Annons:
Etikettvalparna
Läst 2380 ggr
Katti
2015-03-23 19:14

Sänka priset på valp?

När sänker du priset på en valp? 

Exteriöra avvikelser, som t ex navelbråck, kroksvans eller bettfel?

Rena skönhetsfel, som färg- eller teckningsfel?

Genetiska fel, som att släktingar har fått ärftliga sjukdomar som man fått vetskap om efter parningen, eller att man vid senare gentest fått veta att anlag finns för sjukdom. Så valpen bör inte användas i avel?

Kryptorchism?

Eller sänker du inte priset alls?

Motivera gärna!!!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Amandla
2015-03-24 11:49
#1

Det jag skulle sänka priset för är om valpen har en defekt som kanske kommer att behöva opereras, exempelvis patellaluxation. 

Om det skulle dyka upp fel- eller flerfärgade valpar i  någon kull hos mig (pudel) så skulle  jag inte sänka priset men sätta avelsförbud eftersom det är ett diskvalificerande fel  (vilket det tyvärr finns folk som avlar medvetet på och det skulle  jag aldrig vilja bli förknippad med). Undantag för färgen blå  dock, då det går utmärkt att avla vidare på i både vit och grå avel även om det räknas som ett diskvalificerande fel. Man får ställa ut för att få en bedömning och räkna med att bli diskad, alternativt vänta tills hunden förhoppningsvis blekt ur såpass att den passerar som grå. 

Jag säljer alla valpar till sällskap och självklart informerar jag köparna om vilka eventuella anlag som finns/kan finnas.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Sthlmshundarna]
2015-04-02 19:46
#2

Min första hund hade navelbråck och vi fick köpa honom för sänkt pris. Tycker man borde föra så eftersom det ändå är "fel" på hunden. Navelbråck kan ju växa också.

vallhund
2015-04-02 20:41
#3

Oavsett om det växer bort bör hundarna inte gå i avel=lägre pris.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Cahira
2015-04-02 21:09
#4

Får sätta mig in i scenariot på hur jag tror jag kommer göra när jag väl står där. Och här säljs alla sällskapsvalpar billigare under pet contract så känns som att alla du räknade upp skulle hamna i pet contract kategorin, de skulle ju inte kunna hamna i show contract kategorin liksom. Vissa funkar som både show/pet beroende på köpare men just de fel du räknade upp skulle säljas som pet och därmed automatiskt ha billigare pris. Så landets annorlunda regler väljer det åt mig mer eller mindre.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: