Annons:
Etikettdräktighet-och-förlossning
Läst 5993 ggr
MailyMorr
11/10/15, 10:43 PM

Orolig.

Hejsan ! Min fina tik fick sina valpar för snart 3 dygn sedan. Vi fick åka in akut men väl där gick allt av sig själv. Igår natt förlorade vi dock en stackars valp. Men till ämnet…mitt i natten väcker tiken mig och sitter och hyperventilerar i mitt ansikte..hon vill nu längre inte gå in i valp lådan och står och stirrar på valparna och gnyr. Jag tror först det är stället lådan är placerad och den nya lådan som gjorde henne orolig. Men efter flera timmars hyperventilering och gnyende åker vi in akut..väl där är alla prover normala och hon äter/ dricker / utför sina behov som hon ska och hat en normal temp. Vi kommer fram till stress. Väl hemma igen bytar vi tillbaka till den gamla lådan och hon verkar lugna sig lite. MEn till kvällen är det samma igen..Hon vill inte gå in i lådan länge och går runt och gnyr och blänger på valparna och mig… Testade då att flytta in hela familjen tikl mitt Sov rum där hon vill ligga hos valparna men hyperventilerar när hon ligger och diar dem…något tips ? Även att hon verkar bara hyperventilera k vilande tillstånd .. (Ursäkta för långt inlägg) Tack i förhand !

Annons:
[rutt]
11/10/15, 11:04 PM
#1

En del tikar får ju, precis som vilken kvinna som helst, post-natal depression. Kanske är det?

Amandla
11/11/15, 12:07 PM
#2

Eftervärkarna kan vara rätt jobbiga. Särskilt när valparna diar drar de igång, det är samma för oss kvinnor när vi fött barn, när vi ammar bebisen så sätter hormonerna igång för att se till att livmodern drar ihop sig igen. 

Din tik kan också vara öm i juvren, har du koll på så att hon inte är svullen där? Mjölkstockning gör ont. 

Kolla också valparnas klor, de är sylvassa i början och kan behöva klippas lite. På de valpar jag har här nu har jag klippt  klorna TRE gånger redan, de är tio dygn gamla.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Amandla
11/12/15, 11:54 AM
#3

Hur har det gått med tiken?

Jag kom på ett par saker till som kan påverka en valptik:

- hur varmt det är hos valparna. Nyfödda valpar behöver ha ganska varmt, runt 24 grader verkar vanligast bland de åsikter jag hittat när jag googlat på det. Min valplåda är övertäckt med en filt, dels för att göra lådan mer ombonad och dels för att hålla kvar värmen. Den står också intill ett element (inte el-element… ) och jag har en digital termometer fasttejpad på insidan så jag kan kolla lätt hurpass varmt det är. 

- och just värmen för valparnas skull kan tiken uppleva lite jobbig, en varm hund hässjar ofta.

- eklampsi och andra komplikationer, läs mer här: 
http://www.piaskennel.com/eklampsi.htm
http://www.canirep.com/Valpning.htm (längst ner på sidan)
http://www.charlescroft.com/puppies_breeding_2.htm


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MailyMorr
11/13/15, 4:20 PM
#4

Tack för svaren! Jo det verkade som om att platsen där lådan var inte var lämplig för just henne,, hon ville ha "sitt " ställe i mitt sovrum…hon verkade även ha rejälla eftervärkar i och med att problemen bara kom till nätterna.

Hon fick springa ut med sin bästa vännina i skogen och fick en liten dos Ca och Magnesium och verkade också lugna sig då.

Hon kan även varit lite orolig i och med att det helt plötsligt fattades en valp.

Amandla
11/13/15, 4:32 PM
#5

Skönt att hon lugnat sig 👍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MailyMorr
11/16/15, 10:58 PM
#6

Ja tack så hemskt mycket för de bra svaren!😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: