Annons:
Etikettvalparna
Läst 39384 ggr
Katti
3/15/09, 12:27 PM

Valplådor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Valplådor kan se ut på många olika sätt. Visa gärna bilder på era, så kan vi andra få tips! Har sett att det finns att köpa också: Anicare

Själv föredrar jag en enkel modell och vill absolut inte att det ska vara golv i. Förut har vi haft plastmatta i köket där den står och då är det bara att lägga tidningar in under kanten. Nu har vi klinkergolv, så jag har lagt en plastmatta under alltihop först. Använder bara valplådan i 3-4 veckor (tills de börjar klättra över Flört).

Sist gjorde jag det riktigt enkelt för mig och köpte färdiga hyllplan på IKEA. Billigare än att köpa en hel skiva, och betydligt smidigare!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
AnneN
3/16/09, 10:01 PM
#1

Vill passapå att informera om vilka mått valplådan bör ha.

25 § Följande mått är minimått för valpningsboxar.

Tikens mankhöjd

**

Boxens storlek (m²)

**

< 25 cm

2

25 - 30 cm

3

30 - 40 cm

4

40 - 50 cm

6

50 - 60 cm

8

60 - 65 cm

9

> 65 cm

10

Källa: http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Katti
3/16/09, 10:42 PM
#2

De måtten är för boxar och har inget med valplådan att göra. Det är det totala utrymmet som en tik med valpar ska ha (reglerna är skrivna utifrån att hundar bor i hundhus/hundgårdar eller i det här fallet i boxar utan rastgård som på många hundpensionat).

En valplåda ska vara en trygg plats för tiken och de små valparna. För att hon ska känna sig trygg får den inte vara för stor. Till mindre hundar är det t ex många som använder runda hundkorgar i plast den första tiden, eller för den delen plastbackar av olika slag. Till större hundar är det svårare att hitta något färdigt att använda, så man får plocka fram såg och skruv! Jag vet att många använder pallkragar, men är själv lite tveksam till det. Det går nog att få säkert om man slipar och fixar lite med hörnbeslagen, men jag vill ha en snyggare låda Glad.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

AnneN
3/17/09, 12:24 AM
#3

#2 aha det visste jag inte men bra att veta iallafall

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

krasivis
3/17/09, 10:16 AM
#4

Så här ser vår valplåda ut.Den är gjord i vattentålig plywood. Så hela lådan går att skura utan problem. Ramen som finns för att förhindra att tiken klämmer valparna är löstagbar så den tog vi bort senare.

www.krasivis.se

CJ40
3/17/09, 9:06 PM
#5

Ja jag brukar ha en biabädd till valpningen och sätter en ngt högre kombostgaller för inuti den hagen som kommer bli deras sovrum för 8 v framåt men jag utökar den efter vart och dom är ute mkt på köksgolvet eller ute i hundgård då vädret tillåter de sista 3 veckorna. Biabädden brukar fungera ca 2 v sedan blir det för varmt för både tik och valpar och för litet utrymme för springande ben:-)

Biabädden tycker jag är bra då dom rullar ner bra från sluttande kanterna och den värmer lagom bra för tik och valpar + lätt att rengöra. har sydda övedrdrag av påslagan och drar över med tjocka handdukar + tidningar i botten under överdraget, så snabbt och lätt att byta då valpningen är klar, rent och bra!

Själva valphagen har jag köpt från http://www.kulltorpspressgjuteri.se/, vist inte billigt men samtidigt den står sig i alla år framåt så… Ser snyggt ut och är lätt att rengöra och det är ju A & O tycker jag!

Aoska
3/18/09, 5:05 PM
#6

Åskas valplåda är tvådelad, men man kan ta bort mellanväggen, vilket jag ska göra när valparna blir större. Ärligt talat tycker jag den är nog så stor 1x1,5m. Åska är ju inte så stor hon heller.

 Botten är gjord av någon lätt plåt, som ska användas ute till sjöss (ska ej rosta med andra ord). Alla väggar är löstagbara.

I botten använder jag tidningar, en fårskinnsliknande hundpläd och över det så byter jag med gamla påslakan som kasserats från vanligt bruk.

Den delen där inte valparna är, sätter jag valparna i när jag byter i deras bädd.

valparna1 dag by you.

Annons:
mamski
3/25/09, 12:48 AM
#7

Det är himla bussigt mot tiken om man också fixar nåt typ av tak. Det behöver inte vara märkvärdigare än en filt som man riggar upp ovanför åtminstone en del av valplådan. Tiken känner sig genast mycket tryggare.

Återkommer med bild på "sänghimmeln" vi gjorde inför årets valpkull, den vi har nu.

[jakke94]
4/5/09, 5:46 PM
#8

vi har ganska likt #4
med pinnar som gör så inte tiken klämmer dem och resten är gjort av playwood

[Liiillap]
4/23/11, 8:09 PM
#9

Ska förhoppningsvis vara kennel flicka åt en briard tik och hennes valpar ( om nu hon har några.)

min fråga är hur stor en valplåda ska vara
tiken är 63 i manke ?

Vattnadal
4/27/11, 4:50 PM
#10

Vi slängde ihop en låda av kompostgaller, brädor och rundstav. Sen massor av filtar så att det blev en koja. Taket fick vi dock ta bort efter några dagar, för Drífa investerade lite väl mkt i valparna. Hon vägrade lämna dem för att kissa, äta ed. När det blev liute ljusare i rummet gick det bättre.

I den här artiklen syns lådan en del, som den såg ut under valpningen. Fösta bilden är taket flyttat på, för att kunna fota.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Facklan
6/25/12, 3:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

jag har ju inte någon verksamhet utan jag fick min första kull nu o det kommer nog inte bli fler … så länge vi bor i stan … men vi fick tips med barn pool den har fungerat bra tills dom nu efter 3 veckor börja ta sig över kanten … då kommer dom få en anknytning till av en bokhylla som ligger …

Det har varit jätte smidigt att rengöra o att kunna hjälpa till vid förlossningen, min tik var inte jätte sugen på poolen först men den är så stor 150cm i diameter att hennes biabädd går in i den o den läg hon jätte gärna i innan …

Katti
6/26/12, 1:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Mina hundar har tak över lådan de första veckorna. Det uppskattas mycket av tikarna!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

russin
7/1/12, 7:38 PM
#13

Jag har tyvärr ingen bild, men körde på barnpool från dag 5-6 vilket mammahunden älskade. Mjuka sköna kanter

Annons:
Jetaime
2/23/17, 5:23 PM
#14

Vet att den här tråden är ganska gammal, men det är kanske någon mer som vill dela med sig? Kul att se hur andra har löst det. Eller om någon kanske har en bra länk med lite inspiration! :)

Fisherling
2/23/17, 7:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Oj oj, nu fick jag gräva bland gaaaamla bilder. Bilden är på vår egensnickrade valplåda för de 10 valpar som vår älskade Milla fick 2005 😍

Den var väldigt rymlig när de var mindre 😂

Mysisa
2/25/17, 10:13 PM
#16

Har ingen bild, men jag använder en gammal utställningsbur som jag lagt en filt över och inrett mysigt.
Hade till min första kull förberett en plastlåda men den blev dissad och tiken valde att valpa i ett hus min dåvarande sambo byggt.
Med burlösningen har jag bättre översikt än i huset

minavitas.wix.com/kennel

Upp till toppen
Annons: