha din första kull.

Glöm inte skatteverket, spara alla kvitto, dessa kan du dra av sen upp till 1 år bakåt att du kommit igång med din kennel.

Hemsida kanske?

Jag har valt göra BPH, det går att söka på SKK detta också. Där hittar du där de gör det närmast dig. BPH är en "snällare" och enklare variant än MH. MH har vi gjort på blivande tjänstehundar vi jobbat med. Fullt så avancerad kanske du inte behöver? Men inget fel.

Några tips från mig…jag har inte själv mer än skriva ut papperna än!

Lycka till!

Estelle13
8/27/16, 5:50 PM
#3

Tack så mycket för svar, är ju ingen panik än men ska absolut kolla runt gällande Bph, först blir det en höftledsröntgen. Kennelnamn är nog redan spikat, jag och mamma är överens, namnet är från våran första tik som vi köpte 2001. Åh detta ska bli så otroligt kul :-D Ska redan nu börja leta hanhund, blir antingen en vit eller grå! Ska absolut väljas med omsorg .

vallhund
8/27/16, 8:54 PM
#4

Här hittat du alla befintliga/godkända kennelnamn, kolla där så slipper du få avslag på din ansökan.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Estelle13
8/27/16, 9:48 PM
#5

#4 Har svårt att förstå denna sida på hur jag ska göra? Har tittat på provparning men sidan krånglar, lyckades förut att logga in. Någon som vet hur man gör?

vallhund
8/27/16, 11:34 PM
#6

#5 Innan du ansöker om kennelnamn så kollar du i länken jag angav så du inte ansöker om ett namn som redan är upptaget, har inget med provparningar att göra.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
XeZafir
8/28/16, 6:53 AM
#7

FCI ska också godkänna ditt namnval på din kennel. Som det går att läsa på SKK så kan du gå in och själv kolla så inget namn ligger nära ditt förstaval.

vallhund
8/29/16, 9:16 PM
#8

#7 Missade du att jag länkade till FCIs kennelnamnsida i #4?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

XeZafir
8/31/16, 3:19 PM
#9

#8 Ja, det gjorde jag!

Upp till toppen
Annons: