Annons:
Etikettlite-allt-möjligt
Läst 2328 ggr
Saffran0Spice
2015-01-07 12:12

Ta med hund till valpval?

Vad skulle ni som har kennel tycka om detta?

Säga att en person skall köpa valp av er, detta är bestämt och klart och det enda som återstår är att välja valpen.
Skulle ni tycka att det var ok att köparen har med sin hund vid valet av valp för att ''få hjälp'' med sitt val?

Detta skulle självklart ske under uppsikt, när valparna är lagom gamla och köparens hund skall vara vaccinerad, kollad osv efter kennels önskemål vid ett sådant möte tex.

Eller skulle ni vara helt emot detta och om frågan kom - ge ett absolut nej till att köparen har med sin nuvarande hund? =)

Annons:
VildaVittra
2015-01-07 12:24
#1

Har ingen kennel men jag skulle absolut inte tillåta det, då även en vaccinerad hund kan vara bärare på sjukdomar som kennelhosta, något jag inte vill ha i en ovaccinerad valpkull.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Evelina!
2015-01-07 12:33
#2

Skulle också säga nej utifrån de skäl som VildaVittra anger. Överlag är jag skeptisk till främmande djur på gården om där finns dräktiga och/eller digivande djur, just pga sjukdomar och risk för smittspridning.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Katti
2015-01-07 12:51
#3

Jag vill väldigt gärna träffa familjens befintliga hund, för den kommer ju påverka valpen väldigt mycket. Dessutom kan man ju på den se hur husse och matte är som hundägare 😉.

Däremot får den troligen inte träffa valparna. Jag tror inte att den skulle vara till hjälp i valpvalet. Tycker att det är flockledarens roll att avgöra vem som släpps in i flocken!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Taxelina1
2015-01-08 14:32
#4

Jag skulle inte släppa in dom blivande ägarnas äldre hund bland valparna. Men däremot vill jag gärna träffa den ändå, på sidan om.

Hälsning från en stor djurvänCool

JennyUtter
2015-01-09 21:44
#5

Jag har ingen egen kennel (än) men skulle aldrig släppa in en "ny" hund till valparna pga smittorisken. Men åtandrasidan skulle jag inte låta köparna bestämma vilken valp de ska ha, av den enkla anledningen att jag vill ha möjligheten att anpassa aktivitetsnivå, självständigheten hos valparna till rätt ägare.

Upp till toppen
Annons: