Annons:
Etikettvalpköpare-och-fodervärdar
Läst 5327 ggr
densomundrar
4/22/15, 8:58 PM

Skaffa hund med barn?

Den hund som jag hade med mig in i min nuvarande relation fick vi för något år sedan ta bort då hunden vart gammal och sjuk. Vi har sedan dess sörjt och längtat efter att få skaffa en hund igen, då vi känner att en hund berikar våra liv. Vi har dock hela tiden skjutit på det, mest för att jag inte känner mi redo för att ta på mig det ansvaret igen (har haft hund hela mitt liv och vill nu hinna med en liten kort period där jag kan åka hemifrån hur länge jag vill utan att tänka på min kära vän som längtar efter mig och som vill ut och kissa) och har varit lite orolig för hur vi ska lösa ett valpköp med jobb. Har tillslut kommit fram till att jag ska skaffa hund i samband med barn, om det blir några barn. Många har sagt att man inte orkar men då jag haft hund tidigare vet jj vad det innebär och jag är övertygad om att jag fixar valp och barn, hur jobbigt småbarnsperioden än kan bli. Förlåt mitt långa upplägg, nu kommer jag äntligen till min fråga Hur skulle du som uppfödare reagera, tycka och tänka om jag sa att mina avsikter var att köpa hundvalpen i samband med barnafödandet? Vi började ta kontakt med den uppfödaren vi var intresserade av lite innan vi började skaffa barn, vi går på hennes träffar, syns på hennes fb och har besökt henne i hemmet och sagt att vi är intresserade men inte satt något datum, just för att vi inte blivit gravida än. Elaka kommentarer undanbedes, vet att diskussioner kan gå lite hett tillnär det involverar djur och man tycker olika.

Annons:
Amandla
4/23/15, 12:26 PM
#1

Jag är mycket tveksam till om jag skulle sälja valp till någon som precis ska få barn. Att ha två bebisar samtidigt med så olika krav på uppmärksamhet… tänk om du får ett kolikbarn? Och bebisen äntligen somnat efter en hel natts skrikande, precis när valpen vaknar och måste gå ut? Och du vet att bebisen ofelbart vaknar om du rör på dig? Eller valpen får magsjuka? Osv osv. 

Visst ser jag det ur en negativ synvinkel men man måste vara beredd på det mesta både med bebis och valp, och eftersom vi människor naturligtvis tar hand om vår egen avkomma i första hand så riskerar valpen att hamna i kläm. 

Kanske möjligen att det skulle fungera om köparen redan hade flera hundar och van vid valpar samt hade trädgård (lätt att släppa ut hundarna). Flera hundar är bra - förutsatt att flocken är välfungerande! - eftersom valpen då får stimulans och fostran på ett naturligt sätt. 

Sen är det en stor fördel om man väljer en "enkel" ras, såna raser man inte ser säljas på Blocket när de är i ettårsåldern, för att ägaren inte orkar med dem längre (vilket sällan är hundens fel).

Jag kan ärligt säga att för mig hade det absolut inte fungerat att ha valp när mina barn var små, och absolut inte när de var nyfödda. All min tid gick åt till bebisskötsel, och de få stunderna som jag inte hade fullt upp med barn behövde jag sannerligen vila. En valp behöver mer än så, den är värd mer än att hamna i skymundan och det är mitt ansvar som uppfödare att säga nej.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
densomundrar
4/23/15, 6:57 PM
#2

Accepterar och uppskattar dina tankar och åsikter. Jo, jag har tänkt i dom banorna jag med men tror att vi kommer att fixa det iallafall, vi är ju två om både barnet och hunden. Vi bor ju på landet med både egen tomt och mark + omkringliggande sko, så rastning lär inte vara ett problem, hundvana har både jag och sambon sedan tidigare och till viss del även valpvana. Rasen vi kommer att köpa är en ren familjehund, en hund som är rätt nöjd så länge de får vara med familjen. En chow chow. Jag är säker på att vi klarar det då vi både vill ha barn och hund, svärföräldrarna som är pensionärer kommer även dom att ställa upp och stötta med både humdpassning och förmodligen några timmars avlastning från ett ev kolikbarn . Nu är det ju inte säkert att vi ens kan få barn och om man får det att den har kolik, det kan både vara värre med svåra sjukdomar eller bättre :-)

Katti
4/24/15, 10:17 AM
#3

Jag har sett det många gånger, och sällan har det blivit bra tyvärr… Hur hundens personlighet utvecklas beror till mycket stor del på hur mycket tid och energi man lägger på den som valp. Detta är alltså¨helt avgörande för hela hundens liv. A och O tycker jag är att valpen tidigt får lära sig vad som gäller i familjen, och inte minst att man genom lek och engagemang gör den till en följsam och trevlig individ som är lätt att ta med sig och funkar att ha lös. Det är här det brukar falla när man samtidigt har småbarn.

När man har sitt första barn kanske tiden teoretiskt finns (beroende på barnet - när jag hade mitt första fanns den inte!), men när man får kommande barn är livet så fyllt av barn i olika åldrar att jag skulle säga att det är nästan en omöjlighet att samtidigt uppfostra en valp på ett bra sätt. Kanske med undantag för om man är två vuxna som är hemma på heltid och båda engagerade i både barn och hund. Men så är det ju sällan!

Så mitt råd är att vill ni ändå ha hund samtidigt så vänta med alla beslut tills ni har fått barnet och kommit in i de dagliga rutinerna. Då vet ni hur barnet sover och hur krävande det är och även hur ni mår och fungerar som familj. Förlossningsdepressioner är t ex inte så ovanliga och inte heller en fullständigt oresonlig trötthet (vilket jag själv upplevde, trots att jag var hur lycklig som helst över min son på alla sätt). 

Ett annat alternativ är ju att inte skaffa valp utan en vuxen hund!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

densomundrar
4/24/15, 3:40 PM
#4

Förstod inte riktigt vad de menade med detta men menar du att man inte ska skaffa valp i huvudtaget när man har barn eller.missuppfattade jag det? "När man har sitt första barn kanske tiden teoretiskt finns (beroende på barnet - när jag hade mitt första fanns den inte!), men när man får kommande barn är livet så fyllt av barn i olika åldrar att jag skulle säga att det är nästan en omöjlighet att samtidigt uppfostra en valp på ett bra sätt."

Katti
4/26/15, 9:38 AM
#5

Nej, så bra att du påpekar det så att jag får förtydliga det! Jag tycker inte att man ska skaffa hund när man väntar barn eller när man har ett helt litet barn. Inför första barnet har man faktiskt ingen aning om hur det är att vara förälder, man vet inte hur barnet blir (det finns ju allt från "alltid nöjd och glad och sover hela nätterna från början" till "oerhört krävande och sover aldrig mer än ett par timmar i taget"). Andra och senare graviditeter och småbarn behöver ju heller inte bli som de man redan haft.

Så jag tycker att om man ska skaffa valp så ska man vänta tills man är inne i rutinerna i den nya situationen och har en aning om hur dagarna (och nätterna) kommer att se ut framöver! En valp vaknar t ex också av skrikande småbarn, och då behöver valpen gå ut. Och det precis samtidigt som barnet vill ha mat eller ny blöja eller kanske bara kärlek och närhet.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

densomundrar
4/26/15, 10:57 AM
#6

#5 tack, köper helt ditt resonemang då det låter både vettigt och logiskt men vet inte om det fick mig att ändra mitt beslut i just detta fall. Men jag uppskattar åsikter och tankaR.

Annons:
russin
6/16/15, 12:10 PM
#7

Det finns dom där det går kanonbra med nyfödd bebis och valp - men då är det bebis som sover bra, äter bra mm och tyvärr vet man aldrig i förväg hur det blir. En bebis som sover dålig, får kolik osv tär oerhört på krafterna (jag vet av erfarenhet) och då finns inte ens tid för att få tillräckligt med sömn. Än mindre för att ta hand om en valp.

Jag personligen skulle aldrig skaffa valp samtidigt som jag skulle få barn. Möjligtvis fundera på valp när barnet närmar sig året och börjar gå🙂

densomundrar
6/16/15, 12:17 PM
#8

Jag har funderat och funderat på hur man ska göra och hur man ska lösa detta. Vill ha båda delarna lika mycket och vet inte hur jag ska lösa det optimalt. Våran uppfödare är en väldigt barnkär uppfödare och väldigt trevlig och jordnära, så vi tänkte höra med hemme om man kunde få "boka" en valp tills efter bf och så får vi höra av oss om det verkligen inte går. Jag tror att hon skulle tycka det blir toppen och vi tycker att det är en bra lösning för när vi var på besök hos henne sa hon att bara för att man bokat så är det inte köptvång, hon tar hellre en valp som blir såld lite senare än att köparen känner sig tvingad att hämta och att det blir pannkaka av köpet, för allas bästa men framförallt för hundens.

Amandla
6/16/15, 1:25 PM
#9

👍 Det låter som en bra kompromiss!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Vattnadal
6/16/15, 4:27 PM
#10

Varför inte skaffa valp nu, medan ni försöker bli gravida? Då hinner valpen bli lite större, och ni har fungerande rutiner med den när barnet kommer.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

densomundrar
6/16/15, 4:58 PM
#11

Ja, jag hoppas det, för det är den bästa lösningen jag kan komma på. Hoppas även att min uppfödare tycker att det är en bra lösning, jag tror det men man vet ju aldrig.

Upp till toppen
Annons: