Annons:
Etikettvalpköpare-och-fodervärdar
Läst 4885 ggr
FridaR
12/2/15, 3:09 PM

Sälja en valp

Vi har en uppgift i skolan där vi ska "sälja en valp" (inte på riktigt, men det kanske ni fattar 😉). 

Läraren ska alltså vara "valpköparen" och eleven ska då sälja en valp till hen. Detta innebär att vi ska ha alla papper med oss, kunna berätta lite om valpen, svara på frågor, ställa frågor osv. 

Det jag vill fråga er som har sålt valpar, vad är det för frågor ni brukar ställa samt vad får ni för frågor?

Rasen jag har valt är Norfolkterrier, och de papper jag skrivit och tagit fram är: 

- Matplan
- Information om vaccinering, chip och avmaskning
- Fakta om rasen, hur den är till vardags samt "att tänka på".
- Hur man trimmar och sköter pälsen

Vad behövs mer? Vad ska jag tänka på?

Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com

Annons:
vallhund
12/2/15, 4:52 PM
#1

Stamtavla/registreringsbevis

Upplysa om att valpköparna måste registrera sin valp i Jordbruksverkets register före valpen blir 4 månader gammal.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

FridaR
12/2/15, 5:43 PM
#2

#1 Oj jag glömde skriva att jag fixat vaccinationsintyg, köpeavtal, registreringsbevis och besiktningsblankett! Ska definitivt ta med det där om jordbruksverket, tack!

Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com

Pytteliten
12/2/15, 9:15 PM
#3

Vilken ovanligt rolig skoluppgift!

Amandla
12/4/15, 12:46 PM
#4

Nya regler från SKK (från 1/1-16) säger att man som uppfödare måste upplysa om eventuella defekter och sjukdomar  hos föräldradjur och även valp, på en särskild bilaga som man ska skriva ut tillsammans med köpekontraktet. Hur långt tillbaka i släkten man måste skriva om råder det delade meningar om på de sajter och grupper  jag läst om detta så där har du en bra uppgift att mejla SKK och fråga om! Jag har bara läst än om regeln, inte satt mig in i allt till 100 %.

Du kan få frågan om valpen är lämplig för utställning och/eller annan tävlingsform, då bör du svara att du säljer alla valpar till sällskap för det går inte att lova något sådant. Men såklart att om du anser att valpen är lovande så berättar du det.

Berätta om registret hos Jordbruksverket och att det är  jätteviktigt att ägaren till valpen står med där, ifall den springer bort eller blir stulen. Därför är det också bra om köparen ser till att alla uppgifter står med på SKK:s hunddata, plus att en uppfödare i framtiden  kan leta efter lämplig hane till sin tik och då har lätt att ta kontakt (ifall du nu "säljer" en hanvalp, vill säga). 

Prata lite om hur man valpsäkrar sitt hem, för en  valp av liten hundras  finns lite andra sorters faror än för en av större ras. Även om sånt som  lätt kan förgifta en så liten hund, ex. russin och choklad.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Taxelina1
12/8/15, 2:14 PM
#5

#4 På nya köpekontraktet finns en ruta där köparen sätter sin signatur att han/hon har blivit informerad om rasens sjukdomar och så vidare. Att skriva en bilaga och gå bakåt i stamtavlan låter lite överkurs, måste jag säga. Hur ska man som uppfödare veta om det dykt upp ett sjukdomsfall 3 generationer bakåt? Tack för tipset. Det här måste läsas igenom😉

TS Valpen är per automatik registrerad i skk,s hunddata där man hittar det mesta om hunden. Där kan man söka andra hundar och också gå in på avelsdata och göra provparningar, Lappen finns vid stamtavlan och ska skickas in. Det är redan betalt och klart. Det har upppfödaren betalt. Jordbruksverket får du själv betala för. Knepigt att det ska finnas två hunddata🤔

Hälsning från en stor djurvänCool

Upp till toppen
Annons: