Annons:
Etikettvalpköpare-och-fodervärdar
Läst 2640 ggr
CorneliaAndersson
6/16/15, 10:54 PM

Fodervärd

Hej alla på sajten!

Jag har en bekant som funderar på att skaffa hund, men hon är intresserad om hur det funkar att vara fodervärd åt en valp från en kennel.
Ska uppfödaren få 2 kullar från hunden och sen får köparen hunden eller hur går det egentligen till?

Tack på förhand! :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
[HundochKatt]
6/16/15, 11:24 PM
#1

Beror lite på vilken överenskommelse man har. 

Halvfoder då brukar man betala halva valpens kostnad och så får uppfödaren ta en kull. Helfoder, då får uppfödaren ta max 2 kullar och man får då valpen utan kostnad. 

Uppfödaren ska stå för allt som har med parning, dräktighet, valpning att göra och valparna ska födas hos uppfödaren.  Inkl. ev. hälsokontroller som krävs för rasen (ex. röntgen/ögonspegling) som man måste göra för att kunna registrera valparna. 

 Om uppfödaren vill att hunden ska ställas ut för meritering  så får denne också stå för det. Om man inte själv är intresserad, då får man komma överens.

Kostnader för vardagen, som mat och tillbehör, vaccinationer, står fodervärden för. 

Edit: Försäkring är lite olika. En del uppfödare står för försäkringen tills man tagit kullarna, andra tecknar speciell försäkring inför valpningen och fodervärden har sin egen försäkring.

CorneliaAndersson
6/17/15, 1:08 AM
#2

Tack för svar!

Vill bara Förtydliga att min bekanta absolut inte är ute efter någon 'gratishund'. Hon visste inte ens att det fanns något som hette 'fodervärdsavtal'. Men jag vet 2 andra som fått sina tikar efter att kenneln fått ta kullar på dem och sedan har de fått hundarna.. Därav var det mitt exempel i #0 :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Upp till toppen
Annons: