Annons:
Etikettfrån-planering-till-parning
Läst 8085 ggr
russin
2014-01-29 12:55

Planering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äntligen kan jag börja planera inför min nästa valpkull - det är över 6 år sedan sist🙂

Så blir saker som jag vill, så kommer det tassa runt några små heelervalpar här i höst, för till sensommaren/början av hösten ska förhoppningsvis min ena heelertik paras. Ser så fram mot detta🙂

Här är Mini, som är den tilltänkte modern (hon har gått ner några hekto sen bilden togs😉)

Annons:
Em_
2014-01-29 13:00
#1

Vad roligt! Fortsätt gärna med uppdateringar, skulle vara kul att följa Mini :)


russin
2014-01-29 14:03
#2

Absolut ska jag göra det, men det dröjer ju en tid. Båda tikarna väntas börja löpa under februari, men ingen ska paras då - det blir till höstlöpet (runt augusti) som parning planeras🙂

tjoopa
2014-01-31 22:44
#3

Roligt med en valpkull :D


Fruset blåbär
2014-02-01 09:53
#4

Spännande! Har du hittat någon/några intressanta hanar ännu?

russin
2014-02-01 10:39
#5

#4 - jadå, hane är vald. Har spånat på hanar i flera år, men återkommer hela tiden till den jag fastnade för först. Tror dom kommer komplettera varandra bra 🙂

Fruset blåbär
2014-02-01 13:13
#6

Kul! DÅ håller vi tummarna att planerna går i lås!

Annons:
russin
2014-04-03 15:09
#7

Nu känns det lite i maggropen 🙂 Har nämligen bestämt mig för att para nu på vårlöpet istället, då dom varit sena med löpet nu. Min ena tik började löpa idag, så den andra (som ska paras) kommer troligtvis igång inom det närmaste.

Gah, det är 6,5 år sedan jag hade valpar senast och vill verkligen att detta ska gå vägen 😃 Många tankar far i skallen. Går allting som planerat, så blir det sommarvalpar.

Fruset blåbär
2014-04-03 15:54
#8

Håller tummarna för att allt går som det ska! Härligt med en sommarkull! 🙂

AnnaKarin
2014-04-03 20:59
#9

Lycka till !

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

[[Boris Sager]]
2014-04-05 17:22
#10

Låter spännnande #7!

Hoppas du uppdaterar!

russin
2014-04-05 21:02
#11

#10 - absolut ska jag göra. Det börjar närma sig löp nu. Åtminstone enligt hanhundskompisens nos😉

russin
2014-04-15 12:11
#12

Blir lite galen här. Mina tikar brukar löpa samtidigt, men inte denna gång.  Den yngre tiken började för nästan 2 veckor sedan, men inte den andra. Självklart bara för att jag vill hon ska löpa, så vi kan planera in herrbesöket 🤪 Hon har haft "före-löp-beteende" ett bra tag nu, så det borde sätta igång när som….fast det har jag tyckt rätt många veckor nu 😂

Katti
2014-04-15 18:33
#13

Mina hundar löper mycket punktligt med 6 månaders mellanrum, men i stort sett alltid en till två veckor senare när jag väntar ivrigt för att de ska paras Funderar.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
russin
2014-04-15 20:57
#14

#13 - jo men självklart är det så. Bara för att man ska bli extra nervös😃

russin
2014-04-16 11:09
#15

Äntligen börjar det närma sig - damen i fråga har börjat löpa 🙂

Nu ska bara allting annat klaffa - att vi åker på rätt dag, att tycke uppstår osv. Nervöst värre 😃

tjoopa
2014-04-16 16:43
#16

#15 Lycka till, pirrigt 😛


Cahira
2014-04-17 23:02
#17

IIIIH vad spännande!!!! Mini-minisar! 😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
2014-05-02 11:26
#18

Nu har det varit kärlek, så nu får ni hålla tummarna för resultat🙂

Fruset blåbär
2014-05-02 12:37
#19

Tummarna hålls! 🙂

[[Boris Sager]]
2014-05-02 14:22
#20

Här hålls tummarna också.

Min malteserkille parade i början av April, så jag väntar också på resultat.

Annons:
russin
2014-05-22 15:26
#21

Imorgon har det gått 3 veckor sedan Mini hade sin date och vissa saker är annorlunda med henne, så jag misstänker hon är dräktig - jag hoppas i alla fall på det 😃

Cahira
2014-05-22 19:18
#22

#21 Bildbevis så fort saker verkar synas! ;) 

#20 Du med! Bildbevis!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Amandla
2014-05-22 19:48
#23

#21 Imorgon har det gått tre veckor för min lilla Pixie (toypudel) också! Jag tror att hon är dräktig, hon har en så speciell blick "jag är såååå graviiiiid… " och är lite lagom äcklad av sin mat. I normala fall hoppar hon inte över några måltider precis 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
russin
2014-05-23 08:25
#24

#23 - aha, kul med en till som beräknas samtidigt😃

Amandla
2014-05-23 10:01
#25

Ja det blir skoj att jämföra hur de växer 🙂Jag gissar att Pixies valpar kommer att födas 4-5 dagar före beräknat datum (4 juli), förra gången kom de 7 dagar innan. Hon hade en kull hos en uppfödare då.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
russin
2014-05-23 17:15
#26

Idag ville inte Mini ha frukost och det är mycket ovanligt. Det bådar gott🙂

Amandla
2014-05-23 18:48
#27

👍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
russin
2014-05-24 12:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

3 veckor och det börjar synas lite på "tuttarna" 🙂

Matlusten är obefintlig just nu, men det beror nog även på den tryckande värmen. Min andra heeler äter knappt alls nu, men hon brukar ha två "fasteveckor" några veckor efter löpet så båda bara står och glor fånigt när jag tar fram mat 😓 Det får bli halvfrusna revben till kvällen, för det verkar mest populärt just nu.

russin
2014-06-06 12:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Idag är det 5 veckor sedan parningen. Matlusten som nästan var obefintlig i två veckor har kommit tillbaka och morgonillamåendet är tack och lov väck 🙂

Nu hoppas jag verkligen att det finns "något" därinne, för hon har aldrig visat några tappad matlust"-symptom efter löp tidigare.

Fruset blåbär
2014-06-06 15:57
#30

Det ser väl lovande ut - en rejäl mage i alla fall 🙂

russin
2014-06-06 17:22
#31

#30 - lite mage har hon fått, men hon saknade lite midja även före parningen😉 Lättfödd dam det här, så jag är ändå glad hon inte gått upp i vikt än - hon får bara bli "bebistjock" och inte fet

Amandla
2014-06-06 20:04
#32

Hållet tummarna för din tik, russin!👍

Min Pixie är helt säkert dräktig, hon har gått upp 300 gram på en vecka (totalt upp 350 från parningen) och ökat totalt 3 cm i midjan. Fast hon har ingen midja längre 😛


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Cahira
2014-06-06 20:17
#33

Gud jag verkligen älskar henne! Hon är så himla vacker!

Om hon får miniminisar så kommer jag flyga hem och kidnappa en! (nästan)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

vallhund
2014-06-07 07:34
#34

Du får PMa mig så samordnar vi valpnappningen.😉

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Cahira
2014-06-07 07:34
#35

Absolut! 👍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
2014-06-07 08:02
#36

😃

vallhund
2014-06-07 10:13
#37

Jag föll pladask för en schävapp häromdagen när jag surfade in på Krokasmedens hemsida, som tur var blev den såld innan jag fick tummen ur a******et att bestämma mig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

russin
2014-06-07 13:11
#38

#37 - valpar är livsfarligt😂

vallhund
2014-06-07 13:30
#39

#38 Speciellt schävappöron, hur kan någon motstå dem?

http://www.krokasmeden.com/as-kull/valp/bilder/140418/IMG_3590.jpg

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

russin
2014-06-07 14:02
#40

❤️

Taxelina1
2014-06-16 07:53
#41

Härlig tråd här. Den kommer jag verkligen följa. När vi har barnfamiljer här och hälsar på en kull valpar brukar jag alltid säga till barnen att alla redan är sålda. Annars tjatar dom ihjäl föräldrarna. Har en tik som är beräknad till 30/6 Tjock och rund nu ;o)

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
russin
2014-06-16 08:41
#42

#41 - åh vad mysigt. Vad för ras har du (kan det va tax) ?

På min tik syns det knappt att hon är dräktig och hon var 6 veckor gången i fredags 🤐 Men något litet måste gömma sig därinne eftersom så mycket är ändrat med damen efter parningen (jag har inte brytt mig om att ultraljuda - blir det så blir det ändå). Haft morgonillamående vecka 3-4. Ätit otroligt dåligt vecka 3-5 och har med det inte gått upp ett endaste hekto än . Detta är en hund som aldrig matvägrar annars och inhalerar maten på 30 sekunder… Dock har hon mycket bröstkorg, så det går nog att gömma en eller två foster där bakom och lite, lite mage har hon fått och blivit något bredare. Men det är nog inte mer än en eller två därinne skulle jag tro. Tyvärr kan jag heller inte känna på henne, då hon gått från att vara en hund som älskar att bli gosad på magen till att vara väldigt rädd om sin mage (eller om hon blivit kittlig !) Hon rullar över på rygg, men så fort jag lägger min hand där så sprätter hon med bakbenen och rullar bort 🙂 Så hon smyger med sin dräktighet - om där inte bara är blå rök, men det tror jag inte. Det är bara att vänta och se. Pigg och glad är hon i alla fall, vilket är viktigast❤️

Taxelina1
2014-06-16 15:00
#43

#42 Det är en norrbottenspets tik. (Jag hade en taxtik men fick tyvärr ta bort henne)

En del tikar visar verkligen väldigt dåligt om dom är dräktiga. En tik vi har här brukar gömma dom i bröstkorgen, brukar vi skoja om.

Det ligger nog några gömda där i något hörn ska du se. Vet du hur mycket hon vägde innan, så kan du kanske väga henne nu och se skillnaden.

Hälsning från en stor djurvänCool

russin
2014-06-16 15:14
#44

Vikten går inte att gå på, då hon ärligt inte gått upp en endaste hekto (vägde 5,3 före parning, vilket egentligen är 3 hekto för mycket) - men å andra sidan har hon ätit otroligt lite under 3 veckor, så jag hoppas hon gått ner i vikt men upp i valp 😃 Få se vad som händer närmaste veckan…

Hon är även kort och har kraftig bröstkorg, vilket gör det ännu svårare att se. Tycker dock hon borde fått lite mer tuttar - men även där kan det ju komma mer senare, hon har pyttetuttar annars och mer än så är det nu.

Det som skett är att vulvan fortsatt vara stor efter parningen.
Fick "hårdare" juver 3-4 veckor efter parningen.
Illamående med morgonkräkningar och nästintill total matvägran vecka 3-4, fortsatt vara jättesvår med maten vecka 5 men började i förrgår (vecka 6) att äta lite bättre (nu kan hon precis äta normalranson).
Har senaste nätterna börjat väcka mig för att gå på toa(bajsnödig) vilket aldrig sker annars (är det trångt därinne ?) men är normal i magen.
Vill inte bli gosad på magen, vilket hon älskar annars.

Så det är svårt - hon har aldrig visat något av detta efter något av de tidigare 4 löpen, så alla tecken finns - förutom dräktighetsflytning. Men hon är så låg att jag kan ha missat att se om det varit.

Så frågan är om det finns något därinne ? Sätter jag henne med ryggen mot mig i knät, så är det mer mage än det är i vanliga fall och hon är mer jämntjock över midjan, men långt ifrån så där att man kan hojta "kolla -  dräktig tik"

Taxelina1
2014-06-17 08:25
#45

Verkar vara en svårläst tik ;o} Taxfröken vi har här (inte min) visade alla tecken på dräktighet, men hon är tom :o( tyvärr…Hon parades troligen för tidigt. Men men, vi får prova vid nästa löp i stället. En annan tik (inte min) här matvägrar nu, så hon får färskfoder för det är det enda man får i henne. Det är ett tydligt tecken. Hon lägger valparna i bröstkorgen till sista veckorna. Nu känner jag just ingenting. Känner man runt midjan varje dag på tiken när hon står upp, kan man till slut känna skillnaden. Vår egna tik äter som en häst och la ut om midjan nästan på en gång och nu är hon så rund och fin. Hennes tidigare kull som är ett år nu precis ska vi ha en valpträff med på Mamima vildsvinshägn. Dom har blivit toppen allihop. Men mamma får snällt stanna hemma. Pappa också. Vi som har dräktiga tikar har verkligen en spännande tid framför oss ;o}

Hälsning från en stor djurvänCool

russin
2014-06-17 08:37
#46

😃 Ja det är verkligen spännande och helst med en tik om smyger och är lite hemlig med vad hon gör.

russin
2014-06-17 13:12
#47

Helt plötsligt har damen i fråga gått upp 2 hekto på 3 dagar, så lite hopp finns det😂

russin
2014-06-17 17:51
#48

Nä, jag får nog inse att det inte blev något denna gång - trots alla symptom hon visat som hon aldrig visat efter löp förut 😕 Har kikat på kort jag tagit sen parningen och inga tuttar har blivit större och det syns ju tydligt på en förstagångs tik. Jaja, så är livet och vi får prova igen vid nästa tillfälle 🙂 Får se till att hon kommer i ordentlig form först bara.

Annons:
Cahira
2014-06-17 19:51
#49

Haller tummarna att tuttarna bara ar lite trogstartade. 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
2014-06-18 10:37
#50

#49 - om det bara vore storleken. Dom har inte ändrat minsta färg heller. Inga "hallontuttar" 😕

Frågan är bara om hon blev dräktig och om det ev resorberats - detta med tanke på att hon aldrig visat något efter löp tidigare. Nu med fortsatt svullen baktill, matvägran, morgonillamående mm. Hon är tjockare runt magen, det går inte att komma ifrån och det trots att hon ätit mycket mindre än hon brukar - men inte så mycket att det bara skulle vara 2,5 vecka kvar.

Gah, ibland stirrar man sig nog blind på saker av ren önskan - men vi får prova igen nästa löp 🙂 Mini mår bra i alla fall och är pigg - det är viktigast av allt - även om jag sett fram mot sommarbebisar 😉

Taxelina1
2014-06-18 11:09
#51

Men håll koll på henne ändå. Kanske hon bara har en eller två som ligger gömda någonstans, bara för att reta dej🤪

Visst är det skönare att ha en sommarkull. Våra tikar skulle löpt i feb/mars men drog ut på tiden så dom här kullarna blir ovanligt sena. Ibland får man känslan av att dom drar på löpet enbart för att jäklas🤔

Tråkigt när valparna resorberas. Vi har råkat ut för det några gånger. Först visar tiken alla tecken och blir rund, för att i nästa sekund smalna av igen😕

Hälsning från en stor djurvänCool

russin
2014-06-18 11:15
#52

Jo självklart håller jag koll - jag är liksom ändå hemma med dom nästan hela tiden och vi ska ingenstans🙂

Det märkliga är att hon fortfarande är lite "löpsvullen" precis som om hon vore dräktig och både min andra tik och bekantas hundar tycker hon luktar annorlunda och visar det med intresse ?! Men men, så länge hon mår bra och inget konstigt inträffar så avvaktar vi och ser vad som sker 🙂

Lite det som du säger sa en granne till mig - först innan dom ens visste att hon var parad - att hon blivit rund, men nu häromdagen när dom såg henne igen att hon smalnat av lite istället för bli tjockare som hon borde ha blivit. Så inte alls omöjligt att det blev så.

Men men, vi kan inte styra över allt - tyvärr ibland 😉

vallhund
2014-06-18 11:32
#53

En BC ägare/uppfödare fick registreringsförbud i 2 år efter att tiken valpat 2 veckor efter en vallhundstävling, inte ens vet undersökning före tävlingen misstänkte dräktighet.

Det bidde en valp o den var inte liten.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Taxelina1
2014-06-18 11:36
#54

#53 Helt sjukt. Jag har aldrig råkat ut för något själv, men hört talas om att det rätt som det var låg en valp i hundbädden helt utan förvarning.

Grymt att sätta registreringförbud om det hänt en enda gång.

Hälsning från en stor djurvänCool

vallhund
2014-06-18 11:47
#55

#54 Instämmer. SKK är ibland ganska fyrkantigt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
russin
2014-06-18 12:09
#56

Jo jag har hört om dom som inget märkt och även där veterinären missat vid undersökning - så koll kommer jag absolut ha. Ingen skulle bli gladare än jag om hon överraskar mig även om risken känns väldigt liten 🙂

Taxelina1
2014-06-18 15:47
#57

#56 Vi får hjälpas åt att hålla tummarna…

Hälsning från en stor djurvänCool

vallhund
2014-06-18 17:19
#58

Här håller vi tassarna oxå.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Cahira
2014-06-19 05:17
#59

Har med!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

hund_katt
2014-06-21 20:07
#60

Vårat sto blev tjuvparad en gång, som vi inte visste, det syntes inget på henne, inte ens vet hade sett något när hon rönkades för något… kommer inte ihåg vad.. ajs, och helt plötsligt stod det ett föl i hagen. Vilken tur vi hade att hon fick ett väldigt litet föl så hon fick ut det själv.. och tur också att vi hade storstädat i boxen(de har boxar/små hus i hagen, så de går ut och in som dom vill, då vi inte har något stall) bara någon dag före, och lagt in mycket halm och hö Så tappa inte hoppet ännu ;)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Cahira
2014-06-22 04:17
#61

#60 Exakt samma hande Mikes forra hast! Han skickade ivag henne for parning med en annan arab och karln sa att dom inte parat sig sa det blev ingen sprangavgift. Stoet visade inga som helst tecken pa draktighet och vips en morgon stod det ett friskt fol dar. Stoet hette Pepsi sa folet fick heta Diet Pepsi. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
2014-06-22 08:56
#62

Den lite uppblåsta magen sjönk ihop före helgen och hon är piggelin som tusan. inga bebbar denna gång, så vi gör nytt försök nästa löp….suck

Annons:
Taxelina1
2014-06-22 23:43
#63

Vad synd. Då får vi hålla tummarna vid nästa löp i stället…

Hälsning från en stor djurvänCool

Cahira
2014-06-23 21:22
#64

Beklagar.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Amandla
2014-06-23 22:49
#65

Så tråkigt när det inte blir som man hoppas. Bättre lycka nästa gång!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
russin
2014-06-24 08:29
#66

Bara för det så kommer dom säkert att dröja med nästa löp extra länge😃Jaja, så är livet - det blir inte alltid sm planerat. Nu tröstanmält till en extra utställning i sommar istället för den andra tiken🙂

Taxelina1
2014-06-24 08:42
#67

Det brukar bli så när man väntar…och väntar…och väntar, suck!

Alla våra tikar har löpt utom den jag verkligen väntar på. Den jag väntar löpet på har en hanhund i Finland som går och vankar och längtar. Men icke…inget löp här inte. MEN nu är det ju så med våra små komplicerade fröknar att dom kan hoppa över löpet om den andra tiken är högre i rang och även då blir parad. Då behövs det ju liksom inte några fler kullar. Så nu ska fröken i fråga få flytta hem till sonen som bor ett par hundra meter härifrån och bo ihop med en annan hane vi har🤪

Hälsning från en stor djurvänCool

Upp till toppen
Annons: