Annons:
Etikettfrån-planering-till-parning
Läst 3255 ggr
Katti
2016-05-03 12:29

Tvångsparning

Har du varit med om eller hört talas om tvångsparning?

När jag var 19 jobbade jag på en schäferkennel. Hon som hade den sa som den mest självklara sak i världen att en av tikarna alltid sa ifrån till parning "så henne måste vi alltid tvångspara". Men den människan hade i och för sig inte ett seriöst hårstrå på kroppen…

När jag skulle para en av mina första tikar gick det till som så att hanhundsägaren skulle in i min tik med ett finger för att "kolla att hon var öppen". Sedan skulle tiken ha tofsar i byxorna för att hålla undan håret och jag skulle, med henne kopplad, (inomhus) hålla henne på en matta när hanhunden släpptes in. Då klev han på, gjorde vad han skulle och blev sedan bortförd. Hundarna fick alltså inte ens hälsa… Det gjorde ont i mig då, men jag var ung och dum och ville ha valpar, så jag tog inte min tik och åkte därifrån… Detta var en av de absolut största inom rasen på en tiden (90-tal). Hon påstod också att hundar av den rasen inte kunde tjuvpara sig, för det skulle aldrig funka utan dessa förberedelser. 

I ovanstående fall är det väl en tolkningsfråga om det var tvångsparning, men det var definitivt att hindra både hanen och tiken från att bete sig normalt, och därmed olagligt. 

Såhär säger lagen: 

17 § Tvångsparning av tikar får inte förekomma. Med tvångsparning menas att tvinga tiken till parning genom att hålla fast tiken trots att tiken uttrycker obehag eller försöker komma undan. Det är inte förenligt med 2 och 4 §§ djurskyddslagen (1988:534) att tikar tvångsparas.

2 § säger att djur ska skyddas mot onödigt lidande och sjukdom. Tvångsparning är ett onödigt lidande när det finns andra metoder att tillgå som inväntande av rätt tidpunkt, kompatibel hane eller ev. använda sig av inseminering (om tiken uppfyller 1 kap. 24 §).

Även 4 § Jordbruksverket 2008-03-14 Dnr 31-6478/07 20(34) djurskyddslagen som kräver att djur ska få bete sig naturligt, överträds om tiken inte får säga ifrån utan tvingas till parning. 

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Vattnadal
2016-05-06 11:27
#1

Vi kör så naturligt det går. Jag vill gärna låna hem hanen, eller att tiken bor hos hanen, så att de kan flörta lite. Sista huskykullen bodde vår tik 2 v med hanen i en hundgård hos hanhundsägaren.

Ingrid som ska valpa vilken dag som helst, känner hanen som är pappa. De har tävlat tillsammans i samma spann. De fick paras i koppel, då det inte fanns hundgård eller tomt med staket att tillgå. Dock var det lösa långa koppel, och hon ville mer än gärna.

Jag har sett en tvångsparning för massor av år sedan. Sa inte ifrån, anmälde inte heller. Det rörde folk på min arbetsplats, och jag vågade inte riskera en dödsfiende som skulle förstöra mitt liv på jobbet. Ångrar det idag.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Denna kommentar har tagits bort.
hund_katt
2016-05-12 09:36
#3

Tvångspara är ju typ som våldtäkt :( hemskt att folk gjorde det förr, och att endel fortfarande tycker det är okej! :(

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Upp till toppen
Annons: