Annons:
Etikettlite-allt-möjligt
Läst 5396 ggr
Hildgrim
2015-09-10 18:59

Hur börjar man?

Jag är en sån där jobbig "skulle vara kul att ta valp på min hund"-person som jag antar alla kennlar hatar.

Men ja, det är precis så det ligger till. Jag sitter här med en väldigt fin tik (SE UCH) av ovanlig ras. Jag känner dels att det är lite synd att inte ta en kull på henne när rasen är så pass ovanlig. Och dels hade jag väldigt gärna behållit en valp själv.

Det jag eftersöker är något bra material jag kan läsa för att sätta mig in i det hela. Jag känner verkligen inte att jag är på den nivån att jag vill gå uppfödarkurser och grejer. Jag vill bara sätta mig in i det lite så jag får en hum om vad det är som krävs både i jobb och ekonomiskt innan jag funderar vidare.

Framförallt så är jag intresserad av hur mycket det kostar att ta en kull med valpar med allt vad det innebär.

Annons:
ElinvBorg
2015-09-10 19:07
#1

Vad är det för ras och vet du att hon håller rasstandard? 🙂

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Hildgrim
2015-09-10 19:10
#2

#1 Xoloitzcuintle. Hon är som sagt svensk utställningschampion (har tänkt börja ställa utomlands nu också) så hon håller helt klart rasstandard. :)

Vixxen
2015-09-10 19:12
#4

#TS Ta hjälp av din uppfödare!

ElinvBorg
2015-09-10 19:13
#5

Bra, som sagt man ska ju helst inte bara ta en kull bara för att utan ha något mål och kunna föra vidare någonting och förbättra rasen :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Annons:
LinaLj
2015-09-10 19:20
#7

Nu föder jag själv inte upp hundar men har fött upp katter av en sällsynt ras och jag håller med #4. Ta kontakt med din uppfödare och be om hjälp där. Det kan finns bra anledningar till att just din hund inte ska gå i avel. Kanske har de andra hundarna i kullen redan gått i avel och lämnat valpar efter sig, eller så har någon av föräldrarna visat sig ha några recessiva anlag som inte är önskvärda. Ja det finns ju en hel del saker som kan "vara fel". Så första steget är ju att kontakta uppfödaren och prata igenom det och där kan man sedan få råd om hur man ska gå vidare.

russin
2015-09-10 21:01
#8

Skaffa en mentor - det är guld värt. Kanske uppfödaren till din hund eller någon annan uppfödare i rasen du känner förtroende för 🙂 Då får du även hjälp med hur du ska tänka när du letar hane osv.

[HundochKatt]
2015-09-11 07:32
#9

Som flera av de ovan sagt så är det ett bra sätt att prata med uppfödaren med dina funderingar. Denne känner din hunds linjer bäst och kan hjälpa dig med alla hälsotester etc. som krävs på din ras och även hjälpa dig att hitta en lämplig hane. 

Kostnaden för en kull kan gå på allt från 10 000 kr och uppåt, beoende på antalet valpar, om det blir komplikationer (tex. kejsarsnitt) osv. Så det är himla bra att ha en rejäl buffert innan man tar en kull.

Changrila
2015-09-11 08:42
#10

Hur kommer det sig att du inte vill gå uppfödarkurs? Jag själv har gått delar av den (utan att vara uppfödare) och känner att det var så otroligt lärorikt att jag inte förstår hur någon vågar ta en valpkull utan att ha kunskapen som går att få där. Avel är ju så väldigt mycket mer än "jag har en fin hund, parar jag med en fin hund så blir det fina valpar". Ju mer du kan om genetik osv, desto större möjlighet har du att ge valpkullen en riktigt bra start i livet! Sedan bör du också fundera på om du har bra valpköpare till valparna samt om du har möjlighet att ha kvar flertalet valpar i ett år. Det kan finnas många som vill ha valp innan parning men som sedan ångrar sig, så det är klokt att kolla upp hur seriösa de faktiskt är i sitt intresse. Tänk också på att inte sälja bara för att någon är intresserad. De måste såklart vara bra valpköpare som kan erbjuda valparna ett bra hem.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Hildgrim
2015-09-12 07:43
#11

Jag har koll på nästan alla andra kullsyskon med något undantag, ingen har varit intresserad att ta valpar. Uppfödaren har jag också kontakt med men ska ska givetvis bolla tankar med henne i så fall, men vill sätta mig in i det hela lite mer först.

Till min fördel så skulle just min hund egentligen flytta till England och ingå i avel (om det inte visade sig vara något fel såklart). Så tanken har ju funnits där redan från start från uppfödarens sida.

#10 Jag skrev inte att jag inte vill gå en uppfödarkurs. Jag skrev att jag inte var på den nivån än. Jag känner inte för att vill gå en massiv kurs det första jag gör. Först vill jag sätta mig i ämnet och känna efter om det är något jag vill satsa på. Blir svaret ja, ja då kan jag gå en kurs. Blir svaret nej, då krånglar jag antagligen inte med det.

Hildgrim
2015-09-12 07:53
#12

Men nog måste det finnas folk som räknat på det ekonomiska tidigare. T ex vilka saker bör man testa efter om det ej redan finns några kända sjukdomar inom rasen och vad detta brukar kosta. Vad brukar alla obligatoriska saker kring valparna gå på samt registrering osv. Jag tänker mig att man på förhand kan räkna ut ungefär vad en valp går på?

Vore ju intressant att som eventuell nybörjare veta om det kommer vara en ren förlustaffär, att man kan gå runt sig på kullen eller om det till och med finns möjlighet att gå plus. Jag förstår givetvis att man behöver ha en rejäl buffert för att mycket kan gå fel. Men ja.. det vore nyttigt att få se lite realistiska siffror?

Jag vet att många säger att det är en ren förlustaffär med uppfödning. Samtidigt så finns det så sjukt många blandis-kullar osv på blocket. Om det vore så att alla gick minus på det tror jag inte så många oseriösa skulle hålla på?

Sen beror det väl på vad man räknar in. Att meritera hundar har jag lärt mig är svindyrt. Varenda utställning jag varit på har lätt gått upp 500-1000 kr. Och har man då många hundar och ska jaga certifikat så springer siffrorna såklart snabbt iväg.

starcastle
2015-09-12 11:42
#13

F-n! Hade skrivit ett långt inlägg under en halvtimme och så tvärdör datorn.

Suck…

Annons:
starcastle
2015-09-12 12:58
#14

Försöker förkorta och minnas vad jag skrev innan det försvann…

Räkna med att varje valp kostar 2000-4000 kr före flytt.
Mat, avmasking, leksaker, allt dom förstör, saker dom ska ha med sig till nytt hem, registrering, vaccinering, id-märkning, besiktning, registrering i Jordbruksverket m m.
Valpar som är kvar vid 12 veckor ska ha vaccination nr 2.

Doldafelsförsäkring, se också över vad tikens försäkring täcker när det gäller valparna, hur länge och hur mycket? Individuella försäkringar på valparna kan vara bra innan dom har flyttat.
Hade en i år som bröt benet ett par dagar före flytt… Han var försäkrad som tur är. Sen stannade han givetvis kvar hemma tills han var så pass återställd att han inte längre behövde strikt burvila (tog 6 veckor då all min tid gick åt till denna valp). OBS! Det behövs tillstånd från Jordbruksverket för att hålla en sådan valp i bur.

Utöver valplåda måste du kunna stänga in valparna inomhus på något sätt.
Kolla Jordbruksverkets regler för hur stor ytan måste vara för din storlek på hund, fler kvadratmeter än man tror!

Du behöver fuktspärr under hela den ytan. Vaxduk/byggplast/stuvbitar av golvmatta.

Jag köpte ny valphage i sektioner för inomhusbruk i år. Stor nog för att klara mina minimimått på 8 kvadrat, kostade 6-7000 kr. Men kommer givetvis att överleva flera kullar.

Även om du har inhägnad tomt kan du behöva täta staketen och avgränsa vissa ytor för valparna.
Dom ska helst inte komma in under huset, komma upp på höjder där dom kan ramla ner och skada sig eller i övrigt komma åt ställen där dom kan skada sig eller fastna.

Om du inte har möjlighet att övervaka valparna ute hela tiden måste dom ha möjlighet att söka skydd för regn och rusk. Ett hastigt skyfall är inte skoj för en valp som blir dyblöt och börjar frysa.

När valparna börjar vara ute behöver dom inte så stor yta men från 6 veckor och uppåt behövs större ytor för valparna att vara på.

Ihopfällbara valphagar i sektioner som man ofta ser på utställning kan vara bra att ha. Kan byggas ihop flera stycken.   Finns i olika prislägen och framför allt, höjder på staketen, kan oftast förankras i marken för stabilitet. Fästs med fördel i husväggar och/eller tätt staket för att ge större yta.
Kompostnät kan vara för låga för valparna när dom är över 8 veckor och ännu inte flyttat, dessutom är det svårt att få riktigt stadigt om du inte stagar upp det på något vis.

Kolla med kliniker i din närhet om dom tar lägre pris för ombesiktning av valp. Min veterinär tar nypris varje gång, d v s ett par hundralappar. Inte kul om du vid 10 veckor fortfarande har 5 osålda valpar, väntar 2 valpköpare i helgen som ännu inte valt valp. Då måste du besiktiga alla valparna för att ge dom fritt val, intyget får ju inte vara äldre än 7 dagar.

Inför valpning behöver du inte bara massor av helt rena handdukar och lakan, andra saker kan vara bra att ha. Peang till navelsträngarna, mjölkersättning om tiken inte får igång mjölken av någon anledning. Valparna behöver mjölkersättning snabbt, du kan inte vänta flera dagar på att djuraffären ska få hem det…Engångshandskar, termometer givetvis. Våg för att väga valpar.

Kolla också med dina jouröppna kliniker i regionen om dom låter dig ta ett kejsarsnitt en lördagnatt på faktura. Eller om du måste betala alltihop (ingen direktreglering utanför kontorstid) direkt för att få tik och valpar med dig hem.

Ett kejsarsnitt en lördagnatt kan kosta uppåt 30.000 (been there, done that). Ett kort som ger dig möjlighet att betala den typen av summor måste man ha, ut i fall att. Sen hoppas man på att det inte blir något kejsarsnitt eller andra komplikationer.

Under dräktigheten kostar eventuellt ultraljud och/eller röntgen.
Utstryk eller tester för att fastställa när det är dags för parning kan också behövas ibland.

Kostnader för lån av hane samt resor och eventuella övernattningar tillkommer.
Likaså alla kostnader för hälstotester och meritering av tiken.

Besök av potentiella valpköpare kostar pengar.
Kaffe med tilltugg? Bjuder du på middag?
Övernattning med flera mål?
Kommer dom långväga ifrån? Måste du hämta på tågstation eller flygplats?

Själv har jag alltid fått så små kullar att kullens totala kostnad från parning till leverans överstiger inkomsterna från sålda valpar. Skulle behöva sälja minst 3 valpar till fullpris för att få kullens egna kostnader att gå runt. Sen är det ju en fråga då om man ska räkna den valp man behåller själv som en inkomst J  Det är ju ”en gratis potentiell avelshund”, men du har de facto inte fått in några pengar och hunden kanske aldrig lämpar sig för avel i slutänden.

En bra kamera är bra att ha för att fota valpar. Gärna en bra videokamera också.
Räcker verkligen mobilen?

Behöver du annonsera? I t ex rasklubbens tidning/sajt?

Som jag ser det är den stora kostnaden inte pengar.
Det är tid.

Tills valparna flyttat tar dom varje uns av tid du kan avvara. Tid att hänga i valplådan.
Tid att sitta ute flera timmar vid flera tillfällen under valparnas uppväxt och bränna av 400-500 foton som sen ska redigeras och postas på hemsida, sociala medier m m. Räkna med mycket tid på sociala medier och mail och telefon när du har valpar J

Tid när man inte kan slita sig från valparna, se dom leka, interagera, utvecklas.
Tid att socialträna, koppelträna, träna bilåkning, m m.
Tiken ska också ha sitt.

Tid med potentiella valpköpare, tid med valpköpare och beroende på valpköpare och den kontakt ni får, så kan det ta tid under valpens hela liv. Men man får nya vänner J

Vana hundägare tar mindre av din tid i början, nybörjare kanske ringer varje dag.

Notera att jag inte ens nämnt tiden för forskning och sökande efter lämplig hane…

En valpkull kan vara både glädje och sorg

Glädje över lätt valpning, friska valpar, världens bästa valpköpare.

Sorg över svår valpning, kejsarsnitt, eklampsi, dödfödda valpar, valpar som inte överlever, sjuka valpar, mardrömmen där tiken inte överlever, valpköpare som visar sig inte alls vara världens bästa, valp/ar som utvecklar sjukdomar som du och valpköparen får brottas med.

En valpkull är inte bara för ett kort ögonblick som upphör när valparna flyttat.
Det är 10-15 år framåt med kontakt med valpköpare, valpar man kanske får tillbaks, det kan gå ännu längre i tiden när man följer kommande generationer.

För mig har det inte varit lönsamt i pengar men mycket mer glädje än sorg.
Jag hoppas du erfar detsamma. Lycka till!

vallhund
2015-09-12 14:12
#15

Starcastle :bow: :bow:

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Meg
2015-09-13 21:13
#16

SKK sålde för många år sen en bok "Hunduppfödaren". Jättebra! Den tar på ett bra sätt upp parning, tiken, och valpningen mm.   Kanske går att få tag i begagnat.

vallhund
2015-09-13 21:31
#17

http://www.skk.se/sv/uppfodning/utbildning-for-uppfodare/ 

Man kan skaffa litteraturen o läsa på själv.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Mysisa
2015-09-14 11:18
#18

Starcastle har tagit upp mycket av det du bör tänka på innan du tänker tanken på att ta en kull på din tik. Xolon är en numerärt liten ras, du nämnde att tanken från början med din tik var att hon skulle till England för avel. Finns det nån hane i Sverige som matchar henne eller behöver du du låna en hane från utlandet? Eftersom det finns så få individer i rasen är det inte säkert att det finns avelsmaterial i landet som passar just henne. Vilken storlek är hon? En liten xolo bör du tex kolla patellan på, vet inte om patella är vanligt inom rasen, det ska ju vara en frisk ras men ju mer friskhet som finns dokumenterat på avelsdjuren desto bättre. En standard bör du röntga. Sen vore det bra med MH eller BPH innan avel.

minavitas.wix.com/kennel

Taxelina1
2015-09-24 10:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

TS  Bra att du funderar och forskar innan du kanske slår till och parar din tik. Skulle det inte finnas någon hane här, så går det att importera sperma och göra en insiminasion. men veterinären vill helst att tiken fått en kull innan på naturlig väg först.

Det är inte alltid som uppfödaren blir så glad och ställer upp som mentor om en valpköpare funderar på att ta en kull. Konkurens…

Som du ser är det inte "bara" att ta en kull, men det är så himla kul när man är i gång och får glädjen att följa tiken från det att man bara anar att hon blivit dräktig till dess att man sitter vid valplådan och får se dom efterlängtade valparna komma till världen.

Oftast går det som på räls alltihop…men man ska inte glömma att det kan gå åt pipa också.

Lycka till och hoppas verkligen du kommer till skott och får din kull framigenom.

Hälsning från en stor djurvänCool

NiklasTyreso
2015-09-28 22:06
#20

Om det inte fanns djurförsäkringar skulle uppfödare som säljer djur som blir sjuka vara hatade, minst sagt. Med detta vill jag säga att du ska sätta dig in i allt om sjukdomarna i din ras och deras arvtagerska, så du väljer rätt tik och hane att para för att få friska valpar du kan vara stolt över. En sjuk hund, som uppfyller rasstandarden, är en usel hund.

Annons:
vallhund
2015-09-29 14:12
#21

#20 Kan du förklara närmare vad du menar? Som inlägget är formulerat är det ganska obegripligt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

NiklasTyreso
2015-09-29 19:58
#22

Om inte djurförsäkringar betalade dyr djursjukvård skulle folk tvingas avliva sina älskade djur mycket oftare, samtidigt som det går att avla på hälsa. De som säljer djur som blir sjuka innan de är gamla skulle bli väldigt illa omtyckta, om djurförsäkringar inte fanns. Så, man ska föda upp djur som om det inte fanns djurförsäkringar som betalar sjukvård. Det kan knappast vara svårt att förstå.

vallhund
2015-09-29 20:46
#23

#22 Glömt ta av nattmössan? Det kostar multum redan med försäkring om djuren (i detta fall hund) blir sjuka o måste behandlas o ev avlivas i för ung ålder, detta oavsett försäkring. Uppfödare som kontinuerligt säljer valpar som blir sjuka får ganska snart dåligt rykte.

Det går aldeles utmärkt att avla på hälsa/friska djur, speciellt om man håller sig till RAS o rasklubbens rekommendationer vad gäller val av avelsdjur. Det finns massvis av uppfödare som följer SKKs o JBVs regler om när/var/hur man avlar på hundar.

"Så, man ska föda upp djur som om det inte fanns djurförsäkringar som betalar sjukvård."

Det gör alla uppfödare jag känner redan idag, o har så gjort i decennier.

Läs inlägget jag reagerade på så kanske du förstår varför det ter sig obegrripligt. Inom genetik så existerar inte begreppet "arvtagerska" för att ta ett exempel.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vallhund
2015-09-30 20:13
#24

#20

Sent om länge kom jag på att det kanske var auto correct som stälde till det?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

NiklasTyreso
2015-10-01 19:20
#25

# 23 Oj, vad kraftigt du reagerar. Var det känsligt? Min telefon ändrade automatisk ordet Arvbarhet till ett helt annat, så du hade rätt i denna anmärkning på ord.

NiklasTyreso
2015-10-01 19:39
#26

Ökande kostnader för djursjukvård höjer för försäkringspremier: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=5630594

Taxelina1
2015-10-15 13:55
#27

#11 Jag kan varmt rekommendera en uppfödarutbildning. Den är i olika delkurser med ca 5 gånger på delkurs och oftast några månader mellan varje. När jag gick den, efter många många år inom hundbranschen, så var det flera som just precis skaffat sej en hund. Dom var nyfikna och fick svar på alla sina funderingar. När jag gick min så kostade den 550 kr per delkurs och då ingick boken. Så det är inte så himla dyrt och värt varenda krona, jag lovar😉

Flera av deltagarna tänkte inte ta någon kull utan ville bara lära sej lite i allmänhet.

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
Upp till toppen
Annons: