Annons:
Etikettfrån-planering-till-parning
Läst 4734 ggr
Haztparken
7/27/15, 6:22 PM

Hur gå tillväga?

Min yngsta hund är väldigt fin, både psykiskt och fysiskt. Tankarna om att föra vidare hennes gener har ju då dykt upp då jag gärna hade sett henne bli parad med en brun hane så hon kanske fick bruna valpar också (om hon nu bär på dessa gener) då det behövs större utbud där.

Hundfolk runtomkring är väldigt förtjusta i hennes storlek (hon är en Storpudel men lite mer kompakt) och tycker hon är "lagom".

Hitintills inga problem med hälsan men skulle det bli aktuellt så skulle jag ju självklart göra alla undersökningar som krävs för att se om det ens är en möjlighet att para henne.

Nu till min fråga. Jag har aldrig tagit en kull eller har någon erfarenhet av det och skulle väl egentligen vilja att hennes uppfödare var den som gjorde det. Vet att en uppfödare kan sälja med bibehållen avelsrätt men det har hon inte gjort. Jag tänkte däremot ta upp detta med henne om hon skulle vara intresserad utav att ta en kull på min tik under hennes kennelnamn (har förstått att detta går att göra?). Men hur tar man smidigast upp detta utan att låta som om man bara vill ha en kull söta valpar utan allt ansvar? För så är det verkligen inte. Utan jag vill ha hennes erfarenhet och hjälp så att allt går rätt till, att valparna får det bästa möjliga och tiken likaså.

Så, hur gör man?

Annons:
Cahira
7/27/15, 7:13 PM
#1

Förklara som du gjorde precis här. :) Att du vill ha hjälp med meritering och kolla om hon håller måttet för att se om hon har något att tillföra rasen. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
7/28/15, 11:58 AM
#2

Skaffa en mentor - och förslagsvis då uppfödaren till din tik, som känner linjerna osv 🙂

[HundochKatt]
9/11/15, 7:29 AM
#3

Ta kontakt med uppfödaren så du får veta vilka hälsotester tiken behöver göra, meritering, leta hane osv. 

Dock är det inte tillåtet att kullen föds hos dig och bär uppfödarens kennelnamn. Det kallas för bulvan uppfödning och är alltså inte tillåtet. Däremot så kan uppfödaren leasa tiken av dig och låta kullen födas hos denne. Men det är kanske inte det du vill, utan att du vill ha kullen i så fall hos dig. Och det är helt ok även fast du inte har kennelnamn.

Amandla
9/11/15, 2:43 PM
#4

Ta också kontakt med Svenska Pudeklubbens avelskommitté, de har en databas över individer med olika hälsoproblem och sjukdomar. De kan ge råd om vad du behöver ta hänsyn till, men de rekommenderar aldrig en specifik hanhund för det är ditt val och ditt ansvar. Däremot kan du få del av de upplysningar som finns om den hanhund, och linjerna han kommer ifrån, som du är intresserad av, samt förstås om din egen tik och hennes linjer.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Haztparken
10/14/15, 9:49 PM
#5

Nu har jag faktiskt tagit modet till mig och frågat min uppfödare idag om detta 😃och hon var jätteintresserad och ville gärna låna tiken och ta en kull på henne i sin kennel, precis som jag ville! 👍

Hon skrev dock att isåfall så betalar hon mig ett valp pris för att få låna min tik. Har frågat henne men inte fått svar än, vad menas med valp pris? Och är det normalt att det går till så? Jag litar på min uppfödare och gör verkligen inte det här för pengarna, men är intressat å höra hur ni gjort/skulle gjort. 🙂

[HundochKatt]
10/14/15, 10:18 PM
#6

Valp pris= köpeskillingen när man köper valp. 

En del uppfödare "leasar" en bra tik som de sålt och då brukar ersättningen vara tex. 1 valp eller summan motsvarande 1 valp.  Vilket är helt rimligt tycker jag. Men det kan givetvis skilja sig från uppfödare till uppfödare.  Kullstorlekar osv. 

Mitt råd, skriv avtal och se till att uppfödaren tar en egen försäkring på tiken.  Så det täcker ev. kejsarsnitt eller andra komplikationer.  För sådant ska inte du stå för.

Annons:
russin
10/15/15, 2:08 PM
#7

Ett valppris är alltså den summa som en valp i den rasen brukar säljas för. Men se till att ha allting på papper. Leasingavtal där allting står med pris och SKK har färdiga leasingavtal som ska användas.

Haztparken
10/15/15, 3:07 PM
#8

#6-7 Tack snälla för era svar! :)

Hon sa också att det var priset för en valp, vilket blir exakt den summan som jag köpte min tik för. Hon sa också att jag kunde få en tik ur kullen på hel eller halvfoder om det var intressant istället.

Ja avtal och allt det där ska jag vara mycket noga med, tycker sådant är jätteviktigt ifall att något skulle hända och så allt är klart och tydligt :)

Jag har bokat in höftledsröntgen (som är ett måste för Storpudel) till nu på torsdag om en vecka vilket är helt avgörande om vi ens kan para min tik, har hon dåliga höfter så blir det ju såklart inget men har hon bra så fortsätter vi med planerna :)

Amandla
10/15/15, 3:10 PM
#9

#8 Att få en valp på helfoder ger dig ju ingen ersättning alls för att du lånar ut din tik! Halvfoder ger dig en "halv ersättning" eller vad vi ska kalla det för. Det där är en helt annan sak som inte bör blandas in i att du lånar ut din tik. Jag rekommenderar att ni skiljer på ersättning för lån av tik respektive eventuellt valpköp/fodervärdsfråga.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Haztparken
10/15/15, 3:14 PM
#10

#9 Jag läste om det hon skrev nu och hon skrev inte istället för ersättning (jag som skrev fel) utan först vad valppriset var och sedan om det var intressant för mig (i en annan mening) så kunde jag få en valp ur kullen antingen hel/halv foder så när jag läser det uppfattar jag ju det som att jag får ersättning hursom, men är jag intresserad så kan jag få en valp också.

Detta är såklart sådant vi kommer gå igenom ordentligt för rätt ska vara rätt :)

Amandla
10/15/15, 3:40 PM
#11

👍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Haztparken
10/15/15, 4:12 PM
#12

Men jag är supertacksam över allt ni skriver för jag är som sagt novis på detta och vill vara så upplyst och insatt som möjligt även om det är jag som kommer ta hand om kullen så är det ändå min tik som jag lånar ut och utsätter för risker så har ni bra information så bara skriv på!

Förhoppningsvis har min uppfödare rätt så bra koll på läget men även den bästa kan glömma något så då är det ju bra att jag också vet så mycket som möjligt :)

Amandla
10/15/15, 5:49 PM
#13

Hur menar  du nu?  Att du både ska låta uppfödaren ta en kull och du tar hand om kullen?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Haztparken
10/15/15, 6:02 PM
#14

#13 Nämen ojdå så går det när man skriver snabbt haha!

Det är INTE jag som ska ta hand om kullen utan min tik flyttar ju hem till uppfödaren. Nu hoppas jag att jag inte rört till det för mycket 😃

Amandla
10/15/15, 7:13 PM
#15

🥵😉


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: