Annons:
Etikettlite-allt-möjligt
Läst 10994 ggr
Katti
2010-03-07 18:43

Vilka raser är du intresserad av?

Jag kom på att vi ju kan berätta här vilka raser vi är intresserade av och inte bara vad vi föder upp. Det är ju kul med gemensamma intressen och kan säkert ge uppslag till nya diskussioner!

Jag kan ju börja (det blir nog några stycken det här!):

Vallhundar är min grej! Jag gillar hundar som vill vara till lags och är snabba i tanke och handling. Överst på listan kommer kelpie (och ändå har jag ingen just nu…). Som tvåa kommer finsk lapphund, som jag ju har. De går inte i grupp 1, men har ju ändå ett förflutet som vallare. Sheltie har jag haft och jag älskar dessa hundar. De som inte är för  stressade och nervösa i alla fall… Jag står för att det är en ras där det finns mycket att jobba med när det gäller mentaliteten. Tycker mig dock märka att det helt klart är på väg åt rätt håll, så det känns hoppfullt! Terv och Groenendal har jag haft. Det är underbara hundar i rätt händer (båda raserna är dock för söta/vackra för sitt eget bästa vilket nog är anledningen till att de ofta hamnar i fel händer, d v s folk som inte fattar att de har en brukshund med kapacitet)! BC är härliga hundar. Inget för mig att äga (kelpie har allt jag behöver Glad), men jag beundrar dem! Likaså aussie. Mini-aussie har jag ju skrivit om tidigare. Inte godkända av SKK/FCI men oh så härliga!

Och så min sista ras, nämligen portugisisk vattenhund. Underbara hundar, helt olika min vanliga hundtyp. Ingen hund jag skulle ha valt kanske (jag blev vald i det här fallet!!!) på grund av pälsen. Dock helt underbara på insidan. Jag hade en period när jag snöade in på MH. Kollade olika rasers medel och de som, i teorin, passade mig bäst var labrador, schäfer och portis. Mycket leklust, stor nyfikenhet, lite rädslor och lite försvarslust vill jag ha!

Vet inte om det är åldern (är 40!) men av någon anledning har småhundar börjat intressera mig på senare år. Via mittelspitz har jag börjat titta på kleinspitz. Papillon är också en favorit. Och japansk spets är sååå söta! Pudlar är trevliga hundar, men inget för mig med all pälsvård som krävs (ska jag ha en hund ska jag kunna ställa ut den!).

Många raser blev det, men med viss logik om jag får säga det själv!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
[jakke94]
2010-03-12 19:39
#1

dem raserna jag är intresserade av är
clumber spaniel som vi redan har och föder upp då :P
Överst på listan är blodhund som jag kommer få när jag flyttar hemmifrån =)… sen gillar jag bull-hundarna ;)
Alltså amstaff, staffe, bullterrier och även en del mastiffer såsom cane corso och bullmastiff.
Sen gillar jag även sussex spaniel, ca de bou, flat coated retriver, kelpie, golden retriver, tervuren, groenendael och bracco italiano

Så gillar en hel del :P och alla är inte allt för lika =)

Vattnadal
2010-03-15 13:02
#2

Är ju främst intresserad av mina egna raser, siberian husky och golden retriever. Fast där kan jag ju säga att möter jag någon med golden är jag inte särskilt intresserad av att kika närmare på deras hund och prata, om jag järmför med att möta en husky. Då blir jhag genast mycket mer intreesserad. Av de andra polarhundarna är väl malamute och gröänländare intressantare, då de avlas främst för arbete… Många samojeder är ju bara sällskapshund, och då får jag ut mindre av att prata hund med deras ägare.Skäms

Är lite inne på vinthundar, kommer troligen att ha en borzoi någon gång i framtiden, gillar greyhound (var "dogwalker" åt 4 kappisar ett år eller mer för 10-15 år sen) oxch kan tänka mig whippet när det blir dags för mindre hund. Även intresserad av några av de mer extrema, azawak od.

Är även väldigt förtjust i Rhodesian Ridgeback, och planerar en efter Vidar (nu 6 år).

Vallhundar gillar jag inte alls, och har därför lite problem, då vi har får och skulle kunna behöva en vallare. BC eller aussie blir det absolut inte. Dock är jag extremt förtjust i urhundar, kommer nog att skaffa en caanan någon gång, och tydligen ska man kunna valla med dem.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Sharp]
2010-03-15 13:57
#3

Vallhundar gillar jag. Samt retrivers är härliga.

BC, Aussie och Tollare är de som står på topplistan hos mig.

Hundar jag kan tänka mig förövrigt skulle t ex vara bruksschäfer, terv, collie och finsk lapphund. :)

carina-w
2010-03-15 16:03
#4

Aussie o laekenois

[nataschaj]
2010-03-15 16:30
#5

Schäfer Amstaff hmm de va nog bara dem som ligger närmast  hjärtat just nu..

sighni
2010-03-21 13:30
#6

Jag är intresserad av vinthundar och främst då saluki, whippet och chart polski. Jag gillar även afghaner.

Annons:
SaraC
2010-03-29 21:08
#7

Jag tycker nästan alla hundar ur grupp 5 är spännande på något vis, ingen idé att börja räkna upp raser då det känns som att det kan bli långt Flört

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Taxelina
2010-04-09 22:12
#8

De raser som ligger mej närmast är väl Norrbottenspetsen där deras intelligens, styrka och snabbhet är ett plus under jakt. Dom har mycket urhund i sej.

Luzernerstövaren för deras underbara skall och jaktlust, men även deras trygga lugna sätt och viljan att hålla kontakt med oss i skogen under jakten.

Och korthårs taxen för deras charmiga  kloka mångsidiga personlighet.

Men någon gång kommer jag nog att skaffa mej en Bernerstövare eller blodhund.

Jonna75
2010-04-26 18:00
#9

Jag är väl också en spetshunds människa, min första ras var Finsk spets, men fler sånna kommer jag inte skaffa trotts att min var jätte lugn och fin och pratade mer än han skällde. Förutom Samojed så har jag starkt funderat på att skaffa en Finsk lapphund inom snart framtid hoppas jag. Jag gillar hundar med lite mer päls, typ polarhundarnas underull.

Det finns en hel del andra raser också som jag är intresserad av och många av dom är i grupp 5, men en mindre ras jag är starkt förtjust i är Papillonen, mycket hund i litet format Glad

BMEXX
2010-05-08 17:50
#10

Berdisar(bearded collie) såklart!;P

// Pabblo

Katti
2010-05-08 21:13
#11

Ibland kan jag bli lite avundsjuk på såna som är så säkra på vilken ras det är som gäller Skrattande.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Alex
2010-05-10 22:43
#12

Det är främst isländsk fårhund och australian kelpie som intresserar mig. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

anaprincess
2010-05-18 17:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Mitt hjärta brinner för papillon som jag själv har :) Men är väldigt intresserad av långhårig collie, afghan och dobermann. Gillar eleganta, smidiga hundar som är pigga och framåt.

Annons:
zabelle
2010-05-19 16:53
#14

Självklart Bordercollie ftersom jag har BC blandning. Men har fått en favorit till, Phalene. Ser ut som Papillon men har öronen neråt. Hur söt som helst…

Zabelle   

powderpuff
2010-05-31 13:32
#15

Chinese Crested Skrattande

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

 

[Ebfotograf]
2010-06-02 21:16
#16

Jag är mest intresserad av mina egna raser som då är Australian Shepherd och Samojedhund. Men jag kan även tänka mig någon annan hund i Vallhunds gruppen.

[randi]
2010-06-07 20:06
#17

Jag är intresserad av sankt bernhard, schäfer. labrador och tax

Upendo
2010-06-08 19:11
#18

Papillon såklart :D Och största skälet till det är väl för att jag har en själv (a) men jag älskar den rasen! Så liten, så arbetsvillig. En stor hund i ett litet format.

Sheltie & Border Collie lockar också, speciellt Border Collie men nej, skulle inte klara av en sån hund. Pudel är även det en liten favorit :)

Louisette
2010-06-12 00:16
#19

Whippet är nog min absoluta favoritras, finns inget bättre än en flock whippar! Tungan ute

stinkan
2010-10-21 10:48
#20

Alltid blandraser såklart!!I dem får det gärna vara främst collie,sen schäffer (har haft några sånna blandisar gmn åren kan man lugnt säga).Rottweilern gillar jag,man har så mkt skoj med dom!Labbar är fina men lite tråkiga till utseendet i mitt tycke.Trots att jag aldrig skulle välja en mindre ras så gillar jag dock bassets och tax.

Alla typer av vallhundar går hem hos mig,en del fågelhundar oxå.

Annons:
destroyed
2010-11-15 22:31
#21

jag har många favoriter. pudel har jag nu och hjälper mycket till med uppfödarens verksamhet. hon håller just nu på att få in i skks huvud att harlequin pudlar ska vara tillåtna i sverige och hon fick precis in så att hennes harlequin valp blev den andra registrerade hunden i sverige. och om några år ska jag ta en harlequin tik ifrån henne på foder. sen så hjälper jag en kille med uppfödning på siberian husky då han vill verkligen hålla på med den typen av hund och föda upp men tyvärr inte så mycket kunskaper om hunden eller kennelverksamhet. sen så har jag keeshound som var min första ordentliga kontakt med renrasiga hundar och jag vill verkligen ha en sån hund någon dag. så kort sagt.. många hundar!!!!!

schäfer

malinois

pudel

keeshound

siberian husky och alaskan malamute

yorkshire terrier

border collie

australian shepherd

papillon

vit herdehund

min dröm är att bli uppfödare, jag vill verkligen förbättra aveln på hundar och jag vill verkligen hålla på med all genetik som är inblandad. pudel är en storfavorit men jag är intresserad av att gå in i försvaret och skydd vilket du bara kan med brukshundar samtidigt som jag vill ha en liten söt plutthund:) känns som jag kommer hålla på med pudel och malinois eller alaskan malamute. Pudel är jag lite smårädd i att ha med att göra pga den jobbiga pälsvården som är för har man fler hundar så blir det väldigt snabbt väldigt jobbigt med alla hundar som ska badas och trimmas. och malinois pga att jag verkligen gillar psyket på den typen av hund.

[sheltietjej]
2010-11-24 18:18
#22

Gillar såklart Sheltie eftersom att jag har de. Sen är jag helt förälskad i Aussie. Så är Kelpie en ras som har en stor plats i mitt hjärta. Jag är samtidigt lite nyfiken på Face Rase. OM jag skulle bli en bruksmänniska så blir de nog en Malle. När jag blir äldre (och förhoppningsvis bor på landet) så blir de kanske en BC som flyttar in?

Haha jag behöver väl inte nämna att jag gillar grupp 1? Oskyldig

[Mharya]
2010-11-26 17:06
#23

Pomeranian måste jag säga. Dem är små och söta som socker. Precis den ras jag vill föda upp i framtiden. Älskar såklart också eurasier, eftersom jag har en. Dem är så fruktansvärt vackra! Men för stora för mig att föda upp. :)

[randi]
2010-12-19 20:03
#24

s:t bernhard , schäfer och labrador

Ronja06
2010-12-27 00:51
#25

Om jag tänker avelsmässigt/kennelmässigt, älskar jag sheltien. En ras som jag har nu, och inte kan tänka mig leva utan.

Utöver detta så kommer det förhoppningsvis hem en liten BC valp till oss nästa vår. Om allt går som det skall med valpning m.m. När det gäller andra hundraser så är det främst hundar i grupp 1 jag kan tänka mig leva med. (äsch då… handlar nog mycket om att jag är uppvuxen med hundar från grupp 1 och att de verkar passa mig bäst) Hundar jag någon gång önskar mig utöver de ovannämnda…

  • Schäfer (rakryggad)
  • Belgisk vallhund (terv, groenendael, malle)
  • Kelpie
  • berger des pyrénées a face rase

Får även nämna, om jag nu ska gå utseéndemässigt. Att jag skulle vilja ha en husky eller malamute en dag. Ja, den som lever får se. Idag skulle jag dock aldrig kunna tänka mig en sådan hund. Även om de är vackra att se på!

Aussien gillar jag också skarpt. Men ändå inte.. Det är något som inte tilltalar mig i rasen bara. Kan inte sätta fingret på det. Det är som så att vissa aussie bara ÄLSKAR jag, medan andra aussies. nja… inte min typ. Beror väldigt mycket på linjer där!

Mvh Emelie Förlägen

AnneN
2011-02-23 18:40
#26

Oj, jag är intresserad av så otroligt många olika raser, men kan räkna upp några iallafall:

  • Labrador
  • Schäfer av den gamla typen med rakare rygg
  • Amstaff (även pitbull)
  • Chines crested både naken och puff
  • Yorkshire terrier
  • Tibetansk terrier
  • Rottweiler
  • Cluber spaniel av äldre typ som inte har så hängigt kring ögonen

Ja det är iallafall en bråkdel av alla raser jag är intresserad av Skrattande

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

CayKantos
2016-05-15 20:14
#27

Hoppas det är ok jag väcker denna tråd till liv igen!

En hund jag skulle vilja ha JUST NU, och planerar att skaffa är Australien Kelpie. Men raser jag oxå är intresserad mycket av är Australien Shepherd och**
Hollandse Herdehund.**

Utöver dom gillar jag även, utav dom lite mer krävande/arbetande raserna; 
Schäfer 
Vit herderhund
Siberian husky
Beauceron
Rhodresian ridgeback 
Dobermann
Belgisk vallhund - Malinois + Groendael 
Berger des pyrénées à face rase 
Boxer
Chodský pes
Australian Cattledog

Raser jag gillar som är mera aktiva sällskapshundar;
Kromfohrländer
Dalmatiner
Staffordshire bullterrier
Pudel 
Dansk spids
Russiskiy toy  

Gillar stora hundar och dessa är ju så himla söta, och stora;
Grand Danois
Irländsk varghund

Älskar vargar, och att dom är så "nära" det ursprungliga. Hade vart gött att ha en. men kommer bara hända om jag har kunskapen, platsen och tiden till det;
Saarlos wolfhound
Ceskoslovenský vlciak

En ras jag hoppas på men bara kommer bli aktuell när jag får egna får att valla med;
Australian stock dog/working kelpie

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Vattnadal
2016-05-17 12:09
#28

Jag har slutat ur helt med RR sen jag skrev sist. Vet inte om jag  någonsin kommer att kunna ta en klull golden. Jag tycker det är svårt nog att sälja husky och grönländare, som folk ändå fattar att kräver en del. Att sen sålla bland de som vill köpa "en vanlig sällskapshund" där det egentligen krävs mer än promenader, klarar jag inte av.

Har även börjat med grönlandshund, och har min första kull hemma nu.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Achillcs
2016-06-08 01:57
#29

Nej men vilken rolig tråd! Kunde bara inte låta bli att flika in här och kika på era svar och sedan bidra med ett eget! Även om det såklart finns en liten inbördes ordning för dem, speciellt efter första rubriken så väljer jag att skriva dem i bokstavsordning! 

Raser som jag för tillfället fördjupar mig inom och garanterat vill äga någon gång i framtiden: 
Australian Kelpie
Berger Des Pyrénées Á Face Rase
Mudi
Shetland Sheepdog

Andra raser som står högt i kurs hos mig:
Australian Shepherd
Belgisk Vallhund Malinois
Korthårig Collie
Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Pumi
Svensk Lapphund

_Om dem hade varit godkända utav FCI även SKK, (samt inte haft det systemet som dem har idag på vilka som får och inte får köpa, tycker det är ett ytterst luddigt system som den egna personliga kennelklubben har byggt upp i Nederländerna) så hade jag mer än gärna haft Markiesje med på listan. Kanske någonting jag kämpar för i framtiden, vem vet!
_
Och om jag någonsin bryter mitt mönster gällande rasval ;) :
Akita Inu
Lancashire Heeler
Saluki
Samojedhund
Shiba Inu
Siberian Husky
Whippet

belliiboii
2016-06-17 10:00
#30

Jag har brukshundar och vinthundar varmt om hjärtat!

Av brukshundarna är jag mest intresserad av (i nummerordning)

Rottweiler
Malinois
Schäfer
Dobermann
Boxer
Hollandse Herdershond 

Av vinthundarna är jag mest intresserad av (i nummerordning) 

Italiensk vinthund
Saluki
Whippet
Greyhound
Galgo Espanol

Growing Nerves
2016-06-24 19:52
#31

Åh vilken härlig tråd! Jag är galen i den ras jag redan valt - Shih Tzu. Men förutom shih tzuer så är det nog Amerikansk cockerspaniel. Är uppvuxen med amris så kanske inte är så konstigt :)

**Med vänlig hälsing 
**Linnea Berg

Upp till toppen
Annons: