Annons:
Etikettvalpköpare-och-fodervärdar
Läst 4377 ggr
Katti
2015-03-26 11:09

Hur hitta bra fodervärd?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två lapphundstikar som båda är äldre och har fått de kullar de ska ha. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att spara någon av deras valpar. Eller… Den enda jag sparade var den enda (av många!) som fick höftledsfel… Så nu står jag här utan avelstik, vilket ju självklart är tråkigt. Samtidigt händer det mycket i mitt liv. Jag har tidigare jobbat hemifrån i mitt eget företag, men är numer beroende av lön från annat jobb. Svårt att ha valpkulalr alltså… Inom ett par år (helst tidigare, men det blir nog inte så) kommer jag att flytta ihop med Den Stora Kärleken ❤️, med allt vad det innebär. Han har tre katter, jag fyra hundar och fyra katter-. Så nej, det känns inte som om det är läge för valp riktigt! Min avelshane har parat en tik som jag har fött upp. Jag tror jättemycket på kombinationen och eftersom jag är den jag är tänker jag förstås valp!!! Tiken är dotter till min ena tik och pappan är den andra tikens kullbror. Då min hane blir pappa till valparna blir den här kullen en kombination av de tre lapphundar jag har. Superkul!!! 

Så nu tänker jag att det vore en bra kompromiss att sätta en valp på foder. Dock har jag tyvärr sett och hört så mycket negativt så jag blir nervös bara av ordet fodervärd. Så hur hittar man en kanonbra fodervärd? Min tanke är att försöka engagera en som redan finns i bekantskapskretsen. Kanske en tidigare valpköpare? Det känns som ett säkrare kort än att plocka någon bara sådär. Tyvärr känns det som om många av de som vill bli fodervärdar mest tänker sig att få en gratishund…

Hur har ni gjort och hur har det gått?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Amandla
2015-03-26 14:38
#1

Jag skulle välja någon som jag redan känner/har  i bekantskapskretsen. Skulle aldrig  våga med en främmande person… Har också hört diverse skräckhistorier.

Än så länge har jag  gott om plats för hundar här, har bara två nu, men så småningom kanske jag hamnar i  den sitsen ändå.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Mysisa
2015-03-26 16:02
#2

Tidigare valpköpare du känner förtroende för? En släkting/vän? En annan uppfödare av rasen som vill använda hunden i fortsatt avel? Etc

minavitas.wix.com/kennel

[Forest]
2015-04-02 21:02
#3

Jag är fodervärd och jag var okänd för uppfödaren. Jag själv har hört skräckhistorier om att vara att ha foderhund.  Jag tror man måste vara kräsen med hitta en bra fodervärd helt klart, att få en bra relation och även att man kan besöka varandra för att hunden ska funka så bra som möjligt när det är dags för bo hos uppfödaren för eventuellt parning/valpning etc.  Jag skulle även tipsa om att bolla med annan uppfödare kanske har denna flera valpköpare som verkar lovande fodervärdar eller tidigare dina egna tidigare valpköpare. Jag förstår att alla inte skulle ta en okänd person, jag tror att annonserar man att man har foderhund kan man få många oseriösa svar med tyvärr. Lycka till med framtidsplanerna :)

JonnaCecilia
2015-04-07 13:36
#4

Jag ska bli fodervärd snart, av en slump egentligen. Jag kontaktade en uppfödare för köp, och hon pratade om fodervärdsavtal vid rätt valp/köpare osv. Så jag är någon hon skulle kunnat sälja till (efter en liten telefonintervju) och alltså inte "ute efter en gratishund" utan var beredd att betala fullt pris. Hade dock tänkt på att ta en kull eller två med hjälp av uppfödaren pga att det är en liten ovanlig ras så det här löser sig bra för båda. Vi har båda intresse av att bevara raslinjen och vill det bästa för valpen. Så jag hoppas att det kommer bli bra! Jag ska hälsa på när valpen är ca 3 veckor och sen tror jag hon kommer hit och lämnar den alternativt att jag hämtar och hon sen kommer och hälsar på efter en månad eller så! :) Så att vi kan lära känna varandra och prata igenom det vi behöver prata igenom.

[Forest]
2015-04-07 20:48
#5

4 nu vart man nyfiken vad är det för ras?

JonnaCecilia
2015-04-07 22:43
#6

#5 Bichon Bolognese! Så ovanlig att du nog kan lista ut precis vilken hund om du skulle vilja ;D

Annons:
[Forest]
2015-04-08 09:17
#7

6 Har en promenadkompis som har en sån liten, trevlig liten ras. Finns inte så många lycka till med planerna :)

JonnaCecilia
2015-04-08 10:35
#8

#7 Tack! Min första lilla hund. Har varit delägare i familjens hundar när jag växte upp, varit fosterhem o.dyl. men detta är första som jag har huvudansvaret för, och första som är liten! Väldigt spännande! :)

Upp till toppen
Annons: