Annons:
Etikettvalparna
Läst 4181 ggr
[elaktroniqe]
2/18/14, 11:28 AM

Morrar åt sina 5 dagar gamla valpar?

Jag skrev ju en tråd om mina första valpar och funderade på vikten på dem, och bebbarna växer och bli tjocka och goa, de har ca 40 g kvar att gå upp för att ha dubblat sin födselvikt, och de är inte en vecka förrens på torsdag. :) 

MEN, igår kväll och idag på morgonen har jag hört att tiken har morrat åt de små, och båda gångerna har det skett när valparna har krypit mellan frambenen/runt huvudet på tiken. Är detta normalt? Jag är väldigt fundersam på varför hon gör detta och jag hittar inget om det på nätet.

Kan det vara så enkelt att hon börjar fostra dem redan? Jag tycket att det verkar vara på tok för tidigt och valparna hör ju inte ens hennes morrningar ännu?

Är orolig för att hon ska bli arg på valparna och skada dem.

Annons:
Cahira
2/19/14, 12:29 AM
#1

Tycker det låter som tecken på smärta jag.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[elaktroniqe]
2/19/14, 9:51 AM
#2

Smärta pga. Vad? Hennes spenar är mjuka och fina, inte röda eller hårda och hon reagerar inte vid beröring, inte heller när valparna diar. Och hon är pigg, äter och dricker i massor. Blöder lite ur vulvan fortfarande men det är enligt. Vet normalt. :)

Anna-Helga
2/19/14, 10:01 AM
#3

Förstår att du blir fundersam. Det skulle nog jag också bli… 🤔 Vad är det för ras?

Katti
4/2/14, 7:55 AM
#4

Det enda jag har varit med om i den vägen är en tik som första dygnet ville döda en av sina valpar (hon fick sju). Jag var tvungen att ha munkorg på henne (en strutmodell, så att hon ändå kunde tvätta sina valpar). Självklart lämnade jag henne inte med munkorgen utan jag ver med hela tiden. När jag hade fullt fokus på henne fick hon vara utan den.

Det var som sagt bara en valp hon var arg på. Efter första dygnet funkade det, men hon var under hela tiden valparna bodde hos oss hårdare mot just den valpen. Det var tikens första kull och hon hade ingen mer kull.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: