Annons:
Etikettgenetik
Läst 4726 ggr
Fisherling
2016-05-11 13:26

En fråga om genetik.

Allt om hundars genetik tycker jag är sjukt fascinerande, men just nu har jag en specifik fråga som uppkommit ur att jag tycker blå ögon på hundar är otroligt vackert. Blå ögon på bruna hundar tycker jag är något av det snyggaste som finns.

Då till min fråga; är det vanligare för svarta/svartvita/svart trefärgade(kommer bara säga svarta från och med nu) hundar får blå ögon? Det är bara en tanke då jag är med i massa grupper där det dyker upp hundar med blå ögon, och majoriteten av dessa är i grunden svarta hundar. 

Är det bara för att det finns mycket fler svarta hundar som det verkar som att det är vanligare med svarta hundar med blå ögon? Alltså att procenten blå ögon är ungefär samma, men verkar högre hos svarta för att det finns fler av dem?

Nyfiken i en strut här.

Annons:
Achatina
2016-07-19 06:00
#1

Menar du i "grunden svarta" som i (blue) merle? Merle syns bara på svarta eller svartbaserade (svar, lever, blå, lila) hundar. Skulle man i teorin para en merle med en genetiskt röd (guld, gul, vit) hund och få valpar som var genetiskt röda med merle så skulle hundarna bli röda (osv), eventuellt med blå ögon. Det är ju som med långhårig collie, man parar inte gärna sobel med blue merle eftersom valparna kan bli phantom merle dvs merle som inte syns.

Om du pratar om solida svarta hundar med blå ögon så tycks det finnas två ögon anlag för blåögt, ett som är dominant (se Siberian husky) och ett som är recessivt (se raser som Beagle och welsh corgi pembroke).

Fisherling
2016-07-19 14:07
#2

Jag pratar inte alls om merle-hundar, jag vet att deras blå ögon oftast är separata gener mot solida hundars blå ögon.

Jag undrar bara om det är vanligare med blå ögon hos solida svarta än hos solida bruna.

LinDajSon
2016-07-20 11:20
#3

Skulle gissa att det kanske handlar om något så enkelt som att svarta (sv/bi/tri) är generellt vanligare än varianter på rött. I alla fall inom aussien. Därav kommer svarta hundar med blå ögon till synes verka förekomma mer oftare, medans det egentligen inte är någon större statistisk/procentuell skillnad mellan de två grupperna.

Fisherling
2016-07-20 19:56
#4

#3 Det var det jag trodde. Tycker ju att det skulle vara en konstig genetiskt skillnad om det inte var så.

Undrar om det finns något sätt att kolla hur procenten för färgerna ser ut i rasen… Åh, nyfiken!

vallhund
2016-07-23 13:12
#5

Jag PMade Dentaku, hen är den nördigaste jag känner vad gäller genetik o stamtavlor.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Dentaku
2016-09-08 10:40
#6

Utöver hundar som har blå ögon pga merlegenen och hundar som lider av "albinism" - det existerar inte full albinism hos hundar men man brukar använda termen för att syfta på t ex vita dobermann - så finns det två sätt en hund kan ha blå ögon.

Det ena är om den är övervägande vit med stora vita fält runt ögonen, beroende på maximalt vitfläcksanlag. Det är inte vanligt med blå ögon av den anledningen men förekommer på t ex övertecknade(vita) boxrar.

Det andra sättet beror på ett anlag som är helt fristående från pälsfärg. Anlaget finns t ex hos border collie men är nog vanligast hos siberian husky. 

Anlaget är som sagt oberoende av färg och brun är i vilket fall bara blekt svart så det skulle ändå inte spela någon roll(om det är genetisk brun färg du menar). Däremot är som redan nämnts svarta hundar för det mesta vanligare i raser även där anlaget för brunt förekommer eftersom blekanlag är recessiva.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Annons:
immobilized
2016-09-08 14:59
#7

Siberian husky kan ju ha alla olika färger och former så att säga. 
Vilka mer raser är det som är godkända att ha blåa ögon?
Aussie, BC och Sibbe?

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Upp till toppen
Annons: