Annons:
Etikettjuridik
Läst 4657 ggr
Saffran0Spice
2014-06-13 10:21

När klassas det som valpfabrik?

Ja som rubriken lyder.
Hur många kullar kan en kennel ha per år innan man klassas som en valpfabrik?

Och har uppfödaren något ansvar för valparna efter försäljning även om Ej återköp är ifyllt?

Jag mailar med en som skulle behöva hjälp, men av respekt så nämner jag varken kennel eller köparen det gäller.

Annons:
Praefatio
2014-06-13 11:02
#1

Tror inte att det finns någon officiellt fastställd definition på valpfabrik i Sverige. Det har nog inte heller bara med hur många kullar en kennel tar per år utan hur levnadsvillkoren ser ut för hundarna som avlas på, samt hälsostatus och delvis även ras på hundarna. Jag ser det som att det är en flytande gränsdragning helt enkelt och skulle se samtliga följande som valpfabriker: En kennel med hälsosamma, meriterade djur som lever under okej förhållanden men där man tar för många kullar per tik och år eller har extremt många tikar, och därmed trycker ut kull efter kull i en hög fart, kanske har tre-fyra kullar samtidigt året runt osv. Här snackar vi ju valpfabrik på större nivå, med kanske hundra valpar i omlopp per år, men en valpfabrik som ser "snygg" ut utifrån. En kennel med tre tikar och en hane där hundarna hålls i små burar och endast lever för att föda valpar. Här kanske vi "bara" snackar 40 valpar per år, men situationen runt omkring gör det ändå till en fabrik. En "kennel" som trycker ut kull efter kull av lättsålda valpar (miniatyrblandisar t.ex.) på föräldradjur som inte har stamtavla, har genomgått lämpliga tester osv. osv. Här kanske vi också "bara" snackar 30-40 valpar, och hundarna kan ha det helt okej, men det är fortfarande uppfödning i högt tempo i syfte att tjäna pengar. Som sagt, det här är tre exempel som JAG skulle räkna som valpfabrik, trots att det inte handlar om en lada full med hundar i små burar. Min högst personliga definition av valpfabrik är helt enkelt en uppfödning där syftet tydligt är att tjäna stora pengar på valparna, och där valpars och föräldradjurs hälsa kan men inte nödvändigtvis måste prioriteras lågt.

Saffran0Spice
2014-06-13 11:09
#2

#1 ok, tack för svar! =)

russin
2014-06-13 11:42
#3

3-4 kullar per år räknar knappast jag som valpfabrik - allting är beroende av tid, intresse mm🙂

För mig är valpfabrik oseriösa "uppfödare" som inte månar om djuren, utan låter dom få kull på kull utan vila mellan kullarna (ofta inte ens lagligt alltså), låter tikar fortsätta få kullar långt upp i ålder bara för att "klämma ur" så mycket pengar som möjligt. Till detta är det ofta undermålig vård i form av skötsel och veterinärvård.

Man kan alltså inte gå efter hund många hundar en uppfödare har eller hur många kullar denne tar, utan man måste se på helheten.

Praefatio
2014-06-13 11:49
#4

#3 Vet inte om du syftade till mitt inlägg nu, men jag menade alltså att man konstant har 3-4 kullar året runt, dvs. över 20 kullar per år. Håller med om att 3-4 kullar per år kan vara helt okej.

Saffran0Spice
2014-06-13 11:54
#5

Det jag kan säga om kenneln utan att ge namn på den är detta.

  • Kenneln har ALLTID valpar till salu, och tar kull efter kull på sina tikar utan ''vilo-månader''.
  • Kenneln lever endast på aveln och tar därför höga priser, när köp är gjort skiter de i vart valparna hamnar och om köparen behöver hjälp med något.
  • Hundarna är fina på bild, men med tanke på avelsstrategin så kan man ju tänka den mentala stressen hos dem…
  • Köparen blir väl bemött - men efter köp så avslutas kontakten helt och kenneln vill inte veta av dem.
  • Köparen blir inte korrekt och fullständigt informerad om kontraktet utan får höra ''det bra'' men blir lite vilseledd gällande punkter i avtalet ( i detta fall innebörden av Ej återköp)
russin
2014-06-13 12:58
#6

#5 - tar dom kull på kull utan att låta tiken vila, så är det inte en seriös SKK.registrerad kennel. Det finns regler att följa som följer både SKK:s regler och våra lagar.

Sen önskar jag att folk vore lika noga med att köpa hund som med annat - att folk lär sig läsa köpekontrakt mm och inte bara tar allting för givet. Då skulle mycket vara vunnet.

Annons:
russin
2014-06-13 12:58
#7

#3 - aha, trodde du menade 3-4 kullar per år 🙂

Saffran0Spice
2014-06-13 14:55
#8

#6 Tyvärr är detta en reggad kennel, men ingen verkar ha reagerat.

tlover
2014-06-13 15:18
#9

#8 Nu kan jag ingenting om SKK men kan man inte "anmäla" gårdar så att nån åtminstånde kan fara och kolla?

Som genbank (lantraskaniner) ska man vara beredd på att när som helst få en inspektör från förningen som kommer och kollar, jag har aldrig hört talas om nån som haft besök men skulle jag misstänka att nån genbank beter sig dåligt skulle jag kontakta genbanksansvarig helt enkelt.

Man får ju inte heller avla för hårt på djur (vilket djur det än är) och man kan anmäla dålig avel till jordbruksverket. Kenneln i fråga ska ju också vara registrerad hos jordbruksverket om det är deras enda inkomst.

l'm back

russin
2014-06-13 20:20
#10

#8 - man kan inte registrera valpar efter tik som inte fått den vila den ska ha. Så absolut skulle dom reagera, så något stämmer inte här 🙂 Skulle sådana saker ske om och om igen, så skulle det bli ett disciplinärende av det hela med risk för uteslutning.

Märkligt att ingen anmält människan om det sker skumraskgrejer där…

Saffran0Spice
2014-06-14 10:30
#11

#10 Går det att anmäla anonymt till SKK tex?
För något stämmer verkligen inte om men inte kan regga valparna.

russin
2014-06-14 10:47
#12

Visst kan du det - även till Jordbruksverket om du misstänker missförhållanden.

Är du säker på att en och samma tik får kull tätt, tätt då ? Man får ta 2 kullar på två löp efter varandra, men därefter måste tiken vila minst 13 månader innan den får paras igen. Det gäller oavsett om det är SKK-registrerade valpar eller blandrasavel (men det sistnämnda svårare att kontrollera tyvärr)

Saffran0Spice
2014-06-14 10:49
#13

#12 Ok Tack för svar!

Då kommer jag ringa SKK och Jordbruksverket, för efter informationen i denna tråden så blev misstankarna betydligt större och mer suspekta!

Annons:
Upp till toppen
Annons: