Annons:
Etikettlite-allt-möjligt
Läst 10885 ggr
Vickiw
2015-07-27 21:43

Hur många kullar är ok?

Min tik är en omplacering och hon har fått ett x antal kullar, vill inte säga exakta siffran men är mer än 4 och hon var 7 år när jag tog över henne. Alla är även registrerade i skk. Vad tycker ni är ok för en tik? Tycker personligen det är för många och det är tur att hon är så Fräsch som hon är.

Annons:
Fridaaaa
2015-07-27 21:46
#1

Max 4 kullar anser jag är OK på en tik.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

russin
2015-07-28 11:57
#2

5 kullar är max om man är en SKK-uppfödare, sen är det avelstopp på den tiken.

Sen beror det ju helt och hller på vad hon tillför - är hon värd att ta så många kullar på osv.

Amandla
2015-07-28 12:49
#3

Det beror även på rasen. En del raser får stora kullar, då är fem kullar väldigt många valpar, andra raser får mellan 1 och 4 valpar, då är det inte alls lika många valpar. Sen ska man ju räkna med att ganska få avkommor går vidare i avel, plus att man ju gärna vill ha en tik själv att gå vidare med och har man då otur (allt är relativt 😉) att bara få hanar i flera kullar… jo.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Vickiw
2015-07-28 13:12
#4

Är det värt att få 5 kullar på en tik då? Tänker på riskerna som finns. Eftersom min tik knappt är utställd eller har andra meriter så är hon endast sällskap, så isåfall måste hanen tillfört bra egenskaper? Är inte så insatt i detta ämne xD

Amandla
2015-07-28 13:35
#5

Visst finns det risker för tiken, det får man inte glömma. En hund kan ha stora avelskvalitéer även om den inte är utställd eller tävlad med på andra sätt, men det gäller att ha en bra mentor i så fall att ta hjälp av för att matcha tiken på bästa sätt med en lämplig hane.

Jag har en toypudeltik som på två kullar har fått fem avkommor. Hon är grå och de är inte så vanliga, så hon är absolut värd att fortsätta avla på även om en av tikvalparna (inte min tyvärr)  förmodligen kommer att gå i avel liksom en av hanvalparna. Själv vill jag ju ha en tik efter henne så jag kommer att ta minst en kull till  på henne. Skulle jag inte få någon tikvalp så finns det andra vägar att gå för att fortsätta med linjen, till exempel att köpa in en lämplig tik och para med hanvalpen jag  skrev om ovan.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
russin
2015-07-28 13:57
#6

Om det är värt eller inte är en helt annan sak - men för en SKK uppfödare är max 5 kullar okej.

Men det är väl inte så ofta som en tik har så otroligt mycket att tillföra att den behöver få 5 kullar. Allting beror på kvalité, kullstorlek, hur snabbt tiken återhämtat sig från tidigare kullar osv 🙂

Vissa tikar kan gå ner sig massor vid en kull, medan andra återhämtar sig väldigt snabbt. Så det finns många aspekter att ta ställning till.

Annons:
Cahira
2015-07-28 20:38
#7

Plus vila mellan kullarna också. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Vickiw
2015-07-28 22:49
#8

Hon fick varje år, börja när hon va 1,5. Ena kullen var 8mån efter den förra (första löpet efter alltså). Så blev nog inte mycket vila för henne varken fysiskt eller psykiskt :/

Amandla
2015-07-28 23:23
#9

#8 Man får para på två löp efter varandra, men sen måste tiken få vila i minst 12 månader enligt SKK:s regler.  Att få första kullen vid 1,5 år är allt lite väl tidigt kan jag tycka,  en tik får inte paras förrän vid 18 månaders ålder men hon ska också vara mogen nog för att kunna ta hand om sina valpar…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Vickiw
2015-07-28 23:53
#10

Jag är som sagt inte så insatt i avel, men tycker hon har fått haft det jobbigt och det märks på henne. Hon är ingen problemhund och är otroligt go hund som har många bra egenskaper i en hund, men sen finns de negativa saker med henne.

Cahira
2015-07-29 01:25
#11

Hon blev helt klart valpfabrik, stackars hund. Tur hon har det bra hos er nu. ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mysisa
2015-07-29 18:54
#12

Hur många kullar som är ok är helt och hållet beroende på individ och ras. Dock alltid absolut Max 5 kullar på en tik. Samma för en hane anser jag, matadoravel på hanar är inte bra alls för en ras även om det inte behöver vara dåligt för individen.

minavitas.wix.com/kennel

NiklasTyreso
2015-08-14 22:15
#13

I en liten ras kan fem kullar öka innavelsgraden markant. Finns det 50 hundar av rasen i Sverige från början och din tik producerar fem valpar i varje av de fem kullarna ökar rasen till 75 individer men var tredje individ i rasen är då syskon =25/75=1/3.

Annons:
Changrila
2015-08-15 08:52
#14

Utöver det som redan sagts i tråden: rasklubbarna brukar ha rekommendationer för hur mycket hundarna ska användas i avel.

På tex saluki säger de att en hane inte ska ha mer än 30 avkommor, och de uppfödare jag pratat med är överens om att tikarna ska ha färre. En saluki får vanligtvis ca 6-7 valpar i en kull och uppfödarna brukar använda avelstikarna till en eller två kullar. Någon enstaka tar ännu fler kullar på en tik, men det verkar många (inkl jag själv) vara skeptiska till  i många fall.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

NiklasTyreso
2015-08-15 10:39
#15

Risken att öka innavelsgraden i en ras är lika stor för både tikar och hanhundar, så hanhundar bör inte producera mer avkomma än tikarna.

Mysisa
2015-08-15 11:58
#16

I min ras har rasklubben som krav att en hund som mest ska få 15 avkommor. Det gäller både hane och tik och jag håller med om att det i dagsläget är en rimlig siffra. Det blir mellan 3-5 kullar. Viktigt är då också, enligt mig, att inte göra samma kombination flera ggr.

minavitas.wix.com/kennel

[Forest]
2015-09-14 10:52
#17

Ser inget fel i att en tik får 5 kullar, så länge man sköter det hela och inte parar för mjölka ur tiken valpar. Det låter som din tik är fin o fräsh trots antalet kullar. SKK brukar vara snabba på säga till om man avlar fel då det synds om man reg.in  ny valp/kull för tätt. Vad man anser är okej är olika man måste utgå efter tiken, vissa är bra avelstikar menans andra mindre bra, vissa tar tid på sig att återhämnta sig och därmed kanske en kennel anser 1-2 kullar på en tik räcker men en annan håller sig fin och man tar mer kullar på denna.

Lizelda
2015-09-14 12:13
#18

De tikar vi avlar på har inga meriter alls, det behövs inte. De ställs ut någon gång bara för att men inte mer än så. Det varierar hur många kullar vi tar på tikarna och hur hanarna används, det är väldigt individuellt. Vi har köpt några hanar från utlandet för att få in nytt blod och komplettera det vi redan har men även där så spelar meriterna ingen roll. Vi avlar inte fram några tävlingshundar, vi föder upp friska, välbyggda hundar med gott lynne där de flesta hamnar hos norskar som dräller runt på fjället men en del blir tävlingshundar i t ex agility och några utbildas till terapi och servicehundar. Hundarna mjölkas inte på något sätt på valpar och en hund som har svåra valpningar eller återhämtar sig dåligt avlas inte på. För mig så känns 5 kullar inte för mycket när det gäller seriös och väl genomtänkt avel på friska, aktiva hundar. Fem kullar buskavel å andra sidan är fem kullar för mycket.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Taxelina1
2015-09-24 09:28
#19

Om skk godkänner 5 kullar på en tik, så är det för att dom anser att det fungerar. Sen får man se hur tiken mår, hur hon återhämtar sej, vad hon nedärver och så vidare.

Är man ansluten till skk och inte går efter deras riktlinjer blir man kallad till disciplin nämnden och får förklara sej, med risk att kullen inte får inregistreras. Så det är ganska tuffa regler man som uppfödare måste förhålla sej till.

TS…jag tror inte din hund har haft det speciellt dåligt. Njut av dina fina hund nu🙂

Hälsning från en stor djurvänCool

Lena129
2015-10-04 09:03
#20

Som andra sagt redan - 5 kullar är inte mycket. Inom min ras skulle tikarna klara fler utan problem. Speciellt som antalet valpar i genomsnitt ligger på 3.3/kull. Jag tar oftast 3-4 kullar på mina tikar men tar 5 om det t ex är en ny importtik vars gener inte finns inom Europa. Eller om det är en tik som lämnat extremt bra avkommor. Tikar som bor på kennel mår bra av att ha valpar - under den perioden är dom ofta friska t ex. Dom får extra uppmärksamhet och jobb i form av att ta hand om sina valpar. Tikar tycker att det är mysigt och roligt med valpar. Så jag tror inte heller att din tik mått så dåligt av att ha valpar. Om hon är knepig beror det kanske på andra saker än att hon varit avelstik. Tar man hand om en vuxen hund får man räkna med arbete men i annan form än när man tar en valp. Jag brukar säga att man får räkna med att det tar 1 år innan hunden är helt anpassad till sitt nya hem, vilket man kanske inte tänker på. Håll nära kontakt med uppfödaren så kanske ni tillsammans kan komma underfund om varför tiken gör som den gör.

//

Lena

Annons:
vallhund
2015-10-04 21:08
#21

Skulle inte falla mig in att ta 5 kullaar på en tik, bättre med färre antal kullar o sen fortsätta med tikens döttrar o/e söner.

Det förs diskutioner om att tillåtta AI (Artificiell Insemination) för att på så sätt kunna få ut två kombinationer hane/tik ur en dräktighet för att spara på tiken.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Rebeska]
2015-10-04 22:51
#22

En tik mår inte bättre av att få (många) valpar. Det finns inget mer frustrerande än folk som tar valpar på sin tik för att de tror att hon mår bättre av det. En tik som går i avel ska göra det av rätt anledningar.

Lika mycket som valpning är "naturligt" så är det en risk och det tar på krafterna. Tror inte det finns en kvinna som fött barn som skulle beskriva det som en dans på rosor.

Vad det gäller för många avkommor så tror jag att risken är större med hanhundar. Tiken har ju maxtaket på 5 kullar (även om det inte betyder att varje tik ska/bör få 5 kullar). En hanhund kan däremot para betydligt fler tikar under sin livstid. Problemet med det är inte hanhundens hälsa utan huruvida hans avkommor tillför något.

Taxelina1
2015-10-15 13:40
#23

#22 Följer man rasklubbens rekommendationer så brukar antalet avkommor på en hane vara satt till ca 30-35 valpar beroende på ras. Inom många raser krävs det att en hane är högt meriterad (helst dubbelchampion) innan parningen rekommenderas av avelsrådet och då bara högst 2 parningar och sedan blir den ställd på "väntelistan" i avvaktan på vad avkommorna visar när dom blir ett par år.

Du kan inte jämföra oss kvinnor med tikar.

#21 Så sent som för ett par veckor sedan talade jag med en mycket insatt veterinär, gällande valpkullar. Han sa att en tik återhämtar sej mycket snabbt. Helt naturligt. Och han hade många sunda inställningar till detta med aveln.

Själv har vi tagit både 4 och 5 kullar på en tik beroende på hur många det varit i kullen innan. När valparna är leveransklara är tiken helt återställt. Har knappt dragna spenar ens. 

Är det inte redan godkänt med dubbelparningar? Och man dna testar valparna efteråt för att se vilken far dom har. 

AI vet jag däremot inte. Har aldrig använt mej av den metoden.

Hälsning från en stor djurvänCool

Vickiw
2015-10-15 18:45
#24

#23 om tiken har mycket lös hud och hängtuttar då?

Mathce
2015-10-17 21:44
#25

Beror ju helt på tiken anser jag. 

Fem kullar med 1-3 valpar i varje kull på en tiks livstid är ingenting, medan fem kullar med 9-12 valpar i varje kull är väldigt kraftigt. 

Så länge man håller sig till gällande lagar och regler, och ser till hundens tillstånd anser jag det är okej med fler kullar.

och givetvis ställer sig frågan, vad tillför tiken i rasen, men det hoppas jag man gör som uppfödare.

Taxelina1
2015-10-22 09:24
#26

#24. Tiken behöver vara i mycket god kondition innan parning och när valparna är runt 5-6 veckor börjar de lite längre promenaderna igen. Inget som skadar varken tik eller valpar. Tiken är ändå inte med valparna speciellt långa stunder vid den åldern.

Låter som om tiken varit överviktig🤔  Lätt att stoppa i dom för mycket mat när dom är dräktiga🙂

Är du inte nöjd med tiken du fått ska du nog tänka om, och kanske lämna tillbaka henne. Men hon tycker allt att det är skönt att få komma hem till dej och bara vara hon. Men hon behöver även känna sej omtyckt för den hon ÄR och inte vad hon gått igenom🙂

                                                      Lycka till med din nya vän😉

Hälsning från en stor djurvänCool

Vickiw
2015-10-23 22:37
#27

#26 skulle aldrig lämna tbx henne! :) haft henne i 2 år och hon är som en ny hund psykiskt. Anledningen till inlägget var mest för jag var nyfiken vad folk tänker :)

Annons:
Taxelina1
2015-10-31 19:42
#28

#27 Kul att det ändå gått så bra🙂

Jo, det tar tid för en hund att komma tillrätta med ett nytt hem, nya rutiner och nytt folk😉

Hälsning från en stor djurvänCool

Jamie+Engla
2016-01-01 14:53
#29

Min tik född 2007 har fått 4 kullar, tre valpar i varje. Totalt 12 stycken. Det är inte mycket. Men en tik som får 4 kullar med 10 i varje är dock lite mer. Den tiken ska i så fall vara ett mycket bra exemplar av rasen både i typ och arbetsförmåga. Min tik är en mycket god representant för rasen, så jag hade velat ha fler valpar efter henne, men tävlingskarriären är viktigare för oss.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

tillowin
2016-03-08 19:35
#30

Det där med 12 månaders vila efter två kullar, det är väl inte SKK regler utan djurskyddslagen? Jag tror att den gäller alla…?

                            

Petmade.se - Handgjort för hunden

Lizelda
2016-03-10 15:27
#31

Ja, det stämmer.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Taxelina1
2016-04-23 17:32
#32

Hälsning från en stor djurvänCool

Upp till toppen
Annons: