Annons:
Etikettvalparna
Läst 2163 ggr
Katti
4/10/16, 12:52 PM

Avsaknad av valptänder

I min sista kull (de nio lapphundarna!) fick två av valparna anmärkning i besiktningsprotokollet för att de saknar tänder. I båda fallen är det incisiver som saknas. En saknar en och en två. Jag har aldrig varit med om det förut (trots många kullar genom åren). Funderar på om det är så att jag verkligen inte har haft några saknade tänder på mina valpar eller om veterinärerna inte brukar räkna valptänderna? Själv lutar jag åt det senare!  Är det vanligt med avsaknad av incisiver? Kan inte erinra mig att jag sett det på någon vuxen hund!

Valparna är 8 veckor.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Amandla
4/10/16, 1:12 PM
#1

Räkna valptänderna har jag inte varit med om på veterinärbesiktningar. På småhundar är det inte ovanligt med saknade tänder. Det förekommer både att mjölktänder saknas men de permanenta tänderna kommer som de ska, och tvärtom.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
russin
4/10/16, 8:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En av mina heelervalpar saknade en incisiv (I3) som valp - den kom aldrig, så det var en glugg där (se bilden).

Glädjande nog så kom där en vuxentand senare. Först gjorde den mig och matten lite orolig, då den såg ut att komma snett utåt - men det rättade till sig och hunden har idag som nästan 8 månader perfekt bett 🙂

Denna valp besiktigades tv gånger pga att den flyttade senare. Fanns ingen anmärkning på första besiktningen, men väl på den andra och själv hade jag missat det helt 🤐 Vi kollade väldigt noga ifall den var avslagen, men kom fram till att där aldrig funnits någon för det syntes inte ett dugg där den skulle ha suttit. Borde funnits något litet märke om den var avslagen - men icke.

Upp till toppen
Annons: