Annons:
Etikettdräktighet-och-förlossning
Läst 7818 ggr
Vattnadal
2016-05-11 15:57

3:e gången gillt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I våras fick min grönlandstik Ingrid 2 valpar som bara blev 4 dagar gamla. I höstas resorberade hon valparna. Hon skrevs över på mig ändå (jag var delägare, uppfödaren skulle egentligen ha haft en kull) och jag bytte hane till en yngre förmåga, dessutom välmeriterad. 

I lördags var det dag 63, hon var mycket tjockare än när det bara var 2, och jag hoppades ändå på max 4. Tycker det är svårt att hitta köpare till aktiva hundar. Dessutom är många på tok för hårda mot sina grönisar, hårda korrigeringar och alfarullningar. Hundarna tål det, men behöver det inte. 
Lördag förmiddag började temperaturen äntligen krypa ner. Hon var lite väl mammig på mig, gillade inte att vara inne själv medan jag matade och tog hand om djuren ute. 
Vi gick 5 km i värmen, och hon förstod inte alls varför jag inte lät henne bada i alla skitdiken som vanligt. Hon torkar ganska sakta, och jag hade ingen lust att bada henne för att få bort dyvatten inför valpningen heller.

På eftermiddagen ville hon vara i sovrummet. Då hon bäddade sönder allt hon kom åt i våras när hon fick valparna som inte klarade sig, vågar jag inte låta henne vara där själv. Är lite rädd om alla biabäddar, ännu mer om vår säng.
Det slutade med att jag låg på sängen och lästa och slösurfade en timme eller två. Sen gick vi ut och kissade, och jag fick vara i köket, laga och äta middag, sen på TV en timme. Efter det blev det sovrummet igen. Elva på kvällen kom maken och lade sig, då fick han helt enkelt duga medan jag matade och vattnade smådjuren och plockade lite.
Jag försökte sova, men hon var orolig, bäddade, flåsade. Vi kollade temp straxt efter 23, men den var fortfarande väldigt låg. Trodde att det skulle dröja ända till morgonen då. Sov säkert 30 min, både jag och Ingrid, runt 1-2 nån gång. Runt tre fick hon värkar. Inte någon förvarning med frossa heller, den kom en stund efter värkarna.

Vi flyttade in oss till valplådan, och kvart över 3 var en hane född. En timme senare kom en tik, som troligen blir min Karin. En till hane efter en timme, sen tog det tid. Hon var orolig, bökade, bäddade, hade värkar, men först efter 1,5 timme vid 7.20 kom 4:an, en pojke till. Under tiden hade jag lagt valparna framför mig, och alla 3 kröp upp i mitt knä och sov där. Jag sitter nämligen med i valplådan, ifall det skulle behövas hjälp, även om de klarar det själva.
Kvart över 8 kom en till hane, och vi trodde att alla var klart. Maken tvingade ut Ingrid på en liten kiss, hon drack massor, jag bäddade rent lådan. 9.30 kom en till tik, sen var det klart på riktigt. 2 tikar och 4 hanar totalt.

Nu har Ingrid fått herpesvaccin 2 gånger. Vi har valplådan i tvättstugan, ett lågt kompostgaller i dörren in dit. Varken Vittra eller Cora tar sig över det (Vittra kan men gör inte, Cora är rädd att halka), men Ingrid kan lätt kliva över om hon vill oss något. Vi har satt upp ribbor i lådan för att hon är lite klumpig och kan råka klämma en valp. Nu ska banne mig inget kunna gå fel!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Itchy
2016-05-11 16:15
#1

grattis till de fina små ❤️

You can't spell Bitchy without Itchy

vallhund
2016-05-11 17:37
#2

👋

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Amandla
2016-05-11 19:25
#3

Grattis! Hoppas allt fortsätter att gå bra 👍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
tillowin
2016-05-13 23:20
#4

Grattis! Hoppas det går bra nu med småttingarna :)

                            

Petmade.se - Handgjort för hunden

Vattnadal
2016-05-20 15:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#5

Det här kan vara Karin, valpen som stannar hos oss. Ögonen är på gång nu. Ska bli så härligt att äntligen kunna lyfta dem!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Katti
2016-05-21 09:48
#6

Härligt! Jag förstår vad du menar med att äntligen kunna lyfta dem, men tror inte alla är med på det. Du får gärna förklara!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Vattnadal
2016-05-21 10:33
#7

Nya rön (nåja, hur nya de är vet jag inte, men många uppfödare vet inte om det än)  visar att valpar blir stressade om de lyfts innan de öppnat ögonen. 
Vi låter därför bli att lyfta dem innan de ser. 

Visst lyfter jag om jag måste, men det går ju att flytta dem i valplådan utan att lyfta upp dem.

Har hört argument att man förlorar kontakt på det. Håller inte alls med, då mamman inte lyfter på dem, och hon har massor av kontakt. Jag sitter i lådan, eller bredvid, klappar, myser. Några av dem känner snabbt igen mig som något positivt långt innan ögonen öppnas.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Mysisa
2016-05-27 08:46
#8

#7
Det där tror jag faktiskt inte att jag hört talas om. Men jag känner lite att man använder sitt sunda förnuft när det kommer till valpar.
Det ger varken mig eller valparna något att hålla på o lyfta dom hur som helst när dom är pytte små.
Jag lyfter enbart när dom ska vägas, då görs även en snabb hälso check, klorna klips vid behov och jag brukar passa på att ta några snabba bilder.
Innan valparna är ca 2-3 veckor visar tiken ganska bra att hon inte vill att man ska hålla på för mycket med valparna, jag resonerar lite att hon vet vad som är bäst för sina valpar och lyssnar på hennes signaler.
Hädanefter kommer jag ha mer i åtanke att inte lyfta på valparna i onödan.

minavitas.wix.com/kennel

Vattnadal
2016-06-02 16:07
#9

Tidigare kullar har jag vägt vid födseln, inte denna. Jag har väntat med att klippa korna till de öppnat ögonen.

Fotografera gör jag när de ligger i lådan.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
2016-06-07 13:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag var rädd att det skulle bli svårt att hitta bra köpare. Vanliga år föds 1-3 kullar grönisar i landet, detta år finns en kull som redan är klara, samma dag som mina föddes fick en tik från samma kennel lika många, 3 till kennlar har parat en tik var.
Ändå har jag nu bara en ledig valp. 4 valpköpare som dessutom bor nära, och de flesta av dem är intresserade, eller i alla fall sugna på att prova, både utställning och att träna ihop för att kunna meritera dem i drag tillsammans.

De kommer och hälsar på en gång i veckan ungefär, så valparna hinner lära känna dem innan med, jag är lyckligt lottad.
Här är Torstens blivande matte med son och hälsar på.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
2016-06-28 17:19
#11

De flyttar på söndag, hade veterinär hemma så alla 6 är vägda, vaccinerade, chippade och besiktigade nu. Bokade sista avmaskningen på nätet, ger den torsdag kväll, så är det klart.

Har precis betalat in medlemsavgifterna och fixat så de är medlemmar i SPHKs grönlandsklubb. Böckerna jag ska skicka med, Anders Hallgrens Etik och etologi ligger på posten och ska hämtas efter jobbet.

Räknade lite och en valp täcker hanhunden, en valp täcker faktiskt veterinär, registering, avmaskning, böcker och medlemsskapet, troligen rengöringsmedlet oxå. En täcker all mat (de har ätit precept plus, standardt extra och V&H samt barf) och även Ingrids kräsenhet under dräktigheten då hon varken åt torrfoder, malet kött eller färskfoder, utan det blev många vändor i charken på coop. Det blir ju faktiskt lite pengar över, om man inte räknar på meriteringar och annat.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Amandla
2016-06-29 15:22
#12

Tur att du fick fler än tre valpar 🙂(fast såklart det blir lägre kostnader med färre valpar, fast "affären" går knappt ihop ändå)


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Vattnadal
2016-06-29 16:10
#13

I våras fick hon ju bara två, tur att den här hanen hade piggare simmare. 😂

Bäst är ju att jag inte bara har hittat köpare, utan riktigt bra sådana. 4 hamnar ju typ 4-6 mil från oss, den 5:e 2 timmar längs E4:an. Alla vill pyssla med drag, ingen av dem är för hård. Rasen dras nämligen med lite dåligt rykte och de äldre dänger dem gärna i förebyggande syfte, vilket ger hårdare hundar i onödan.

Hoppas kunna lura alla att ställa ut på SPHKs utställning nära oss när de är 4 mån. Går det bra kanske de får blodad tand. Alla kan tänka sig att köra dem tillräckligt för att vi ska kunna meritera dem i drag tillsammans.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Amandla
2016-06-29 16:13
#14

Bra valpköpare är guld värda 👍 och med "bra" menar jag såna som ägnar sig åt det man önskar varje enskild valp, oavsett vad det råkar vara.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: