Annons:
Etikettdräktighet-och-förlossning
Läst 7699 ggr
Katti
2015-12-24 11:48

Kennelhosta och dräktighet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För en dryg månad sedan hostade två av mina tre hundar i några dagar. Det var inget jag tänkte speciellt mycket på. Det var absolut inget mot den kennelhosta vi hade för några år sedan. En hund var ju dessutom helt frisk. Ett par veckor efter att de slutat hosta parades två av tikarna. Några dagar efter parningen kom hostan tyvärr tillbaka på den ena hundan (ingen av de andra har hostat något i denna omgång), Nu efter en dryg vecka hostar hon en hel del, i stort sett så fort hon anstränger sig det minsta eller hetsar upp sig. Det verkar irriterande, men hon är inte det minsta påverkad och har ingen feber. Jag har varit i kontakt med djursjukhus som rekommenderar hostmedicin (Bisolvon). Det ska jag skaffa idag. 

Det jag undrar över är om någon har råkat ut för något liknande?

Till saken hör att tiken som har hosta nyss har passerat 7 år och därför behövde veterinärintyg inför parningen. När jag fick det nämnde jag hostan och veterinären viftade bara bort det som en väldigt försvagad kennelhosta (vilket ju i sig kan vara ungefär allt som hundar kan få hosta av, så det säger ju inte så mycket!). Så det fanns med den information jag hade då ingen anledning att avstå från att para henne.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
vallhund
2015-12-24 13:13
#1

Så tråkigt!

Bisolvon är ett skämt, i bästa fall något slemlösande. Fråga vet eller en farmaceut om du kan ge Noskapin/Nipaxon till en dräktig tik. Fråga om du kan ge Bromhexin.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vallhund
2015-12-24 13:16
#2

Jag förutsätter att du meddelat hanhundsägaren att hanen ev utsatts för smitta.

God….osv….etc….

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Katti
2015-12-24 13:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Hanen är min egen. Det var han som aldrig fick hosta 👍!

God Jul!!!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Katti
2016-02-23 09:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Har glömt att berätta hur det gick! Det här är Aayas sista kull, en kull som jag från början inte tänkt att ta. Hon är lite äldre (fyller 8 i maj). Rasen är dock känd för att vara pigga långt upp i åren och leva länge. I sin första kull fick hon 6 valpar, andra en (p g a att hanen tyvärr inte ville para…), 2014 blev det återigen 6 stycken. Hennes mamma har fått sex och sju valpar, helsystrar 5-6 stycken. Så det verkar ligga däromkring i linjerna!

Aaya fick hela åtta valpar den här gången! Trodde vi… På natten efter (sjuan och åttan kom på förmiddagen) fick hon två valpar till. Så tio valpar i hennes mage, inte konstigt att hon var tjock!!! Tyvärr var en av nattvalparna död, men det är ju närmast ett under att en av dem levde och var pigg! Allt gick väldigt bra, hon är en jätteduktig mamma Hjärta. Trots att hon bara har åtta spenar är alla valparna ytterst välmående och nöjda med livet, och har så varit från dag ett. Vi har inte så mycket som hjälpt en valp att hitta rätt, hon sköter allt alldeles själv på bästa sätt!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Amandla
2016-02-23 11:28
#5

Grattis till en fin kull! 🌺


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Taxelina1
2016-02-29 19:09
#6

Oj det var en stor kull…. Grattis🙂

Är det den här tiken som hostade och fick hostmedicin?

Är lite nyfiken eftersom jag är livrädd för att ge hundarna det allra minsta lilla medikamenter när dom är parade. Bra att veta vad som fungerar. Kortison är hundar så känsliga mot att dom kastar foster om dom till och med bara slickat på en hand med kortisonsalva in gnodd.

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
Katti
2016-02-29 22:09
#7

Nej, hon fick aldrig någon hostmedicin. Ville inte chansa! Hostan gick över i alla fall, men det var en tråkig och långdragen historia…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: