Annons:
Etikettjuridik
Läst 4492 ggr
vallhund
1/24/16, 4:46 AM

Den ovillige valpansvarige

Jag kan fortfarande förvånas av människors idioti.
Läs #923 i tråden http://www.bukefalos.com/threads/uppdatering-och-snackistrad-3.1364394/page-47 samt alla svar efter det. Jag häpnar över folks idioti.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Tanjis
1/24/16, 5:58 AM
#1

Har ingen erfarenhet utav valpning, men den enda idioti jag kan se hitta är att kennelägaren lämnat stället till en ovan när den finns en dräktig tik

vallhund
1/24/16, 6:09 AM
#2

Funderat på att läsa Djurskyddslagen?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Tanjis
1/25/16, 1:57 AM
#3

Jag vet inte om jag läst slarvigt eller vad jag har missat, men jag vet vad som står i djurskyddslagen. Tyckte att de var lite onödigt spydig ton där :/

Mysisa
1/26/16, 12:05 AM
#4

#1 Det är tillräckligt idioti, tiken och valparna hade kunnat dött om inte den ovana ringt sina två uppfödar kompisar som kom till förlossningen.

minavitas.wix.com/kennel

[AnimeV4]
1/27/16, 2:19 PM
#5

Det var ju.. spännande… Vilken idiot! 😮

Pytteliten
1/27/16, 4:58 PM
#6

Men alltså… Tur i alla fall att det inte var som jag trodde först, att hon lämnat bort tiken!!! En kompis till mig var hundvakt till en dräktig tik, hemma hos sig, när tiken började valpa. Var också en tävlingskåt uppfödare…

Jag tycker att allt sunt förnuft säger att man inte tävlar med någon av kennelns hemmavarande hundar när en tik är dräktig eller har valpar. En annars relativt lindrig åkomma som kennelhosta tar lätt död på större delen av en valpkull 😕 . Nej, någonstans måste man välja!

Annons:
Taxelina1
2/2/16, 8:06 PM
#7

Hundar klarar valpningar bättre än man tror. Det går nog ingen nöd på dom. Och tiken sköter sina valpar själv fram till cirka 2,5 vecka om ingen behöver stöd matas.

Men måste säga att jag har inget till övers för hundägaren. Har man en tik som är på g att valpa, så lämnar man inte ifrån sej den. Tiken behöver lugn och ro och sin trygga hemmiljö. Och man får inte flytta tiken eller ens ha med henne i bil om det inte är akut till djurklinik. Tror det är 3 veckor innan. Rätta mej om jag har fel.

Hälsning från en stor djurvänCool

Vattnadal
2/19/16, 12:58 PM
#8

2 v innan och efter valpning för tik och valpar inte flyttas runt med bil annat än akut till veterinär.

I detta fall bodde hundvakten hemma hos uppfödaren, så den dräktiga tiken var hemma i lugn och ro.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Katti
2/20/16, 5:58 PM
#9

#8 Om det är "lugn och ro" med en ny människa som är helt ovan vid förlossningar och dessutom inte visste att det var en på gång kan man ju diskutera…

Vi påverkar tiken inför och under förlossningen i allra högsta grad. Jag märker tydligt att mina tikar har betydligt lättare och lugnare förlossningar nu än när jag var nybörjare. Och då var jag ändå väldigt motiverad att ha valpar och ungefär så påläst det gick att vara !

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Vattnadal
2/22/16, 3:45 PM
#10

Jo, visst, håller med om att det är vansinne att åka på tävling och lämna en hundvakt med tiken. En som dessutom inte förvarnats om att hon skulle valpa.
Att det fanns uppfödarkollegor på plats vid valpningen är väl en något förmildrande omständighet, men ändå vansinne. 
Jag ville bara påpeka att det inte var olagligt, som det hade varit om hon skjutsat tiken till hundvakten.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Katti
2/22/16, 3:51 PM
#11

Nej, det är sant. Tur att det var en driftig person med uppfödarkontakter som var hundvakt! Men flera främmande personer som klampar in mitt under förlossningen är ju inte snällt mot den stackars tiken. Tur att det trots allt gick bra!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: