Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktivering och berikning Artiklar på nätet, länkar Avelsdjuren Dräktighet och förlossning Framgångar och skryt Från planering till parning Försäkringar Juridik Klubbar och föreningar Lite allt möjligt Länkar till våra hemsidor OT (Off Topic) Om ifokus Presentationstrådar Sjukdomar Tävlingar och meritering Utfodring Valparna Valpköpare och fodervärdar Vi på sajten Ärftlighet/genetik Litteratur Köpes och säljes Bilder Genetik Forskning och vetenskap
Genetik

En fråga om genetik.

2016-05-11 13:26 #0 av: Fisherling

Allt om hundars genetik tycker jag är sjukt fascinerande, men just nu har jag en specifik fråga som uppkommit ur att jag tycker blå ögon på hundar är otroligt vackert. Blå ögon på bruna hundar tycker jag är något av det snyggaste som finns.

Då till min fråga; är det vanligare för svarta/svartvita/svart trefärgade(kommer bara säga svarta från och med nu) hundar får blå ögon? Det är bara en tanke då jag är med i massa grupper där det dyker upp hundar med blå ögon, och majoriteten av dessa är i grunden svarta hundar. 

Är det bara för att det finns mycket fler svarta hundar som det verkar som att det är vanligare med svarta hundar med blå ögon? Alltså att procenten blå ögon är ungefär samma, men verkar högre hos svarta för att det finns fler av dem?

Nyfiken i en strut här.

Anmäl
2016-07-19 06:00 #1 av: Achatina

Menar du i "grunden svarta" som i (blue) merle? Merle syns bara på svarta eller svartbaserade (svar, lever, blå, lila) hundar. Skulle man i teorin para en merle med en genetiskt röd (guld, gul, vit) hund och få valpar som var genetiskt röda med merle så skulle hundarna bli röda (osv), eventuellt med blå ögon. Det är ju som med långhårig collie, man parar inte gärna sobel med blue merle eftersom valparna kan bli phantom merle dvs merle som inte syns.

Om du pratar om solida svarta hundar med blå ögon så tycks det finnas två ögon anlag för blåögt, ett som är dominant (se Siberian husky) och ett som är recessivt (se raser som Beagle och welsh corgi pembroke). 

Anmäl
2016-07-19 14:07 #2 av: Fisherling

Jag pratar inte alls om merle-hundar, jag vet att deras blå ögon oftast är separata gener mot solida hundars blå ögon.

Jag undrar bara om det är vanligare med blå ögon hos solida svarta än hos solida bruna.

Anmäl
2016-07-20 11:20 #3 av: LinDajSon

Skulle gissa att det kanske handlar om något så enkelt som att svarta (sv/bi/tri) är generellt vanligare än varianter på rött. I alla fall inom aussien. Därav kommer svarta hundar med blå ögon till synes verka förekomma mer oftare, medans det egentligen inte är någon större statistisk/procentuell skillnad mellan de två grupperna.

Anmäl
2016-07-20 19:56 #4 av: Fisherling

#3 Det var det jag trodde. Tycker ju att det skulle vara en konstig genetiskt skillnad om det inte var så.

Undrar om det finns något sätt att kolla hur procenten för färgerna ser ut i rasen... Åh, nyfiken!

Anmäl
2016-07-23 13:12 #5 av: vallhund

Jag PMade Dentaku, hen är den nördigaste jag känner vad gäller genetik o stamtavlor.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Kennel.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.