Annons:
Etikettdräktighet-och-förlossning
Läst 1718 ggr
Katti
2/12/15, 8:09 AM

Era förlossningsrutiner

Vad har ni för rutiner kring förlossningen? När gör ni iordning stället där tiken ska valpa? Hur ser det ut? Vad har ni förberett? Vad gör du som uppfödare under själva förlossningen?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Taxelina1
2/12/15, 2:26 PM
#1

Jag tvättar alla lakan och handdukar som kommer att behövas, i 90 grader. Vintertid hänger jag ut dom också. Dom blir ju inte helt sterila, men bättre. Kokar peanger och sax. Bäddar lådan med tidningar och lakan. Plockar fram block, penna och vågen. Ser till att mobilen är laddad. Bilen är tankad. Tiken har alltid en lugn vrå där jag ställer lådan, men det är inte alltid hon väljer den platsen själv. Svårt att komma ihåg alla rutiner. Det går av bara farten.

Hälsning från en stor djurvänCool

Taxelina1
2/12/15, 2:34 PM
#2

Jag använder alltid otalkade engångshandskar. Jag ser till att valpen kommer ut rätt och gör den inte det måste jag hjälpa till lite. För det mesta kollar jag bara så den får fria andningsvägar. Tiken sköter det mesta själv, men man vill ju vara med om utifall att… Ser jag att valpningen kommer komma igång under natten så försöker jag alltid sova en stund under dagen. Ett koppel är bra att ha om man behöver ut och springa lite med tiken. Då tar jag alltid med en handduk, sax och peang i fall valpen skulle födas ute. En skål friskt vatten finns alltid.

Hälsning från en stor djurvänCool

Cahira
2/12/15, 5:54 PM
#3

följer

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: