Annons:
Etikettvalpköpare-och-fodervärdar
Läst 2377 ggr
JennyUtter
2015-01-09 21:48

Tingningsavgift

Hejsan!

Jag undrar hur ni med kennel gör med tingning? 
Låter ni köparna tinga valp hos er?
Motivera gärna ditt svar

Jag planerar lite inför min framtida uppfödning :)

Annons:
Michaela-N
2015-01-09 22:19
#1

Föder inte upp själv men personligen har jag väl lite svårt att se poängen med tingningsavgift eftersom den ändå måste betalas tillbaka om den blivande köparen ångrar sig. Antingen betalar man hela valppriset och skriver köpekontrakt så att valpen är din, eller så låter man bli att betala något alls.

Katti
2015-01-10 10:36
#2

Mina valpköpare får göra det om de vill. Gör de det inte så har vi en muntilig överenskommelse (som självklart gäller!). Om de betalar 20% av valppriset skriver vi kontrakt och de får papper på att valpen kommer att bli deras.

Ser heller ingen stor vits med det då den ju, som sagt, ska betalas tillbaka om de drar sig ur.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

JennyUtter
2015-01-11 11:35
#3

Men visst är det så att valpar räknas som varor enligt  konsumentköplagen? 
och innebär det inte då om en person har tingat en valp och det händer något med den valpen, att du då är skyldig att tillhandahålla en annan valp?

Taxelina1
2015-01-12 10:14
#4

Jag tar ingen handpenning då vi blir av med valparna ändå. Men är det inte så att handpenningen inte betalas tillbaka om valpköparen drar sej ur affären?

Allt det här finns nog att hämta på skk,s sida🤔

Hälsning från en stor djurvänCool

Katti
2015-01-12 10:58
#5

Avgiften ska betalas tillbaka, och det även om de drar sig ur. I vissa lägen kan man ha rätt att dra av för omkostnader, typ annonsering och nytt veterinärintyg, men grundprincipen är att de ska ha pengarna tillbaka.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: