Annons:
Etikettlite-allt-möjligt
Läst 3706 ggr
wtf
2015-04-18 21:58

Tik parad trots att hon inte löper?

Hej! 

Jag är ägare till hundar av storlek mindre, även uppfödare av annan ras. 
Igår hände något jag aldrig varit med om förut…
Den ena tiken har löpt och vi har varit väldigt noga (som alltid) och hållt tik + hane i separata rum, separata promenader etc. 

På dygn 17 av löpet (från vad jag sett, kan lika gärna ha börjat någon dag/ar innan) släppte jag ihop dem igen med honom i koppel för att kolla intresse, han var lite "juckig" mot henne men hon la inte längre undan svansen, var inte längre svullen och var allmänt ointresserad, så med ett par "nej" för att få honom att sluta så var det lugnt sen. 
Under hela hennes höglöp har hon tydligt lagt undan svansen och visat att hon vill bli parad.
Höll dem isär en dag till för "säkerhets skull".
Efter dess har de levt ihop igen, sovit och varit allmän ointresserade av varandra "som vanligt"  helt enkelt.
Dygn 22 sen första blodet jag såg var alltså igår. 

Jag släppte ut alla hundarna tillsammans i hundrastgården vi har medan jag gick och pysslade i trädgården en bit ifrån, sen hör jag ett hjärtskärande skrik. 
Det låter som om att en av hundarna skulle ha sugit tag i den minsta tiken och börjat slita sönder henne. Har aldrig hört en hund skrika av smärta på det sättet. 
Springer ut i hundgården och där har hanen kört ner tiken i marken (han 13 kg, hon 5 kg)  och juckar.
Sekunden  jag hinner fram hoppar han av och de sitter ihop.  
Väntar ut hängningen och ringer sen veterinären och frågar om råd. 
De sa att de vill vänta 30 dagar och göra ultraljud innan en ev abortspruta, trots att jag informerade om omständigheter (typ att det är tikens första löp och hon endast är 7 månader gammal). 

Hon verkar i övrigt må bra just nu men hon är väldigt röd i vulvan, man kan se att det ser ut som om att blodkärl spruckit under huden på väggen närmast svansen.

Hur stor är chansen att hon nu är dräktig? Är som sagt väldigt säker på att hon gått ut ur löp och alltså är tagen med våld.
Hon är en sån som inte säger ifrån mot andra hundar förän de verkligen gått över gränsen, och mot en sån stor hund som honom har hon ju tydligt inte lyckats freda sig. :/

Har som sagt aldrig varit med om detta förut, och med tanke på biverkningar av abortspruta är jag inte jättesugen på det, samtidigt som det känns taskigt att vänta så länge med UL att det hinner växa något  på en så ung hund för att sen göra en abort. 

Har försökt att googla men hittar inget vettigt att läsa allt, gissar på att det inte är så vanligt.

Är det någon som har kunskap inom ämnet eller hört om liknande?

Annons:
Amandla
2015-04-19 12:05
#1

Ja, hon kan ha blivit dräktig. Det går visst att ge abortspruta redan nu, ring en annan veterinär. Nuförtiden är det inte alls vanligt med biverkningarna som det var förr.

Jag hade inte vågat släppa ihop min tik på 22:a löpdagen med hanhundar, har hört talas om tikar som parat och blivit dräktiga på allt mellan 4:e och 30 dagen.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
vallhund
2015-04-19 19:06
#2

Boka tid för kastrering omedelbums! Boka in dig på uppfödarutbildning. SKK arrangerar sådana utbildningar regelbundet runt om i landet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

wtf
2015-04-21 13:12
#3

#1 
Tack för bra svar! 
Vi har haft hundar sen 90-talet och när tiken slutat ställa upp sig plus några dagar till så har det alltid gått bra att ha dem ihop!

wtf
2015-04-21 13:14
#4

#2 
Varför skulle jag kastrera framtida avelsdjur? 
 Och jag är väl medveten om hur SKK funkar, tack. 
Har ju bara varit medlem och registrerad uppfödare i x antal år.

Katti
2015-04-21 21:51
#5

Tikar kan paras trotsa att de inte löper. Det är väl inte direkt ovanligt, men händer då och då. Fast din tik löpte ju, även om hon var sent i löpet! 

Läs mitt inlägg #21 i den här tråden! Den handlar om en liknande händelse.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: