Annons:
Etikettvalparna
Läst 6261 ggr
Katti
2016-03-15 14:21

Finsk lapphund-valpar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Mina nio lappisvalpar är nu snart 5 veckor och växer så det knakar! Det jobbigaste med en stor kull tycker jag är alla kontakter med valpköpare. Det blir ju betydligt mer än nio eftersom alla inte är seriöst intresserade eller slipper igenom nålsögat. Den här gången hade jag heller ingen intresselista eftersom jag inte tänkt ta någon mer kull nu, men ändrade mig till att ändå göra det i sista stund. Men ett par valpar hamnar hos tidigare valpköpare och bekanta, vilket ju är extra roligt!!!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Lizelda
2016-03-15 14:23
#1

Vi håller på och gör oss av med de sista valparna från våra två kullar, arton stycken var det och när det bara var nio kvar så var det ju pyttelite ;) Det är jättekul när valparna hamnar nära! När du skriver slipper igenom nålsögat, hur menar du då?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Katti
2016-03-15 14:43
#2

Jag menar att en del av de som hör av sig ju inte lever upp till de krav som jag har på mina valpköpare. Ibland vill man bara ha en hund för sin egen skull, utan att ha tänkt på vad man själv (eller familjen) har att erbjuda hunden. Värst tycker jag att det är när man har vårkullar, d v s säljer valpar ungefär till sommarlovet. Då har familjen delat upp semestern och är hemma med valpen 1,5 eller två månader. Men sen då? Till hösten är valpen 4 månader och kan absolut inte vara ensam hela dagarna…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Lizelda
2016-03-15 14:45
#3

Då förstår jag precis vad du menar

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Fisherling
2016-03-15 17:04
#4

Gud så söta små liv..! Man får ju kennelfeber. Vill att jag ska kunna skapa kennel NU :P 

Valpsjuk är det lätt at bli..

Amandla
2016-03-16 13:55
#5

Ljuvliga bebbar! 😍

Jag fick ett samtal från en person som lät vettig först, men sen började hon prata om att valpen skulle vara ensam hemma under dagarna 🤐Hennes jobb var minsann bara någon minuts promenad hemifrån, så hon kunde ju lätt gå hem och rasta den på lunchen. Och sen, som lök på laxen, avslutade hon med "Hundar behöver faktiskt vila sig från sina ägare" 🤦‍♂️Jag protesterade förstås, och sa att en liten valp ju är  en bebis och att det är ansvarslöst att lämna den på det viset. Gissa om hon blev sur? Och gissa om hon INTE får köpa valp av mig…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Fisherling
2016-03-16 15:12
#6

Nämen! Inte kan man väl på allvar tro att det är okej att lämna en liten valp obevakad och ensam? Finns ju så otroligt mycket farligt som kan hända på en dag bara. Den skulle kunna fastna någonstans med något ben, klättra upp någonstans och ramla ner illa, få i sig något som fastnar eller är giftigt.. Usch, tänker folk inte längre än vad valpen är söt??

Annons:
Anibaz
2016-03-19 10:45
#7

#6 Fast det gäller väl ändå vuxna hundar också…?

Wellcraft
2016-03-19 10:49
#8

#7 Inte i samma utsträckning. Valpar får inte lämnas ensamma mer än kortare stunder enl. lag,

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Lizelda
2016-03-19 10:51
#9

En vuxen hund som tränats att vara ensam kan man lämna längre och flera hundar tillsammans kan man lämna ännu längre. Men inte utan träning och det tar ett tag.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Katti
2016-03-19 11:15
#10

#9, vad menar du med länge och ännu längre?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Anibaz
2016-03-19 11:25
#11

Syftar på #6 "Nämen! Inte kan man väl på allvar tro att det är okej att lämna en liten valp obevakad och ensam? Finns ju så otroligt mycket farligt som kan hända på en dag bara. Den skulle kunna fastna någonstans med något ben, klättra upp någonstans och ramla ner illa, få i sig något som fastnar eller är giftigt.. Usch, tänker folk inte längre än vad valpen är söt??"
Detta är ju knappast begränsat till just valpar utan gäller hundar i alla åldrar. 

Jag är medveten om "lagen", som sagt så syftar jag på att #6 verkar tro att vuxna hundar inte kan råka ut för samma situationer som en valp.

Lizelda
2016-03-19 11:41
#12

#10 Att en vuxen hund kan vara ensam längre än en valp och att två eller tre hundar kan vara ensamma längre än en ensam hund, då de har sällskap av varandra :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Fisherling
2016-03-19 11:46
#13

#11 Lite konstigt argument va?

Du kan ju knappast jämställa en valp som kan noll om livet och världen den lever i med en vuxen hund. Det är som att säga att det är lika farligt att lämna en vuxen människa i en varm bil som det är att lämna en treåring i samma situation. En vuxen människa är medveten om världen runt sig och kan ta sig ut ur bilen. En treåring kan inte det.

En vuxen hund som man lämnar ensam hemma vet antagligen att den inte ska tugga på krukväxter och sladdar, eller vara uppe och klättra på soffryggen, eller försöka hoppa från soffan till vardagsrumsbordet.. En valp har ingen aning, den kan göra allt och lite till.

Går knappast att jämföra :/

Annons:
Katti
2016-03-19 11:59
#14

#12, jo, så långt var det glasklart! Jag undrar bara vad du tänker på för tider för valpar, ensamma hundar och flera hundar ihop.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Anibaz
2016-03-19 12:17
#15

#13 Det som är konstigt och inte går att jämföra är människor med hundar. Så förstår inte riktigt vart du vill komma?

En hund är en hund, oavsett ålder.  Sådant som är giftigt för en valp är giftigt för en vuxen hund. Sådant en valp kan fastna i, kan även en vuxen hund göra osv. Sen huruvida en vuxen hund beter sig när den lämnas ensam är högst individuellt men inte poängen här.  Poängen är att du gör skillnad på vad som är farligt för en valp med tydligen helt okej för en vuxen hund. Bara för att en hund är vuxen innebär inte det per automatik att den ligger med tassarna i vädret och chillaxar tills husse/matte kommer hem.

Fisherling
2016-03-19 15:17
#16

Kan en vuxen hund inte ligga och vila när ingen människa är hemma, då ska den inte vara ensam hemma.

Tänker faktiskt inte ta vidare den här diskussionen om du enbart ska lägga ord i munnen på mig.

Lizelda
2016-03-19 15:51
#17

#14 Har inga bestämda uppfattningar om tider då jag inte har det problemet med en kennel, de roar sig själva och på sommaren så går de in och ut (inhägnad tomt) som de vill, även när vi är borta. Men rent generellt :) Beror ju självklart på en del olika faktorer men ja, typ.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Pytteliten
2016-03-23 12:41
#18

#17 Men du är väl uppfödare? Vad är okej när det gäller ensamhet för valparna du säljer? Hur mycket anser du att valpköparna kan lämna sina hundar vid olika åldrar? Eller bryr du dig inte om det?

Lizelda
2016-03-23 12:48
#19

#18 Det är väl klart jag bryr mig? Men vi sitter inte och gör ett bestämt schema, våra valpköpare har ofta familj med tonårsbarn och är lediga i början, sen så åker någon hem över lunchen om ingen är hemma men ärligt talat så har det aldrig varit ett problem som gjort att vi behövt sitta ner och ge dem strikta restriktioner. Vi går igenom deras planering för de första månaderna angående hund  men inte minut för minut. Många av dem har eller har haft hund innan också.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Upp till toppen
Annons: