Annons:
Etikettvalpköpare-och-fodervärdar
Läst 6539 ggr
tulinia
2015-11-04 15:22

Svårt att hitta uppdaterad information

Hej!
Jag är för tillfället ute på valpjakt, och jag har gått vilse.

Jag googlar och googlar, letar på SKK och på rasklubbar.
Har hittat otroligt många uppfödare och hemsidor.

Men de flesta är urdåliga på att uppdatera information.
Hittar annonser ang valpar, men sen när jag går in på uppfödarnas hemsidor kan det ibland inte vara uppdaterade sen 2007.

Hur ska jag som valpköpare veta vilka uppfödare som faktiskt har valpar, som har slutat med uppfödning och vilka som har otingade valpar kvar.

Hur annonserar ni som uppfödare ut att ni har valpar till salu.
Jag har förstått att blocket inte är ett populärt val?
Men vart ska jag som valpköpare få information om att ni har valpar till salu?

Jag har hittat uppfödare som har valpar, men ej har skrivit in detta på SKK eller rasklubbar, och vissa som har skrivit ut om osålda valpar på SKK har inga valpar kvar.

Självklart har jag mailat och frågat, men svaren tar ofta lång tid och än så länge har jag fått höra att alla valpar är tingade, och ofta verkar det som att folk blir förvånade över att jag ens mailar.

Har ni några Insider tips på hur man hittar "sin" uppfödare?

Annons:
Amandla
2015-11-04 20:05
#1

Jag förstår din förvirring! Det är inte lätt att veta vart man ska leta. Har du kollat på facebook om det finns några grupper där för den ras du är intresserad av? Många idag tycker det är enklast med facebook, och glömmer bort sina hemsidor. 

Att man inte annonserar ut sina valpar kan vara för att man har dem tingade, eller för att man kanske vill spara på dem ett tag för att se hur de utvecklas (om de kan vara lovande för utställning, tävling och avel). En del gillar inte mejl, andra gillar inte telefonsamtal… vissa säljer enbart till dem som redan är bekanta/tidigare valpköpare, eller vill ha rekommendationer från andra uppfödare eller hundägare.

Blocket är det inga fel på i mina ögon, men många har fördomen att det är mest "skräphundar" där och att risken att bli lurad är för stor som köpare. Även som säljare kan det kännas lurigt, det gäller att lita på sin magkänsla för att försöka bedöma vem som ska få köpa en valp.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Taxelina1
2015-11-07 10:48
#2

Hejsan

 Gå in på skk,s hemsida. Här kan du hitta massor av seriösa uppfödare.

http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/

   #1 Blocket används av för många oseriösa. Här kan man hitta mindre bra framavlade hundar och smuggelhundar. Men givetvis flera bra också. Men man ska nog vara försiktig med kontakterna där.

Genom skk har man större chans att hitta dom seriösa eftersom dom måste gå efter skk,s regler angående hälsostatus med mera. 

TS Om du hittat en ras du är speciellt intresserad av, så leta reda på rasklubben och kontakta sedan avelsrådet i den klubben. Lägg fram dina frågor där, så kanske du får napp. Dom vet oftast om och när en kull planeras        

                                 Lycka till med ditt sökande efter valp🙂

Hälsning från en stor djurvänCool

Pytteliten
2015-11-10 19:01
#3

#2, man ska vara om inte försiktig så i alla fall uppmärksam var man än hittar en uppfödare 😃. SKKs Köpa hund har många fördelar men också den stora nackdelen att det bara är redan registrerade valpar som annonseras där. Man hinner alltså inte knyta band till uppfödaren innan det är dags att hämta valpen. I alla fall blir det så om det är en liten uppfödare som inte har valpar ofta.

Som  uppfödare (dock inte av hundar i nuläget) tycker jag att Blocket är bra för att det är så snabbt. Jag kan lägga ut en annons som syns nästan direkt och jag är fri att skriva lite vad jag vill. På det sättet har jag chans att visa mer av vad just jag vill med den här kullen och mina valpar än på många rasklubbars hemsidor.

SKKs regler är ju alla tvungna att följa som registrerar sina valpar i SKK, så den fördelen får man ju hur som helt om man köper en registrerad valp!

Det är viktigt att komma ihåg att det är jag som uppfödare som väljer vem jag säljer valp till och det är köparen som väljer vem han eller hon köper valp från. Så i slutänden är det alltid en fråga om förtroende och personkemi snarare än var man hittade varandra!

Ett tips till TS är att när du surfar på kennlar så kontakta de som verkar bra även om de inte ser ut att ha valpar på gång just nu. Många uppfödare har kontakt med andra inom rasen och kan hänvisa vidare!

tulinia
2015-11-13 09:29
#4

Tack för alla tips. Har fått tag på en jättebra uppfödare nu, så peppar peppar, om 10 dagar åker jag och valpmyser!

Taxelina1
2015-11-16 18:22
#5

#4  Lycka till🙂

Hälsning från en stor djurvänCool

tulinia
2015-11-20 08:22
#6

#5 tack! 3 dagar kvar.. otroligt pirrigt :D

Annons:
russin
2015-12-20 18:47
#7

Rasklubben och köpa hund på SKK är där jag hade mina på annons 🙂

tulinia
2015-12-21 13:38
#8

#7 det var på rasklubben jag hittade min uppfödare till slut :D

Upp till toppen
Annons: